Strona 1 z 1

[P10/WP10] Jak działaja hamulce tylne tarczowe?

: 2015-03-18, 08:43
autor: karol999
Apeluję do szanownych Moderatorów o nieblokowanie tematu - sprawa gardłowa :)

Bardzo proszę o pilne wskazówki.
Dotyczy tylnych hamulców tarczowych:

Czy w miarę zużywania się klocków szczelina spoczynkowa między tłoczkiem a klockiem rośnie i konieczna jest cykliczna manualna regulacja tej szczeliny poprzez wykręcanie tłoczka?

Czy w miarę zużywania się klocków szczelina spoczynkowa między tłoczkiem a klockiem utrzymywana jest automatycznie na tej samej wartości i nie ma potrzeby regulowania tej szczeliny poprzez wykręcanie tłoczka?

Moje pytanie bierze się z tego, że:
- przy nowych klockach szczelina była minimalna - klocki wręcz tarły o tarcze; na lince hamulca ręcznego nie było żadnego luzu; hamulec nożny był OK; hamulec ręczny był dostatecznie silny;
- po kilkudziesięciu tys. km szczelina ta wzrosła - klocki w stanie spoczynkowym w ogóle nie dotykają tarcz; ; hamulec nożny jest OK;hamulec ręczny jest niedostatecznie silny; na lince ręcznego jest luz na ponad 2 ząbki na dźwigni.

: 2015-03-18, 10:05
autor: Toudi1995
Kolego żadnej szczeliny się nie reguluje. Po czym stwierdzasz że hamulec nożny jest ok?
Jeśli ręczny jest za słaby to trzeba go podciągnąć.
Klocek wykręca się podczas zaciagania recznego, a podczas hamowania nożnym wysuwa.
Regulacje masz we wnątrz auta przy dźwign.

: 2015-03-18, 10:10
autor: janusz
Ręczny w Primerach łapie od 3 ząbka. Co więcej - jeśli łapie dużo wyżej to trzeba zrobić porządek z zaciskami, a nie podciągać linkę. Po regeneracji tylnych zacisków, po zaciągnięciu ręcznego na 4 ząbek nie idzie ruszyć kołem.

: 2015-03-18, 10:17
autor: Toudi1995
Jeśli nie grzeje tylnich kół to zacisków bym nie ruszał.

: 2015-03-18, 10:44
autor: janusz
Toudi1995, ale jeśli ręczny nie trzyma już przy 5 ząbku to trzeba się zainteresować zaciskami i je zrobić.

: 2015-03-18, 10:46
autor: vixo
Naciągnij linkę

: 2015-03-18, 11:00
autor: Toudi1995
Ja zaciski robiłem a i tak co jakiś czas trzeba podciągnąć w miare zużywania.

: 2015-03-23, 19:53
autor: karol999
Bardzo dziękuję kolegom za zaangażowanie :-D

Zrelacjonuję pokrótce stan hamulców tylnych po bliższych oględzinach:

- lewy zacisk całkiem nowy (produkcji LAUBER (regenerowany) - 2 lata temu kupiony w IC i założony); sprężyna powrotna na dźwigni piekielnie mocna;
- prawy zacisk rozbierany na kawałki i czyszczony 2 lata temu; sprężyna powrotna na dźwigni słaba;
- do tego czasu wszystko współpracowało zadowalająco pomimo dysproporcji w sile sprężyn; wymagało dużej siły podczas zaciągania ręcznego;
- niedawno łączna skuteczność hamulca ręcznego spadła;
- przy spuszczonym hamulcu ręcznym, dźwignia prawego zacisku opiera się o zderzak; lewa stoi w około połowie zakresu, ale można ją łatwo palcami sprowadzić do zderzaka; linki na dźwigniach mają około 1mm luzu;
- przy zaciągnięciu ręcznego na 1 ząbek luz na obu dźwigniach zerowy;
- przy maksymalnym zaciągnięciu ręcznego (o ok 10-11 ząbków - wtedy w miarę trzyma samochód na średniej pochyłości, ale na większej auto się zsuwa) - dźwignia lewego zacisku ustawiona w połowie zakresu, dźwignia prawego zacisku ustawiona w końcu zakresu; wyrównywacz na lince wspólnej nieznacznie przekoszony w stronę zacisku prawego.

Niestety, brak mi informacji o faktycznej sile każdego z zacisków. To pozwoliłoby stwierdzić, który odpowiada za problem.

Nasuwają się pytania:
- który z w/w zacisków ma poprawne wychylenie dźwigni przy zaciągnięciu na maxa: lewy, czy prawy?
- który z w/w zacisków (bo chyba nie oba) powinien być podejrzany o o mniejszą skuteczność: lewy, czy prawy?

: 2015-03-23, 21:46
autor: nice-wawa
Podjedź na stacje diagnostyczna zmierza ci siłę hamowania poszczególnych kół .

: 2015-03-23, 22:10
autor: tofu
Dźwignia odpowiedzialna za ręczny musi wracać do końca to raz

musi też być w środku wszystko ok

na allegro są dostępne tłoczki i inne gadżety do regeneracji

odpepnij linkę od zacisku i zobacz jak chodzi ,,,a stacja diag ci prawdę powie choć dla mnie to strata kasy bo samemu łatwo to zdiagnozować