[N15] Silnik Krokowy i Przepustnica

Moderator: sergiej

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
SnowLady
fanatyk nissana
Posty: 986
Rejestracja: 2009-11-30, 18:28
Lokalizacja: Kobylnica/k.Slupska

[N15] Silnik Krokowy i Przepustnica

Post autor: SnowLady » 2009-12-16, 20:43

Czym jest silnik krokowy??
To nic innego jak zawór 3 drogowy który w zależności czy jest zamknięty czy otwarty kontroluje obroty silnika. BUDOWA STANDARDOWEGO ZAWORU SUWAKOWEGO 3/2 ze sprężyną pamięciową sterowanego sygnałem elektrycznym 12 VDC.

Żeby odkręcić silnik krokowy należy odkręcić przepustnicę. Po zdjęciu filtra powietrza od góry widać 4 śruby na klucz imbusowy nr 6. Odkręcić. Przechylić przepustnicę w kierunku kabiny i odkręcić 4 śruby mocujące silniczek krokowy.
Zwykle w tym momencie ulega zniszczeniu uszczelka przepustnicy. Doszczelnić przepustnice do kolektora dolotowego możemy na dwa sposoby:
1. Pasta uszczelniająca - nie polecam.
2. Papier do uszczelek lubiący wyższe temperatury. Wycinamy prostokąt o wymiarach zbliżonych do uszczelki oryginalnej, smarujemy przylgę kolektora delikatnie olejem, dokładamy papier odciskamy kształt uszczelki i wycinamy ją spokojnie małymi nożyczkami. Otwory przez które przechodzą śruby montażowe można wyciąć troszkę mniejsze - poptem nie będzie kłopotu ze spadającą uszczelką w trakcie montażu przepustnicy na miejsce.
Radzę to robić wkrętarką z grzechotką bo silniczek zwykle przykręcony jest mocno i błyskawicznie można zniszczyć łebki śrub jak się używa śrubokręta.Po wyjęciu silniczka - znowu zwykle ulega zniszczeniu uszczelka doszczelniająca go z przepustnicą, wykonujemy ją identycznie jak uszczelkę przepustnicy. Benzyna ekstrakcyjna, szorstki malutki pędzelek, malutka modelarska szczoteczka z drucików miedzianych lub buchnięta żonie czy dziewczynie szczoteczka do nakładania tuszu do rzęs i do dzieła. Wlewamy benzynę do krokowca i pędzelkiem czyścimy suwak zaworu znajdujący się wewnątrz krokowca, co pewien czas małym śrubokrętem obracamy go. Czyszcząc silniczek zauważymy że po jego prawej stronie znajduje się sprężynka która utrzymuje krokowiec w pozycji zamkniętej gdy na cewce z lewej strony nie ma sygnału prądowego. Po wstępnym przeczyszczeniu sprawdzamy małym śrubokręcikiem czy da się suwak przesunąć bardziej w lewą stronę (sprawdzamy czy sprężyna pamięciowa ma luz). Jeśli luz występuje to przy pomocy małego dłutka zdjąć zaprasowaną zaślepkę na jego prawym końcu końcu. Pod zaślepką kryje się śruba regulacyjna (w zależności od roku produkcji plastykowa której gwint jest przed montażem smarowany klejem uszczelniającym, lub metalowa). Jeśli jest to śruba metalowa możemy ją dokręcić bez większych problemów niwelując luz jaki powstał wewnątrz zaworu krokowego. Jeśli jest plastykowa możemy spróbować ja dokręcić - zazwyczaj kleje uszczelniające uplastyczniają się w wyższych temperaturach, do regulacji przyda się więc nagrzewnica ręczna. Tutaj potrzebne będzie częściowe dopasowanie klucza rurowego - nasadka rurkowa - nacinamy ja na krzyć tak żeby weszła w kształt odlewu, nagrzewamy nagrzewnicą korpus krokowca od strony obudowy metalowej i do dzieła - dokręcamy korek na tyle żeby zniwelować luz suwaka wewnątrz zaworu. Zaznaczam że w przypadku śruby plastykowej jest to operacja bardzo ryzykowna i trzeba się zaopatrzyć w zapasowy krokowiec - ewentualnie go porzyczyć tak jak ja to zrobiłem.
Jeśli mam już odkręconą przepustnicę trzeba ją od razu oczyścić od strony kolektora dolotowego (nie da sie tego zrobić za pomocą spraya do czyszczenia gaźników), żeby mieć lepszy dostęp do przepustnicy można odłączyć z prawej lub lewej strony waż gumowy (układ chłodzenia) wcześniej należy odkręcić korek zbiornika płynu chłodzącego aby spadło9 ciśnienie w układzie. Gdy odłączymy przewód chłodzący od przepustnicy możemy ją położyć na którymś boku i bardzo dokładnie wyczyścić ją od środka za pomocą twardego pędzelka.
Przed operacją czyszczenia przepustnicy warto wsadzić w dziurę kolektora dolotowego jakiś gałgan ze szmat (uwaga żeby nie wpadł do środka).

Po całej operacji warto wykonać regulację niskich obrotów w naszej NYSCE.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Źródło: Asahi
Pozdrawiam
SnowLady ...

Z nissanem od sierpnia 2005 :D

Ważne sprawy i nie tylko: 504619604 ;)

Awatar użytkownika
shalashaska
nowy na forum
Posty: 19
Rejestracja: 2010-02-12, 18:14
Lokalizacja: Kraków

Post autor: shalashaska » 2010-02-23, 19:43

Agusia od kiedy bawisz się w mechanika? ;-)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”