"W racji tego, że pracuję w regeneracji spręzarek do klimy samochodowej to mogę potwierdzić to co napisał @serwis.
W N16 pracują sprężarki typu CVC firmy Calsonic (ta sama konstrukcja co Delphi). Konstrukcyjnie są to sprężarki o zmiennej wydajności tzn. przy stałych obrotach mozna uzyskiwać różne wydajnosci przetłaczanego czynnika lub z drugiej strony: można uzyskać taką samą wydajność przy różnych obrotach.
W sprężarkach tego typu nie wystepuje zjawisko cyklicznego załączania i rozłaczania sprzęgła co było normą w spręzarkach o stałej wydajności stosowanych np w N15. Sprzęgło załącza się w momencie właczenia klimy i wyłacza przy jej wyłączeniu. Służy też jak zabezpieczenie sprężarki w różnych stanach awaryjnych (za duże za małe ciśnienie w układzie)
Wizualizacja tego efektu: http://www.sanden-eu...ssorPXE-eng.htm
Regulacją wydajności steruje zawór regulujący, który w tym przypadku znajduje się w tylnej czesci korpusu, zebezpieczony jest przed wypadnięciem pierścieniem Segera.
Zawór regulujący tak steruje wydajością aby utrzymać stałe ciśnienie na ssaniu (na parowniku) - tak abyśmy mieli chłodek

Idea regulacji:
Regulacja wydajności odbywa sie poprzez zmianę kąta wychylenia bieżni prowadzącej tłoki. Wychylna bieżni obraca się razem z wałem. Na bieżni osadzone są tłoki. W wyniku obrotu wychylonej bieżni wraz z wałem, ruch obrotowy biezni zostaje zamieniony na ruch posuwisto zwrotny tłoków a skok zależy od kąta wychylenia bieżni. Jeżeli bieżnia ustawiona jest prostopadle do wału to pomimo obrotu wału tłoki nie poruszają się (wydajność dąży do zera).
Kąt wychylenia bieżni jest regulowany za pomocą wartości ciśnienia w komorze korbowo-tłokowej. W skrócie: jeżeli jest zbliżone do ciśnienia na ssaniu to płytka jest wychylona maksymalnie (równoznaczne z maksymalną wydajnością). Jeżeli ciśnienie w komorze jest zbliżone do ciśnienia na tłoczeniu to płytka ustawia się w położeniu zbliżonym do prostopadłego względem wału co powoduje, że wydajność spręzarki dązy do zera.
Ciśnienia w komorze korbowo-tłokowej jest regulowane w tych sprężarkach przez zawór regulujący (w tym przypadku jest to zawór mechaniczny).
Gdy temperatura parownika obniża się lub wzrasta prędkość sprężarki (z powodu zwiększenia obrotów silnika) to ciśnienie po stronie ssawnej sprężarki maleje. Spadek ten powoduje, że zawór regulujący otwiera przepływ pomiędzy wysokim ciśnieniem a komorą korbową sprężarki co powoduje wzrost ciśnienia w komorze co jest przyczyną zmniejszenia kąta wychylenie bieżni czyli zmniejszenie skoku tłoków.
Z kolei gdy temperatura parownika wzrasta lub też prędkość obrotowa sprężarki maleje, to powoduje, że ciśnienie w parowniku rośnie. Wzrost tego ciśnienia powoduje zamknięcie przepływu pomiędzy wysokim ciśnieniem a komora korbową oraz otwarcie przepływu pomiędzy stroną ssawną a komorą korbową. Powoduje to zmniejszenie ciśnienia w komorze sprężarki co skutkuje zwiększeniem kąta wychylenia bieżni czyli wzrostem wydajności".