Strona 1 z 1

Wymiana płynu chłodniczego na gorący silnik

: 2010-07-18, 12:29
autor: jarek_nysa
Witam

Mam pytanie odnośnie wymiany płynu chłodniczego. Zabieram się za wymianę i teraz powinienem go spuścić na gorącym silniku i poczekać aż ostygnie aby zalać nowym czy jeszcze na gorący lać nowy płyn ? Oba sposoby mnie zastanawiają, bo jak zostawię gorący silnik bez płynu to czy nie uszkodzi go to ? A z drugiej strony jak by zalać na gorący silnik nowy płyn od razu to czy też nie spowoduje to jakiegoś szoku.

Drugie pytanie to gdzie znajduje się ten kranik do spuszczania płynu z chłodnicy w N15 z silnikiem 1.4

dzięki i pozdrawiam :)

: 2010-07-18, 12:30
autor: Jastrząb
nie no stary, nigdy nie leje się nic na gorący silnik. Czekasz aż ostygnie, zlewasz stary, zalewasz nowy.

: 2010-07-18, 12:43
autor: jarek_nysa
CZyli w tej kolejności jakiej napisałeś ? Nie zlewam najpierwej płynu z gorącego silnika ?

: 2010-07-18, 13:21
autor: Piotrek_S
jarek_nysa pisze:CZyli w tej kolejności jakiej napisałeś ? Nie zlewam najpierwej płynu z gorącego silnika ?
Na gorącym silniku nigdy sie nie otwiera układu - grozi popażeniem bo jest tam spore cisnienie i jak okręcisz choćby korek od chłodnicy to zrobisz sobie "gejzer" :) Nawet na korku jest napisane zeby nie otwierac jak gorące. Płyn spuszczasz na zimnym silniku.

: 2010-07-18, 13:34
autor: Jastrząb
jarek_nysa tak, zgadza się, czekasz aż silnik wystygnie (nie musi być zimny ale może być ciepły, byle nie był gorący). Zlewasz stary dodatkowo odkręcając korek od wlewu do chłodnicy, po zlaniu zakładasz wąż ściskasz opaską i wlewasz nowy.
Po odpaleniu auta, nagrzewanie w kabinie ustawiasz na gorące, włączasz jakiś tam bieg wentylatora, czekasz troszkę, gasisz silnik dolewasz do chłodnicy (jeżeli jest taka potrzeba), następnie dolewasz do zbiorniczka wyrównawczego tak pomiędzy max a min, no i już po wszystkim.

A gdzie jest kranik to nie wiem, ja u siebie zdejmuje dolny wąż od chłodnicy.

: 2010-07-18, 20:16
autor: jarek_nysa
Dzieki za pomoc, płyn wymioeniony :) Zeszło ok 5 l z całego układu. Przepłukany i napełniony na nowo. Przy okazji zbiorniczek wyrównawczy wyczyszczony. Po wymianie odpowietrzony. Teraz po włączeniu wąż górny i dolny są gorące po rozgrzaniu silnika tak jak chłodnica. Termostat chyba dział prawidłowo, bo załącza się wentylator.

Przy okazji zaobserwowałem coś dziwnego (a może nie). Dźwięki z okolic koła pasowego (pompy wody)jakby któryś pasek był zużyty. Takie terkotanie jakby, czy to normalne ?

: 2010-07-18, 21:43
autor: kret
Najprędzej to będzie rozrząd :) chociaż nie wiem jaki odgłos wydaje gdy już jest zużyty...

: 2010-07-18, 21:49
autor: jarek_nysa
Nie, to nie rozrząd, przysłuchałem się. Rozrząd by dzwonił metalicznie a to jest takie terkotanie trochę jak w dieslu, ni nie wiem jak to opisać, ale sprawdziłem jeszcze raz i dochodzi z okolic koła pasowego, albo sama pompa wody.

: 2010-07-18, 22:21
autor: kret
no ja cie rozumiem, mam coś takiego w swoim i wydaje mi się ze to odgłos przesuwającego się łańcucha po napinaczu... nic innego do głowy mi nie przychodzi. pompa wody raczej dźwięku nie wydaje bo pompę wymieniałem jakiś miesiąc temu i jak wyciągnąłem stara to nic słychać nie było bo jest na łożyskach. ewentualnie cykanie wtrysków :)