Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Moderator: janusz

M4r4s
nowy na forum
Posty: 7
Rejestracja: 2019-01-28, 22:45

MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: M4r4s » 2019-09-05, 22:27

Witam serdecznie zainteresowanych :)

Mam problem z automatyczną skrzynią biegów, tzn. objawy występują od samego początku, podczas upałów,
w czasie chłodnych dni praktycznie nie ma ich wcale.

Polega to na blokowaniu skrzyni podczas jazdy, która nie zmienia biegów na wyższe, czasem poszarpuje, przeciąga, słowem nie pracuje tak jak powinna.
Problem występuje tylko podczas wyższych temperatur otoczenia, w jeździe miejskiej, typu korki, światła, częste krótkotrwałe postoje.
Podczas dni o niższych temperaturach, takich jak obecnie, problemu praktycznie nie ma, jednak mi to przeszkadza i chcę to zmienić.

Mam do samochodu dość bogatą dokumentację w postaci faktur i nie ma tam śladu o jakiejkolwiek ingerencji typu wymiana oleju lub serwis skrzyni
- czy wymiana oleju w takim przypadku ma jakikolwiek sens, czy raczej może tylko pogorszy sprawę?
Przebieg auta 252.000 - udokumentowany.

Moje pytania do szanownych forumowiczów:
- czy olej Dexron III był fabrycznie zalewany w tej skrzyni ?
- czy mam skrzynię RE4F04 B (bo niestety nie ma tych informacji ani w dokumentacji, ani na tabliczce znamionowej) ?
- czy skrzynia automatyczna od A33 VQ20 różni się od skrzyni dedykowanej do VQ30 ? (wiem że często jest w takich przypadkach różnica przełożeń)
- czy wymiana statyczna oleju łącznie z filtrem będzie miała jakikolwiek sens, czy lepiej oddać to w ręce fachowców, wlać płukankę i zrobić to dynamicznie ?

Szukałem swojego auta bardzo długo, jestem wiernym fanem Maximy i nie chcę myśleć o pozbyciu się tej piękności z tak błahego powodu - mimo osiemnastu lat,
auto jeździ na syntetyku, bez grama zużycia oleju, a co najważniejsze - jest bez jakiejkolwiek korozji - tylne nadkola oraz progi posiadają fabryczne spawy,
więc liczę na zrozumienie wśród fanów marki ;)

Znajomi mechanicy mówią - chłopie, do tej skrzyni nie ma części, nie remontuj bo wydasz siano i za jakiś czas będzie tak samo, jeździj aż skrzynia padnie
- co pewnie oznacza jeszcze bardzo dłuuugo, jednak ja tak nie lubię, chcę mieć auto w stanie perfekcyjnym, mimo jego wieku.


...a zawsze chciałem 3 litry manual, gdybym tak trafił, to tego tematu by nie było - pozdrawiam wszystkich zainteresowanych,
M4r4s

Maximus777
nowy na forum
Posty: 10
Rejestracja: 2019-04-07, 20:09

Re: MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: Maximus777 » 2019-09-13, 12:41

Miałem podobnie w a33, wymieniłem czujnik VSS i pomogło.
Pod dłuższej jeździe w lecie wyskakiwał błąd, chyba P0720.
Była A 32
Jest A 33

M4r4s
nowy na forum
Posty: 7
Rejestracja: 2019-01-28, 22:45

Re: MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: M4r4s » 2019-09-18, 20:43

Dzięki za radę, jednak i tak najpierw wymienię olej, filtr również oczywiście ..
Ponawiam swoje pytanie - czy jest sens wymieniać część oleju, tzn. tyle ile zleci ze skrzyni po odkręceniu miski i filtra, czy lepiej od razu wymienić całość?

Awatar użytkownika
mały v8
fanatyk nissana
Posty: 436
Rejestracja: 2016-03-21, 19:35
Lokalizacja: Siedlce

Re: MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: mały v8 » 2019-09-19, 06:48

Chyba logiczne że lepiej zmienić całość, inna sprawa że były przypadki że po wymianie oleju w takich starych krypach, skrzynia zwyczajnie dokonywała żywota, więc jak troszkę tylko poszarpuje w upały, to ja bym zostawił, zima idzie :-D
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
GRZECHu
fanatyk nissana
Posty: 2365
Rejestracja: 2009-12-06, 19:54
Lokalizacja: z internetu
Kontakt:

Re: MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: GRZECHu » 2019-10-03, 07:10

Ja bym wymienił dwa razy ale tylko to co zleci: teraz zalać nowym i za jakieś 200 kilometrów znowu.

Olej odbiera ciepło, z czasem traci tą właściwość, nie musi być wcale brudny aby słabiej sobie radził z temperaturami więc wymiana oleju to pierwsza rzecz w takich przypadkach. W A33 nie było chłodnicy oleju, w amerykańskich wersjach była, niektórzy dokładają taką małą chłodnicę by jeszcze pomóc skrzyni ale zacznij od wymiany.
100nx - sprzedany
MAXIMA A32 - sprzedana
Maxima A33 - sprzedana
rower - w użyciu ;)
--
"Taki ze mnie Maxi Gaz" :)

M4r4s
nowy na forum
Posty: 7
Rejestracja: 2019-01-28, 22:45

Re: MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: M4r4s » 2019-10-05, 21:32

Odnośnie sugestii użytkownika mały_V8 - temat wymiany całości oleju jakiś czas temu przerabiany przez brata w GS300, dziesięciolatek o podobnym przebiegu, bez jakichkolwiek ingerencji w zakresie wymian - niestety skrzynia nie wytrzymała tej operacji i stara krypa padła...
Miałem nadzieję że automat w A33 to jednak jest odporniejsza i mocniejsza konstrukcja, jednak już sobie doczytałem, bo była wzmianka o tym na forum, że 90% takich wymian kończy się niepowodzeniem.

Zrobię raczej tak, jak radzi GRZECHu, poza tym, podczas wymiany całości oleju przecież nie ma mowy o wymianie filtra, bo nie odkręcamy miski - dodatkowo w misce olejowej powinny być dwa magnesy, które można przy okazji wyczyścić i pobieżnie ocenić stan skrzyni.

Pytanie tylko teraz, jaki olej jest najbardziej odpowiedni do takiej operacji?
Nissan Matic-J będzie ok? Czy muszę uzupełnić tym starszym typem Matic-D?

TangLangPai
nowy na forum
Posty: 3
Rejestracja: 2020-11-20, 11:51

Re: MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: TangLangPai » 2020-11-20, 12:52

Co do usterki jaką opisał kolega M4r4s w temacie - mam teraz ostatnio podobny objaw, tylko u mnie samochód jak się pociśnie mocniej, lub też jest właśnie gorąco po prostu zapomina, że ma więcej biegów niż 1
Wystarczy poczekać na wyłączonym silniku ok 2-3 minuty i wraca do normy,
Pan Y (mój mechanik - spec od japo) powiedział mi, że za to prawdopodobnie może odpowiadać któryś z elektrozaworów sterujących pracą skrzyni. Traci parametry jeśli mocno się rozgrzeje i kiedy troszkę ostygnie wraca do normy.
Potwierdziłem sobię to informację w kliku miejscach.

Wkurzające i niepokojące - stąd moje pytanie - czy znacie koledzy jakąś firmę której można z spokojem powierzyć naprawę a najchętniej remont całej skrzyni A/T z Maxi? Ponieważ uznałem, że jeśli mam już skrzynie wyjąć i cokolwiek grzebać, to od razu wymieniłbym komplet tarcz sprzęgłowych i co tam by było potrzeba. Informacja o czujniku VSS bardzo mnie zainteresowała i mam zamiar ją zweryfikować.


Informacje co do wymiany oleju w skrzyni automatycznej z Maximy A33
Biorę za to odpowiedzialność ponieważ... posiadam A33 A/T, zrobiłem zarówno taką (jak opisze w punkcie 1) jak i drugą (jak opiszę w punkcie 2)
Dane podstawowe: ilość oleju w skrzyni to 9l
Wymiana statyczna wg danych producenta co 60 000 km
Zatem:
1 Wymiana oleju jest zalecana przez producenta co 60 000 km, ma to być tzw. wymiana statyczna, spuszcza się ok 5l oleju (zatem logiczne, że w układzie skrzyni pozostaje 4l.) Wykonałem takie wymiany dwie w odstępie ok pół roku. Dlaczego? Otóż w pierwszym wypadku jak idiota uznałem, że powinienem wykonać to w ASO Nissan. Umówiłem się, zajechałem na zadany termin, usiadłem w poczekalni bo autko zniknęło w czeluściach serwisu. Po ok 2h i wypiciu 3 kaw zostałem poproszony o zapłacenie kwoty 450zl. Chyba zapłaciłem za kawy, bo bagnet po wyjęciu pokazał mi zupę a autko zachowywało się jak poprzednio, tzn poszarpywało se lekko przy niektórych dynamiczniejszych zmianach biegu.
Zabawne, kiedy wyjeżdżałem z serwisu, pan który mi oddawał kluczyki z miną sfinksa poinformował mnie, że poszarpywanie zapewne zniknie po przejechaniu ok 1000 km.
Nie zniknęło.
Ważne - już wtedy wiedziałem o tzw. dynamicznej wymianie oleju.
Po okresie około pół rocznym kiedy poszarpywanie zaczęło się potęgować zacząłem ponownie męczyć temat, został mi polecony Pan X - specjalista od skrzyń biegów A/T. Zadałem mu pytanie które również zadałem w ASO - czy nie powinienem zrobić wymiany dynamicznej? Odpowiedz jaką dostałem była w obu wypadkach jednakowa. "Nie, W ŻADNYM WYPADKU nie można robić dynamicznej. Bo w tak starej skrzyni są nagary które pojawiły się przez te lata i trzymają już pewne parametry skrzyni których się nauczyła. Jak się to wypłucze wymianą dynamiczną to skrzynie może pan na złom oddać."
I ja idiota to 'kupiłem".
Ok - zrobiłem drugą wymianę statyczną w warsztacie Pana X - na moich oczach zlał 5l płynu w kolorze bagna i wlał 5l krystalicznie czystego czerwonego oleju. (zgodny z specyfikacja - sprawdziłem)
Efekt - lekka poprawa ale to nie to co znałem (bo samochód kupowałem od pierwszego właściciela i jeździłem nim od nowego co jakiś czas)
No cóż, ten typ tak ma, nagary zostały, jest super jak jest i ciesz się tym co masz.

Minął jakiś czas i trafiłem w związku z problemami z przepustnicą (silnik krokowy) do warsztatu Pana Y - którego polecono mi jako speca od Japończyków. W trakcie dysputy dwóch maniaków/pojebów doszliśmy do historii z moją A/T. Kiedy opisałem kwestię nagarów mina Pana Y byłą bezcenna
"A w skrzyni zachodzi, przepraszam, jakieś spalanie?
Nie
"No to jakie nagary? Syf od brudu z tarczek itd owszem, ale nagary? Przecież to jest układ mechaniczno hydrauliczny z sterowaniem elektronicznym"
No tak
"No to jak się rura podtyka w odpływie to woda lepiej schodzi czy gorzej? Chyba gorzej, to myśli Pan że tu wyczyszczenie mogłoby zaszkodzić?"
Od słowa do słowa - umówiłem się na wymianę dynamiczną z czyszczeniem układu chemią.
I doszliśmy do pktu 2

2. Wymiana dynamiczna - podjechałem na serwis do Pana Y - najpierw wlał mi ok litra jakiegoś płynu (wiem mogłem spytać co to) i kazał zostawić silnik na chodzie i przekładać biegi, czyli wachlowałem wajchą co paręnaście sekund przekładając z P na R potem N itd do 2 i z powrotem kilka razy przez parę minut. Potem podpiął mi dwa węże i odpalił maszynę która zaczęła do pracującej skrzyni wpychać olej. Maszynka ma taki element z dwiema przezroczystymi rurkami, gdzie widać co wpływa i co wypływa z skrzyni. Kiedy w obu rurkach pojawiło się to samo czyli na dole zniknęło bagno - proces się skończył.
Efekt - ewidentnie gładsza i płynniejsza zmiana biegów
Koszt - spory prawie 2k ale poszło 16l oleju na tej wymianie - wiem bo byłem przy całej operacji.

Zatem teraz wyjaśnię, można wymienić cały olej w skrzyni biegów. Wymiana dynamiczna jest bezpieczna i skrzynia to przeżyje.

Dowiedziałem się, że można od biedy zastąpić dynamiczną wykonując procedurę która polega na:
1 - Zlanie płynu 5l
2 - Uzupełnienie płynu do 9l
3- Odpalenie silnika i przewachlowanie biegami jak opisałem? Ale musi to trwać maks 30 s.
4 - Ponowne zlanie 5l płynu
5 powtórzenie czynności od pktu 2 do 4, ąz spuszczany olej będzie przynajmniej w miarę klarowny.

Ważne - wszystkie te operacje jakie tu opisałem, należy wykonywać tylko i wyłącznie na rozgrzanej do temp roboczej skrzyni (oczywiście kiedy się zacznie robić to tym ostatnim patentem, to temp. układu zacznie znacząco spadać - dlatego taka wymiana nie jest aż tak efektywna - zawsze pozostaje troszkę syfu.
Teraz powoli zbliża się termin (czyli kolejne 60000) na wizytę u Pana Y i kolejną dynamiczną wymiankę oleju.

UWAGA - prawdą jest, że jeśli się spuści CAŁY olej z skrzyni i zaleje nowym to skrzynia polegnie na amen. Dlatego odradzam takie praktyki. Jedyna metoda jeśli się już się spuści tak olej - to wtłoczenie oleju za pomocą takiej samej maszyny jak opisałem ww pkt 2. I też to zeżre więcej oleju niż 9l. bo trzeba wypełnić cały układ pod ciśnieniem.

staas
nowy na forum
Posty: 2
Rejestracja: 2021-01-04, 08:12

Re: MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: staas » 2021-01-23, 09:56

GRZECHu pisze:
2019-10-03, 07:10
Ja bym wymienił dwa razy ale tylko to co zleci: teraz zalać nowym i za jakieś 200 kilometrów znowu.

Olej odbiera ciepło, z czasem traci tą właściwość, nie musi być wcale brudny aby słabiej sobie radził z temperaturami więc wymiana oleju to pierwsza rzecz w takich przypadkach. W A33 nie było chłodnicy oleju, w amerykańskich wersjach była, niektórzy dokładają taką małą chłodnicę by jeszcze pomóc skrzyni ale zacznij od wymiany.
Hmmm, dziwne. Mam Maxi QX z 2003r., 3.0, automat, 147kW i w moim egzemplarzu jest chłodnica oleju skrzyni. Wężyki wpiętę są w króćce wychodzącą w dolnej części chłodnicy silnika.
Wiem, bo sam wymieniałem tę chłodnicę 👍🤭

Awatar użytkownika
mały v8
fanatyk nissana
Posty: 436
Rejestracja: 2016-03-21, 19:35
Lokalizacja: Siedlce

Re: MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: mały v8 » 2021-01-23, 12:20

staas pisze:
2021-01-23, 09:56


Hmmm, dziwne. Mam Maxi QX z 2003r., 3.0, automat, 147kW i w moim egzemplarzu jest chłodnica oleju skrzyni. Wężyki wpiętę są w króćce wychodzącą w dolnej części chłodnicy silnika.
Wiem, bo sam wymieniałem tę chłodnicę 👍🤭
W każdym aucie ze skrzynią automatyczną, jest sekcja w chłodnicy płynu , która jest połączona ze skrzynią biegów. Tu chodzi o dodatkową chłodnicę która chłodzi olej przy dużych prędkościach, i ew jak się gdzieś zakopiesz wtedy skrzynia się grzeje.
Obrazek Obrazek

staas
nowy na forum
Posty: 2
Rejestracja: 2021-01-04, 08:12

Re: MAXIMA A33 VQ30DE - skrzynia automatyczna

Post autor: staas » 2021-02-13, 19:55

Ok, wszystko jasne 👍😊

ODPOWIEDZ

Wróć do „Maxima”