Strona 1 z 1

Co robi dolny dolny konektor ThrottlePositionSwitch?

: 2011-04-18, 17:03
autor: niespodziewanie
Dzieki jeszcze raz za pomoc odnosnie obrotow i Throttle Position Sensor.
Mam teraz pytanie takie - do czujnika TPS idą dwa konektory - jeden ten na górze brązowy to ThrottlePositionSensor a drugi na dole to ThrottlePosition Switch

Niedawno zglaszalem ze mialem taki problem ze jak przerzucę na P albo N i nacisnę gaz az do obrotow powyzej 2, to silnik sam z siebie zaczyna pompowac obroty w niewielkim zakresie góra dół, nawet jak trzymam rowno nogę na gazie. Przeklada to sie czasem na to ze skrzynia biegów dziwnie przerzuca czasem miedzy dwójką a trójką.

Co to jest ten dolny Throttle Position Switch? Okazalo sie ze on bruździ, jakies zle info wysyła - po odłączeniu auto jezdzi normalnie, a problem z obrotami minął zupełnie.
Za co jest odpowiedzialny ten dolny konektor? Nazywa się ThrottlePositionSwitch. Co on ma przełączać?

Dzieki

: 2011-04-18, 18:01
autor: scubzik
niespodziewanieThrottle position sensor czyli czujnik położenia przepustnicy - informuje komputer o położeniu przepustnicy .. komp wtedy dobiera mieszankę itp. Jeśli czujnik jest "mechaniczny" czyli najprościej rzecz ujmując jest to potencjometr, możliwe że się zapaprał. Jest to jednak trudne do ustalenia bo zazwyczaj (nie wiem jak w maximie) jest to element nierozbieralny. Można spróbować reanimować toto ustrojstwo jeśli jest jakikolwiek dostęp do powierzchni rezystanyjnej.. Najprościej "odkurzyć" sprężonym powietrzem i psiknąć płynem udrożniającym np "Kontakt"

Switch to będzie chyba czujnik zamknięcia przepustnicy .. i tu również może wchodzić w grę czyszczenie o ile da radę się do niego dostać

Re: Co robi dolny dolny konektor ThrottlePositionSwitch?

: 2011-04-18, 18:37
autor: Mas
niespodziewanie pisze:Dzieki jeszcze raz za pomoc odnosnie obrotow i Throttle Position Sensor.
Mam teraz pytanie takie - do czujnika TPS idą dwa konektory - jeden ten na górze brązowy to ThrottlePositionSensor a drugi na dole to ThrottlePosition Switch

Niedawno zglaszalem ze mialem taki problem ze jak przerzucę na P albo N i nacisnę gaz az do obrotow powyzej 2, to silnik sam z siebie zaczyna pompowac obroty w niewielkim zakresie góra dół, nawet jak trzymam rowno nogę na gazie. Przeklada to sie czasem na to ze skrzynia biegów dziwnie przerzuca czasem miedzy dwójką a trójką.

Co to jest ten dolny Throttle Position Switch? Okazalo sie ze on bruździ, jakies zle info wysyła - po odłączeniu auto jezdzi normalnie, a problem z obrotami minął zupełnie.
Za co jest odpowiedzialny ten dolny konektor? Nazywa się ThrottlePositionSwitch. Co on ma przełączać?

Dzieki
Górna wtyczka to typowy TPS. Dolna to czujnik zerowego położenia (zamknięcia) przepustnicy.

: 2011-04-18, 18:38
autor: scubzik
Mas, czyli tak jak myślałem :)

: 2011-04-18, 19:06
autor: niespodziewanie
No właśnie. Ale przepustnica była czyszczona. Jak odłącze dolną wtyczkę wszystko jest dobrze to co moze nie dzialac? Co ma robic czujnik "zamknięcia przepustnicy"? Dlaczego ku mojemu zaskoczeniu po odlaczeniu tego dolnego wszystko chodzi idealnie? Oczywiscie dojdziemy do tego ale na razie np obserwuję auto czy np nie zacznie wiecej palic itd. Tak w ogóle i silniczek IACV i czujnik Throttle position sensor jest nowy.

: 2011-04-18, 19:18
autor: scubzik
niespodziewanie, czujnik zamknięcia przepustnicy tak steruje kompem aby ten przełączył się w zależności od innych parametrów w tryb np. hamowania silnikiem, albo w tryb biegu jałowego (uruchamia zawór sterowania biegu jałowego) w momencie gdy przepustnica jest zamknięta .
W przypadku uszkodzenia modułu "zasilania" paliwem lub jednego z czujników w zależności od konstrukcji może się uruchomić tryb awaryjny czyli mechaniczny .. sprężynka przesuwa przepustnicę w awaryny tryb pracy ..
przy odpięciu tego czujnika ustawiasz automatycznie moduł zasilania w tryb awaryjny i stąd złudzenie prawidłowej pracy

[ Dodano: 2011-04-18, 20:21 ]
No właśnie. Ale przepustnica była czyszczona
czystość przepustnicy nie ma tu nic do rzeczy :)

: 2011-04-18, 19:34
autor: Mas
niespodziewanie pisze:No właśnie. Ale przepustnica była czyszczona. Jak odłącze dolną wtyczkę wszystko jest dobrze to co moze nie dzialac? Co ma robic czujnik "zamknięcia przepustnicy"? Dlaczego ku mojemu zaskoczeniu po odlaczeniu tego dolnego wszystko chodzi idealnie? Oczywiscie dojdziemy do tego ale na razie np obserwuję auto czy np nie zacznie wiecej palic itd. Tak w ogóle i silniczek IACV i czujnik Throttle position sensor jest nowy.
hmm... a dlaczego wymieniałeś TPSa? Zmierzyłeś napięcie na starym i tak samo ustawiłeś nowy TPS? To bardzo ważne.
Na TPSie (górna wtyczka) powinieneś mieć napięcia z zakresu:
- zamknięta przepustnica - 0.15 - 0.85 V
- max otwarta przepustnica - 3.5 - 4.7 V
To wartości katalogowe, u mnie było np. 0,63V zamknięta i 4,61V otwarta - i dokładnie na takie wartości ustawiłem go później.

Jeśli nie masz spisanych tych wartości to w manualu jest napisane tak:ec.pdf
Instrukcja co prawda do mojego QG, ale przepustnice / TPSy mamy tego samego typu :)

: 2011-04-18, 20:03
autor: niespodziewanie
Wymienilem bo psul sie silniczek krokowy wiec zamowilem z USA od razu i silniczek i TPSa bo miałem okazję. Tak poza tym starty TPS działał gorzej, cos sie dzialo bardziej jeszcze po wymianie krokowego.
A co z dolną wtyczką?

: 2011-04-18, 20:12
autor: GRZECHu
niespodziewanie, zrób kalibrację tego czujniak jak pisał Mas

: 2011-04-18, 20:13
autor: niespodziewanie
Przeczytalem ten rozdział, Chyba musze zaniesc to mechanikom. Wyglada na to ze wszystko jest dobrze ustawione oprocz tego dolnego closed

: 2011-04-18, 20:15
autor: GRZECHu
Zacznij od tego:
viewtopic.php?t=441

: 2011-04-18, 20:33
autor: niespodziewanie
Dobrze OK, ale czytam te instrukcję i tam w rozdziale Closed Throttle Position Switch jest napisane ze mozna sprawdzic te napięcia, ale JAK JE REGULOWAC? Jakim sposobem ustawiłeś do pozniej ? Bo manual mowi cos na zasadzie zmierz, ale jesli not GOOD to wymien TPS

A idle speed jest dobra, bylo to resetowane

[ Dodano: 2011-04-18, 21:50 ]
Scubzik i Mas, wszystko czytam dokładnie - bardzo to pomocne, dzięki. Czyli skoro teraz skrzynia pracuje w trybie awaryjnym i jest lepiej to znaczy ze jakos moze muszę te napięcia wysterować, krotko mowiac podlaczenie tego kabelka do ClosedThrottlePosition coś miesza lekko. (np to pomopowanie obrotów na luzie które nie powinno wystąpić na pewno)
Więc jeszcze raz, jak to sie reguluje do tych napięć?

[ Dodano: 2011-04-18, 21:53 ]
Moj manual de facto pisze ze The wide open throttle position switch is used only for A/T control.
When the throttle valve is in the closed position, the closed throttle position switch sends a voltage signal to the ECM. The ECM only uses this signal to open or close the EVAP canister (A CO TO JEST TAKIEGO?) purge volume control solenoid valve when the throttle position sensor is malfunctioning.

[ Dodano: 2011-04-19, 21:39 ]
Widzę że to jakaś bardziej skomplikowana sprawa? Dlaczego skrzynia normalnie działa po odłączeniu tego - i to lepiej, w ogole jest tak jak kiedys, ze ciezko bylo trzymajac pedal gazu utrzymac obroty silnika w jednej pozycji?