Poradnik-Lakierowanie Grillów z VZRów
: 2014-09-05, 08:59
Temat na topie, na prośbę kolegów opiszę krótko, krok po kroku co kupić jak przygotować i jak lakierować
Uwaga!! Metoda idiotoodporna!! Nie da się spartolić!!
Lista zakupów:
-papiery: 480 na mokro 1 arkusz, 600 jeden arkusz na mokro, 2500 jeden arkusz na mokro
-podkład akrylowy
-baza (farba z kolorem)
-klar (lakier bazbarwny)
-szpachlówka jeśli potrzeba, normalny filler czyli wykończeniowa
1. Zaczynamy od dokładnego oczyszczenia elementu papierem 480 na mokro, wygładzamy wszystkie poprodukcyjne niedoskonałości oraz matujemy całość, aby zapewnić przyczepność dla podkładu.
2. Oglądamy element z każdej widocznej strony, jeśli jest jakiś ubytek, to musimy go zaszpachlować, delikatnie z palucha nanosimy szpachlówkę, jeśli ubytki są małe tj delikatne to można nie stosować szpachli i wylać więcej podkładu. Jeśli szpachlujemy to po wyschnięciu szpachli wygładzamy jej powierzchnię papierem 480 na sucho! Ponieważ szpachla pije wodę, ja nie ryzykuję i wole na sucho:)
3. Przed nałożeniem podkładu trzeba przetrzeć element nitro, nitro jest dobre na wszystko
4. Zapodkładowany, oszlifowany, odtłuszczony element (najlepiej kiedy odparowanie podkładu trwa dłużej niż 1h. Ja wywalam na słońce na 3-4h i po problemie, bo UV jest najlepsze na schnięcie. Jeśli łapiemy się roboty w zimę to trzeba zabrać element do domu i żeby pod kaloryferem sobie wysechł.
5. Baza! nanosimy bazę w cienkich warstwach w niedługich odstępach czasu, tak aby żadna z warstw nie wyschła całkowicie. Po prostu, musi lekko przeschnąć i dajemy następną. Napylamy z odległości ok 20cm, pod różnymi kątami, zaczynając od zakamarków kończąc na "czole elementu".
6. Klar - najlepiej stosować metodę mokre na mokre, czyli bezpośrednio po nałożeniu ostatniej warstwy bazy odczekujemy ok 5 minut (tak żeby ostatnia warstwa bazy była lekko wilgła) i zaczynamy rozpylanie klaru. Zaczynamy od zakamarków i kończymy na czole. Aby uniknąć zacieków lub efekty skórki pomarańczy polecam nałożyć 2 średnie warstwy - ani za grubo ani za cienko, odległość rozpylania ok 15cm, pierwsza warstwa troszkę grubsza od drugiej. Nic się nie stanie jeśli nałożymy 3 warstwy, ale potem może się okazać że coś trzeba będzie spolerować.
7. Polerowanie-jeśli klar nie będzie nałożony zbyt dobrze możemy spolerować element papierem 2500 na mokro, do wody można dodać płyn do naczyń, a polerując elementy z detalami uważamy na krawędzie bo tam można szybko przetrzeć klar. UWAGA - polerujemy dopiero po tygodniu, po właściwym utwardzeniu materiału!! Po zakończeniu przecierania używamy pasty g3 (brill, farcella lub jakimś innym środkiem) następnie używamy mleczka lekko ściernego (np. carvalet) i kończymy politurą (np. formula 1)
Żeby sposób był 100% domowy używamy farb i lakierów ze szpraja - bez obawy, obecnie są już tak dobre sposoby zamykania szpraja, że efekty okazują się bardzo zbliżone do tych w lakierni.
Efekt końcowy zależy od naszej staranności!!
Oczekuję od was zdjęć przy wykonywaniu w/w procedury i wklejanie do wątku!
Życzę powodzenia!!
Uwaga!! Metoda idiotoodporna!! Nie da się spartolić!!
Lista zakupów:
-papiery: 480 na mokro 1 arkusz, 600 jeden arkusz na mokro, 2500 jeden arkusz na mokro
-podkład akrylowy
-baza (farba z kolorem)
-klar (lakier bazbarwny)
-szpachlówka jeśli potrzeba, normalny filler czyli wykończeniowa
1. Zaczynamy od dokładnego oczyszczenia elementu papierem 480 na mokro, wygładzamy wszystkie poprodukcyjne niedoskonałości oraz matujemy całość, aby zapewnić przyczepność dla podkładu.
2. Oglądamy element z każdej widocznej strony, jeśli jest jakiś ubytek, to musimy go zaszpachlować, delikatnie z palucha nanosimy szpachlówkę, jeśli ubytki są małe tj delikatne to można nie stosować szpachli i wylać więcej podkładu. Jeśli szpachlujemy to po wyschnięciu szpachli wygładzamy jej powierzchnię papierem 480 na sucho! Ponieważ szpachla pije wodę, ja nie ryzykuję i wole na sucho:)
3. Przed nałożeniem podkładu trzeba przetrzeć element nitro, nitro jest dobre na wszystko
4. Zapodkładowany, oszlifowany, odtłuszczony element (najlepiej kiedy odparowanie podkładu trwa dłużej niż 1h. Ja wywalam na słońce na 3-4h i po problemie, bo UV jest najlepsze na schnięcie. Jeśli łapiemy się roboty w zimę to trzeba zabrać element do domu i żeby pod kaloryferem sobie wysechł.
5. Baza! nanosimy bazę w cienkich warstwach w niedługich odstępach czasu, tak aby żadna z warstw nie wyschła całkowicie. Po prostu, musi lekko przeschnąć i dajemy następną. Napylamy z odległości ok 20cm, pod różnymi kątami, zaczynając od zakamarków kończąc na "czole elementu".
6. Klar - najlepiej stosować metodę mokre na mokre, czyli bezpośrednio po nałożeniu ostatniej warstwy bazy odczekujemy ok 5 minut (tak żeby ostatnia warstwa bazy była lekko wilgła) i zaczynamy rozpylanie klaru. Zaczynamy od zakamarków i kończymy na czole. Aby uniknąć zacieków lub efekty skórki pomarańczy polecam nałożyć 2 średnie warstwy - ani za grubo ani za cienko, odległość rozpylania ok 15cm, pierwsza warstwa troszkę grubsza od drugiej. Nic się nie stanie jeśli nałożymy 3 warstwy, ale potem może się okazać że coś trzeba będzie spolerować.
7. Polerowanie-jeśli klar nie będzie nałożony zbyt dobrze możemy spolerować element papierem 2500 na mokro, do wody można dodać płyn do naczyń, a polerując elementy z detalami uważamy na krawędzie bo tam można szybko przetrzeć klar. UWAGA - polerujemy dopiero po tygodniu, po właściwym utwardzeniu materiału!! Po zakończeniu przecierania używamy pasty g3 (brill, farcella lub jakimś innym środkiem) następnie używamy mleczka lekko ściernego (np. carvalet) i kończymy politurą (np. formula 1)
Żeby sposób był 100% domowy używamy farb i lakierów ze szpraja - bez obawy, obecnie są już tak dobre sposoby zamykania szpraja, że efekty okazują się bardzo zbliżone do tych w lakierni.
Efekt końcowy zależy od naszej staranności!!
Oczekuję od was zdjęć przy wykonywaniu w/w procedury i wklejanie do wątku!
Życzę powodzenia!!