Strona 1 z 1

[P11/WP11] Jak jeździć TD ?

: 2009-12-07, 15:14
autor: jarkk
Ktos pisal zeby nie meczyc turba,tzn? Jakich obrotow sie trzymac? Moze jakies dodatkowe wskazowki?
_____________________________________________________________________________________

jezdzic normalnie tylko jak skonczysz jazde to poczekaj z wyloaczaniem silnika z minute na wolnych obrotach zeby turbo sie schlodzilo. oczywiscie jak bedziesz przestawial auto na parkingu to nie musisz czekac ;) wszystko z glowa :) a troche pojezdzisz
_____________________________________________________________________________________

Druga szkoła mówi, żeby ostatnie 1,5 - 2 km przejechać "spokojnie" - zmiany biegów około 2k obrotów i wtedy po zatrzymaniu możesz podobno wyłączyć silnik od razu.

Ja generalnie jeżeli jadę gdzieś w trasie i zatrzymuję się na stacji benzynowej czy gdzieś indziej to czekam z minutkę na wolnych obrotach. Jak wracam do domu i ustawiam się na parkingu to gaszę od razu - zanim mi koleś szlaban podniesie, zanim przejadę 5km/h do swojej alejki to myślę, sobie, że turbina jest już "chłodna"
_____________________________________________________________________________________

Jeszcze dodam żeby nie wkręcać go na obroty powyżej 2500 gdy nie jest rozgrzany do nominalnej temperatury (wskazówka na połowie skali) - ale to dotyczy przecież wszystkich silników.
_____________________________________________________________________________________

nie gas silnika po tzw przegazowce tylko z wolnych obrotow
_____________________________________________________________________________________

źródło: NKP

: 2009-12-08, 12:53
autor: Piektor
1 - Rozgrzej silnik - do tego momentu nie przekraczaj 2500 obr/m - warto sprawdzić czy EGR nie jest uszkodzony bo wtedy turbo może wcześniej załączać :D

2. Daj odpocząć na autostradzie - nie służy zbyt długa jazda powyżej 3500 obr/m

3. Rzeczywiście, pod koniec jazdy dobrze jest przejechać 2 km pod progiem obrotów załączenia turbo, lub minutę na parkingu na wolnych obrotach, ale to nie służy schłodzeniu turbiny a zatrzymaniu jej - chodzi o to, że turbina pracuje w oleju pod ciśnieniem, czyli jak nie ma ciśnienia oleju, pracuje na sucho - stąd wyłączenie silnika po "jednej" minucie pracy na wolnych obrotach.

4. Lej do zbiornika ON a nie oranżadę !!!!!!

: 2009-12-17, 09:21
autor: and_pec
10 przykazań diesla wyryć na blachę i się zastosować :lol:
viewtopic.php?t=689