Strona 1 z 1
[P11/WP11] Wymiana oleju skrzyni biegów
: 2014-04-01, 22:22
autor: byczynho
Witam.
Jutro ewentualnie po jutrze będę wymieniał olej w skrzyni biegów na Millers TRX Synth.
Chciałem się dowiedzieć jak ten olej się spuszcza i jak się go wlewa? Czytałem, że są straszne problemy z odkręceniem korków, jaki klucz do tego celu kupić? Co w ogóle przygotować na taką wymianę aby czynność przebiegła sprawnie i bezboleśnie?
: 2014-04-02, 06:24
autor: vixo
Grzechotka 3/8 cala bodajże tam wchodzi

SR20

: 2014-04-02, 08:13
autor: janusz
vixo z tego co pamiętam to tam jest raczej metryczny a nie calowy. Calowy był za luźny.
: 2014-04-02, 08:18
autor: vixo
1/2 " za duży 3/8 " pasuje i idzie odkręcić. U siebie przez metrową rurkę odkręcalem i poszło
: 2014-04-02, 08:19
autor: Arias
U mnie spustowy jak u vixo wlazł, ze spuszczeniem nie było najmniejszego problemu. Co innego zalanie nowego, nie wiem co za idiota daje aluminiowy korek do aluminiowej obudowy, skończyło się na rozwierceniu i nagwintowaniu otworu na nowy korek stalowy.
Olej spuszczasz otworem po środku obudowy skrzyni od strony krótszej półosi, widać od razu jak spojrzysz na skrzynię z kanału, zaś otwór do napełniania jest od strony chłodnicy mniej więcej na połowie wysokości obudowy. Do zalania potrzebujesz kawałek rurki z lejkiem.
powodzenia
: 2014-04-02, 08:25
autor: zuh
http://allegro.pl/zestaw-do-korkow-olej ... 01380.html
Takie coś mam.
Kiedyś w skrzyni odkręcałem grzechotką 3/8 to była skrzynia od SR20. Ma chyba delikatny luz ale jak jakoś mocno zapieczony korek nie jest to można odkręcić.
Spuszcza olej się korkiem który jest na samym dole skrzyni. Spuszczasz olej, dobrze jak jest rozgrzany, zakręcasz korek i odkręcasz drugi korek który jest nieco wyżej. Przez ten drugi korek nalewasz oleju to tego miejsca aż zacznie się wylewać tym drugim korkiem, wtedy poziom jest oleju ok. Najlepiej nalewać szprycą. Ja mam metrowy wąż przezroczysty który średnicą jest troche mniejszy od otworu po korku wlewu oleju. W otwór wkładam wąż na drugi koniec lejek. Wąż z lejkiem wystawiam ponad silnik i tam sobie nalewam olej.
[ Dodano: 2014-04-02, 09:27 ]
Arias, szybciej napisał niż ja

: 2014-04-02, 08:28
autor: janusz
Tylko trzeba uważać przy dokręcaniu korków. Nie można za mocno, bo będzie kaplica. Te korki mają gwint stożkowy. Najlepiej jest mieć do tego klucz dynamometryczny, moment dokręcania chyba 25-30 Nm.
: 2014-04-02, 22:01
autor: byczynho
Klucz dynamometryczny mam. Chyba już wszystko wiem, wielkie dzięki Panowie
[ Dodano: 2014-04-02, 23:00 ]
Olej wymieniony

skrzynia działa jak działała więc chyba po prostu działa dobrze i lepiej już nie może, zrobię parę km to się jeszcze okaże. Starego oleju było pod sam korek, po spuszczeniu okazał się siwy.
Co do odkręcania to korki odkręciły się bez najmniejszych problemów przy pomocy kluczy, na które się natyka nasadki; otwory w korkach są różnej wielkości.
Dokręcałem kluczem dynamometrycznym ustawionym na 30 Nm bo mniej się nie dało i klucza nie udało mi się "przełamać" pomimo tego, że korlo wkręciły się bardziej niż były poprzednio. Nie kręciłem więc na siłę tyko dokręciłem z wyczuciem. Za parę dni pojadę sprawdzić czy nie cieknie.
Dzięki za pomoc panowie, zwłaszcza Janusz i Wiooreck

: 2014-04-02, 22:03
autor: vixo
Jakby coś ciekło to taśma teflonową uszczelnij

: 2014-04-02, 22:09
autor: byczynho
Będę pamiętał

wolałbym, żeby jednak nie ciekło

: 2014-04-02, 22:46
autor: Wiooreck
To u Ciebie się coś działo ze skrzynią, że zmieniałeś olej? W mojej primie od nowości przez 15 lat nie wymienany i biegi wchodzą do tej pory leciutko

: 2014-04-02, 22:51
autor: byczynho
U mnie skrzynia chodzi elegancko, wsteczny czasami tylko nie wskoczy za 1x. Myślałem, że może chodzić jeszcze lepiej bo naczytałem się na forach, że po zmianie oleju ludzie palcami zmieniają biegi

Dodam jeszcze, że u mnie do przelania oleju w skrzyni weszło 3,5l.
: 2014-04-02, 22:57
autor: janusz
Wiooreck olej z wiekiem traci właściwości smarne i lepkościowe. Po 15-stu latach to już w ogóle.
Ja u siebie wymieniłem olej w skrzyni po 250kkm. Zlewałem to olej miał kolor ładny, czysty, słomkowy. Tylko co z tego jak stracił swoje właściwości.
U mnie skrzynia lepiej pracuje po zmianie oleju.
: 2014-04-02, 23:11
autor: Wiooreck
Owszem, olej traci swoje właściwości smarne. Z tym, że oleje do skrzyń i same skrzynie manualne są tak konstruowane od jakiegoś czasu, aby zminimalizować częstotliwość wymian do 0 w przeciągu całego żywota auta

Z resztą, ilu mechaników, tyle teorii na ten temat. Przy takiej zmianie oleju, wypadałoby również usunąć opiłki ze skrzyni, część spłynie z olejem, ale część nadal zostanie i będzie mieszać się z nowym olejem.
: 2014-04-02, 23:25
autor: byczynho
Ba to tak samo jak i w przypadku silnika, 100% syfu nie spłynie pewnie nawet po płukance.
: 2014-04-03, 07:53
autor: Arias
Wiooreck pisze:Przy takiej zmianie oleju, wypadałoby również usunąć opiłki ze skrzyni, część spłynie z olejem, ale część nadal zostanie i będzie mieszać się z nowym olejem.
To jest fakt, rozbierałem kompletnie skrzynię i dużo tego ustrojstwa jest tam. Przy wymianie sprzęgła jeśli zrzucamy skrzynię to warto tam zajrzeć
![:]](./images/smilies/kwadr.gif)
: 2014-10-21, 20:58
autor: bono09
Panowie, ja mam u siebie problem tego typu że nie mogę ruszyć korka do wlewania oleju.
Czy jest jakaś możliwość wlania go inną drogą??
Jakiś czujnik albo odpowietrznik?
: 2014-10-21, 21:17
autor: bombel
bono09, przez wejscie od linki predkosciomierza
: 2014-10-22, 05:55
autor: bono09
Bombel a powiedz mniej więcej w jakiej okolicy to jest?
: 2014-10-22, 06:54
autor: bombel
http://nissan4u.com/parts/primera/el_p1 ... tration_1/
Tu masz odpowietrzenia każdej ze skrzyni. Generalnie z góry szukaj wejścia do skrzyni
: 2014-10-22, 10:33
autor: bono09
Dzięki wielkie. Dzisiaj zacznę walkę od przyspawania nakrętki do korka wlewowego. Jak nawet to nie pójdzie to wywęsze inny otwór

: 2015-07-15, 22:20
autor: voy78
Tak poczytałem i troche mam stracha ruszać te korki - a olej bym chętnie wymienił
: 2015-07-15, 22:28
autor: janusz
Voy78, problem z korkiem wlewu i spustowym jest następujący - tam jest gwint stożkowy i jak ktoś już to raz ruszał i za mocno dokręcił to tego już raczej nie odkręci. Korki powinno się dokręcać momentem z zakresu 10-15Nm dla wlewu, 22-27Nm dla spustowego
: 2015-07-15, 22:32
autor: voy78
Zdaje sobie z tego sprawe , ale diabli wiedzą czy ktoś ruszał .
W sumie znając życie - być może nie ruszał nikt bo ludziom się zazwyczaj nie chce wymieniać oleju .
W każdym aucie wymieniałem olej w skrzyni i zawsze słyszałem pytania wkoło ( Po co ty to robisz ? )
Może spróbuje na spokojnie w weekend na kanale to ruszyć . Mam nadzieje że nie bede żalował
: 2015-07-15, 22:33
autor: janusz
Voy78, to jak masz P11 przed liftem to poszukaj sobie kluczy kwadratowych metrycznych - 10mm i chyba 14mm jak mnie pamięć nie myli
![:]](./images/smilies/kwadr.gif)
: 2015-07-15, 22:35
autor: voy78
Wiem , już tam patrzyłem i tak z możliwości od góry przykładałem się do ruszenia ( wlewowej ) ale na krótkim ramieniu ani drgnie
: 2015-07-15, 23:17
autor: zuh
Teraz już mogę mylić auta ale tam chyba grzechotka wchodzi 3/8"
: 2015-07-15, 23:45
autor: voy78
Tak . Ta średnia . Nie mała ani ta duża .
[ Dodano: 2015-07-17, 02:48 ]
Dylemat Max - czy ruszać te korki . Jedni twierdza ze skoro biegi chodzą normalnie to lepiej nie ruszać bo jak się uwali to tylko sobie problemów narobie itd .
A z drugiej strony siedzi tam stary olej i pewnie jego właściwości są znikome .
: 2015-07-18, 14:17
autor: Oskr5
Próbuj odkręcić i tyle. Niczego się nie bój- naczytasz się, a pójdą jak złoto. Możesz wcześniej postukać trochę młotkiem.Mocno, ale z wyczuciem. Na pewno nic nie zniszczysz. Jak będziesz wkładał klucz to też go dobij żeby dobrze siedział i jednym pewnym ruchem szarpnij. Powodzenia

: 2015-08-14, 16:25
autor: voy78
Ok . Olej wymieniony
