Strona 1 z 2
[P11/WP11] Geometria kół
: 2010-10-21, 14:50
autor: waichwaich
Witam
Dziś postanowiłem sobie ustawić zbieżność kół bo zaczęło mi ścinać prawą oponę. Zajeżdżam na stacje sprawdzają a tu się okazuje że zbieżność ok pytam co może być nie tak mówi że trzeba sprawdzić geometrię no to podjeżdżam pod stanowisko a kolo mi mówi że w P11 nie ma możliwość regulacji tych wszystkich kątów i że nie da się z tym nic zrobić może mi jedynie powiedzieć czy wszystko jest w normie

Mam pytanie czy jest tak jak on mówi czy jednak jest jakaś możliwość bo szkoda mi opon.
: 2010-10-21, 16:02
autor: Maniek-ol
Kąt pochylenia koła jest regulowany górnym wahaczem. Jak wahacz jest dobry to jest OK , ale jak zaczyna mieć luzy to zmienia się kąt pochylenia. Jako takiej regulacji nie ma.
: 2010-10-21, 18:02
autor: waichwaich
czyli jednak miał racje

Nie wiem może po prostu miałem koła nie wyważone i mi je ścięło, nie mam pojęcia zobaczę jak będzie na zimówkach. Dzięki za odpowiedz.
: 2010-10-21, 18:11
autor: hary7
Regulacji kątów jako takiej nie ma ale jeśli wcześniej było OK. to znaczy że padł Ci górny wahacz lub co bardziej prawdopodobne - łożysko zwrotnicy. A tak na marginesie to jak fachura jest myślącym człowiekiem to znajdzie sposób żeby wyregulować nieregulowalne kąty. Ja widziałem jak fachmen podkładał cieniutkie podkładki między element mocujący wahacz a nadwozie. Odpowiednia grubość podkładki i koło odzyskuje właściwy kąt. Dla chcącego nic trudnego - jak mówi przysłowie.
: 2010-10-21, 22:37
autor: Wieshaq
waichwaich w W-wie ma takiego speca który to robi. Za 80 pln zrobił mi przód całą geometrie tyle że z okolic Lublina to trochę mało opłacalny taki przejazd.
: 2010-10-23, 09:13
autor: waichwaich
No raczej mało

wahacze ostatnio wymieniałem tak wiec zobaczę jak jest tego efekt jak zacznie ścinać zimówki to muszę coś z tym zrobić bo szkoda kasy na opony. Dzięki za zainteresowanie

zresztą jak zawsze hehe

: 2010-10-27, 22:00
autor: bziku
Witam, ja tez mam podobny problem. Auto ściąga mi lekko na prawo i zauważyłem ze prawa przednia opona jest bardziej zużyta po zewnętrznej stronie.
Myślicie ze pomoże ustawienie zbieżności, ewentualnie geometrii?
Czy kolega Wieshaq może podać namiary na tego fachowca?
: 2010-10-28, 18:26
autor: Wieshaq
Proszę bardzo wedle życzenia.
Prymasa 1000-lecia 79a za stacją Orlenu tel.226322284
http://mapa.targeo.pl/,19,20.95724,52.2 ... 873e4c398d
: 2010-11-05, 18:53
autor: bziku
Dziękuję za namiary, na szczęście to koło mnie akurat:)
Pewnie sie tam przejadę, ale wcześniej czeka mnie wymiana górnego wahacza, bo okazało sie ze juz sie praktycznie rozleciał. Ciekawi mnie tez, czy ten zużyty wahacz, może być przyczyna ściągania? Zaznaczam ze popsuty wahacz jest lewy, a sciaga mnie w prawo? możliwe?
: 2010-11-06, 19:11
autor: Wieshaq
bziku pisze:Ciekawi mnie tez, czy ten zużyty wahacz, może być przyczyna ściągania? Zaznaczam ze popsuty wahacz jest lewy, a sciaga mnie w prawo? możliwe?
Tak jak najbardziej możliwe.
: 2010-11-09, 02:06
autor: bziku
Zobaczymy jak będzie po wymianie, napisze czy pomogło.
A w ogóle, to spotkała mnie w sobotę nie mila niespodzianka. Taka, ze przy okazji wymiany tego wahacza będę musiał wymienić tez... półoś! Standardowo ukręciła się pod tłumikiem drgań! Dobrze ze chociaż niedaleko domu.
: 2010-11-09, 21:50
autor: nowak
mnie też ściągało na prawo i miałem lekko przekrzywioną kierownicę podczas jazdy na wprost i już miałem jechać na zbieżność, ale najpierw zmieniłem opony na zimowe i co...

kierownica się wyprostowała i przestało ciągnąć w prawo.
przyczyn ściągania może być naprawdę dużo.
: 2011-08-29, 10:42
autor: Piotrek_S
Odgrzewam kotleta
Wymieniłem wczoraj praktycznie całe zawieszenie z przodu:
wahacze górne, dolne, łożyska sworznia zwrotnicy, końcówki drążków, łączniki stabilizatora.
Dziś pojechałem na zbieżność i wyniki takie:
LEWA:
Kąt PK -
0°45'
Kąt WSZ -
3°40'
Zbieżność - 0°03'
Kąt PSZ - 14°09'
Suma kątów PK i PSZ - 14°54'
PRAWA:
Kąt PK - 0°10'
Kąt WSZ -
3°16'
Zbieżność - 0°01'
Kąt PSZ - 14°13'
Suma kątów PK i PSZ - 14°23'
Tolerancje są takie:
Kąt PK - -0°45' do 0°45'
Kąt WSZ - 1°10' do 2°40'
Zbieżność - 0°00' do 0°06'
Kąt PSZ - 13°45' do 15°15'
Suma kątów PK i PSZ - 13°00' do 16°00'
Wszystkie części nowe, auto nigdy nie bite. Macie pomysły czemu WSZ jest poza tolerancją?
: 2011-08-29, 20:04
autor: Wieshaq
Piotrek_S pisze:Wszystkie części nowe, auto nigdy nie bite. Macie pomysły czemu WSZ jest poza tolerancją?
Nie masz czasem obniżonego zawiasu z przodu
Zużyte sprężyny i amorki też mogą mieć wpływ na te wyniki tak mi się wydaje.
: 2011-08-29, 20:26
autor: Saffira
nie tylko wydaje Wieshaq ale to pewnik...
a poza tym niech popróbuje jak masz możliwośc 2-3 razy zrobic badanie dla pewności
(tak mnie teraz nauczyli
)
: 2011-08-29, 21:34
autor: Piotrek_S
Wieshaq pisze:Nie masz czasem obniżonego zawiasu z przodu
Zużyte sprężyny i amorki też mogą mieć wpływ na te wyniki tak mi się wydaje.
Zawias nie jest obniżony - to seria.
Co do zużycia - w sumie nie wiem tego bo nie sprawdzałem. Wydaje mi się, że amorki mogą byś świeże, bo jak auto przyjechało to nakrętki amorków były praktycznie nowe

Ale mogę podjechać na diagnostykę i sprawdzić zużycie w sumie.
Saffira pisze:nie tylko wydaje Wieshaq ale to pewnik...
a poza tym niech popróbuje jak masz możliwośc 2-3 razy zrobic badanie dla pewności
No możliwości nie mam zbytnio

jedno ustawianie zbieżności 120 zł

: 2011-08-29, 21:45
autor: Saffira
120?!

a może oni maja spierniczone urządzenia? a pokazywał ci na kanale podzespoły?
: 2011-08-29, 21:56
autor: Piotrek_S
Saffira pisze:120?!

a może oni maja spierniczone urządzenia? a pokazywał ci na kanale podzespoły?
No tyle kosztuje
Urządzenia na bank mają sprawne i dobre, i sam pomiar też jest na pewno robiony dobrze.
Diagnosta u którego to robię ma dobrą opinię na różnych forach i w różnych auto klubach, więc zły pomiar jako przyczynę stawiałbym na samym końcu.
Podzespołów mi nie musiał pokazywać

we wczorajsze popołudnie wystarczająco się na nie napatrzyłem instalując to wszystko
Ja się jeszcze zastanawiam nad jedną możliwością - czy przy wybijaniu starych i nabijaniu nowych łożysk nie skrzywiłem tego trzeciego wahacza. W sumie jest to kawał blachy z różnymi przetłoczeniami i chyba nie powinno się nic stać od nabicia łożyska ?
: 2011-08-29, 22:01
autor: Saffira
moge dać ci odpowiedź w środę... bo akurat ucze sie tego...

: 2011-08-29, 22:09
autor: Piotrek_S
Saffira pisze:moge dać ci odpowiedź w środę... bo akurat ucze sie tego...

No dzięki

: 2011-09-07, 19:42
autor: Saffira
i co, rozwiązała sie sprawa po moim telefonie czy nic?
: 2011-09-07, 20:45
autor: Piotrek_S
Saffira pisze:i co, rozwiązała sie sprawa po moim telefonie czy nic?
Szczerze

to nie miałem jeszcze okazji od spodu zerknąć na wahacze

Byłem w Gdańsku teraz tydzień, były chęci podjechać na najazd (dzięki koledze Ulisses

) ale się okazało, że najazd chyba dla malucha bo tylko zewnętrznymi rantami opony się na niego łapałem
Postaram się w tym tygodniu wyskrobać trochę czasu i się położyć pod auto.
Coś mi też zaczęło skrzypieć z lewej strony - przy hamowaniu i przyśpieszaniu, w momencie gdy przód auta idzie góra-dół. Więc albo górny wahacz albo dolny
Te mocowania wahaczy - tak jak mówiłaś przez tel. - wydają mi się ok, bo przy montażu tego wszystkiego wszystko wyglądało prosto i nie było podgięte nigdzie, uderzone itd.
Obstawiam nie wymiarowy wahacz chiński

Szkoda tylko, że nie mam namiarów na jakiegoś taniego dobrego diagnostę co by mi sprawdzał czy jest ok. A tak średnio mnie stać po każdej zmianie robić zbieżność za 120 zł

: 2011-09-07, 23:25
autor: Saffira
podobno można sprawdzić na jakiś brud, tzn czyścisz tam z piachu błota itp, smarujesz jakimś tłustym kolorowym świństwem i kawałek jedziesz i potem patrzysz gdzie zeszedł kolor-tam problem... jak skrzypi to pewno coś z zawieszenia (mnie by skrzypienie wkurzało

)
: 2011-09-08, 08:20
autor: johny_fellow
Piotrek_S pisze:jedno ustawianie zbieżności 120 zł
Masakra. U Nas robią to za 50 zł.
Wieshaq pisze:Nie masz czasem obniżonego zawiasu z przodu
U mnie właśnie takie wyniki były na obniżających sprężynach. Po założeniu standardowych wszystko wróciło do normy.
: 2011-09-08, 10:01
autor: smeru
Pytanie czy chodzi o zbieżność czy geometrię, bo może stąd ta różnica w cenie.
: 2011-09-08, 10:05
autor: Piotrek_S
U mnie płaci się za pomiary wszystkiego - ale jak wiadomo w P11 ustawiana jest tylko zbieżność, bo resztę regulują wahacze.
: 2011-09-08, 21:23
autor: nice-wawa
Piotrek podjedź do Feu Vert w gazetce reklamowej widziałem że od 12 września kontrola zbieżności 29 zł .
: 2011-09-08, 21:26
autor: Piotrek_S
nice-wawa pisze:Piotrek podjedź do Feu Vert w gazetce reklamowej widziałem że od 12 września kontrola zbieżności 29 zł .
Ale tylko zbieżność czy cała geometria?

Podejrzewam, że tylko zbieżność tak z grubsza

Kiedyś jak podjechałem na szarpaki na stacje diagnostyczną to koleś wjechał na takie płyty i mówi mi, że mam zbieżność źle ustawioną - czy o takie badanie chodzi?
: 2011-09-08, 21:33
autor: Saffira
tak te płyty to szarpaki, a jakby robił tymi tak że koła przód tył to ktoś by musiał za stabiliza tor trzymać i ak wtedy stuka to źle

: 2011-09-08, 21:36
autor: Piotrek_S
Saffira pisze:tak te płyty to szarpaki, a jakby robił tymi tak że koła przód tył to ktoś by musiał za stabiliza tor trzymać i ak wtedy stuka to źle

Nie nie, szarpaki były dalej na ścieżce diagnostycznej

Te płyty to jakieś właśnie do pomiaru zbieżności z grubsza mieli.