[ 100NX] B13 SR20DET AWD (ex. GA16DE, SR20DE) by Marian
: 2017-08-12, 21:40
Witam wszystkich bardzo serdecznie!
W końcu przemogłem się i zdecydowałem zamieścić temat również i na tym forum (temat istnieje równolegle na 100NX Squad).
Historia:
W końcu przemogłem się i zdecydowałem zamieścić temat również i na tym forum (temat istnieje równolegle na 100NX Squad).
Historia:
- Jestem w posiadaniu trzeciego już z kolei czerwonego Nissana 100NX w nadwoziu Targa, tym razem rocznik 1994.
Pierwsza "setka" rocznik 90' została w październiku 2004 sprowadzona z Niemiec po lekkiej stłuczce lewej strony i doprowadzona w Polsce do użytku. Byłem jej piątym właścicielem, z czego pierwszym w Polsce. W między czasie mojego użytkowania samochód został skradziony i ku zdziwieniu odzyskany przez Policję. W międzyczasie moja seryjna "setka" doczekała się paru usprawnień w postaci chociażby SWAPu silnika z GA16DS na SR20DE, felg alu 16" czy hamulców z GTI na przodzie. Niestety po siedmiu latach jazdy skończyłem "setką" na lampie. Służyła jako dawca części dla mojej drugiej "setki"...
Druga "setka" rocznik 91' została zakupiona na początku sierpnia 2011 w opłakanym stanie za grosze we Wrocławiu z silnikiem GA16DS. Samochód po poważnej stłuczce frontalnej, z poobijanymi drzwiami, przednimi błotnikami, pogiętą maską i ogólnie zniszczonym przednim pasie. Silnik w dobrym stanie, progi, błotniki, maska i zderzak do wymiany, pas do przespawania - ogólnie mnóstwo roboty mnie przy nim czekało. Prace były mozolne i trwały do początku grudnia 2011 kiedy to zakończyłem fazę wskrzeszania do stanu użyteczności publicznej i przeszczepiłem serce na SR20DE. Auto dostało w międzyczasie felgi alu 14" potem zregenerowane alu 16", hamulce z GTI na przodzie, znacznie większą pompę hamulcową i serwo z Nissana Altimy, ECU 150KM z Nissana Primery i zegary cyfrowe z impulsatorem od amerykańskiej wersji Nissana NX1600. Auto prosiło się o poważną blacharkę i lakierowanie, jednak szacując koszta tego zabiegu podjąłem decyzję o poszukiwaniu trzeciej "setki" w znacznie lepszym stanie blacharskim do niewielkich przeróbek blacharskich i lakierowania...
Trzecia "setka" rocznik 94' została zakupiona w czerwcu 2012 pod Lublinem jako uszkodzona. Musiałem sprowadzić ją do domu na lawecie, ze względu na uszkodzony silnik GA16DE 102KM. Ponadto setka w dobrym stanie blacharskim, zdrową podłogą i progami. Do poprawy nadawały się tylne kielichy (mimo że były już robione) i do zrobienia od podstaw tylne nadkola. Auto przeszło gruntowną renowację blacharsko-lakierniczą w lipcu 2012. W połowie sierpnia 2012 już jeździło z silnikiem i całym osprzętem z poprzedniej setki oraz wzbogacona o parę ciekawych fantów. Na początku roku 2013 padła decyzja o uturbieniu setki poprzez przekładkę silnika SR20DET i napędu AWD z Pulsara GTI-R. Dawca został znaleziony i zakupiony w marcu jako auto z uszkodzonym silnikiem i kiepską blachą. Pod koniec maja zakończono powolne prace nad wskrzeszeniem SR20DET do życia i rozpoczęto przygotowania do mozolnej przekładki... która zakończyła się sukcesem.
"Nissanowska setka" jest moim pierwszym samochodem. Wiążę z nią wiele miłych chwil młodości, czasów studenckich, dorastania. Towarzyszyła mi odkąd pamiętam i nie zamierzam się jej tak łatwo pozbyć. Muszę przyznać się bez bicia, że początkowo traktowałem ją niezbyt lekko, twierdząc, że samochód i tak jest przejściowy, tylko do nauki jazdy i przesiądę się na coś innego. Cóż... zauroczył mnie bardzo mocno. Wolę wpakować w to auto z rozwagą parę dobrych tysięcy PLN i móc cieszyć się pięknie zachowanym youngtimerem, niż kupować coś nowszego. Wiem, że nie jest to auto rodzinne, wszechstronne, duże, ale samochód do takich rzeczy już posiadamy z narzeczoną. Marzy mi się moment, kiedy będę mógł swoim dzieciom, dorastającym w tematach motoryzacji, przedstawić mocno zmodowaną, nadal kontrowersyjną z wyglądu "setkę", jako zadbanego klasyka...
Mój rewir - Stryków koło Łodzi
- Nissan 100NX, GA16DE 102KM, rocznik 1994, Targa
- silnik:
SR20DET z GTi-R'a
Głowica po kompletnym remoncie
Nowa pompa oleju
Wał nominalny z SR20DET S14a przegwintowany na zamach z GTi-R'a
Wałki rozrządu Brian Crower Stage 2 264/264 stopni 12.06/12.06 mm
Regulowane koła rozrządu
Zawory nadwymiarowe +1mm Brian Crower
Panewki korbowodowe, główne i oporowe ACL Race
Pierścienie tłokowe Teikoku Pistons
Uszczelka pod głowicą Victor Reinz 1.2mm
MBC ProPerfekt (z kulką) ustawiony na 1.0 Bar + BOV
zregenerowana turbosprężarka
usunięty filtr węglowy
dolot:
FMIC z rdzeniem 550x180x65mm
CAI zakończone dużym filtrem SIMOTA w nadkolu
odseparowana odma
wydech:
kolektor rurowy Japspeed + reszta 5zigen Pro Racer ZZ + Silencer
bandaż termoizolacyjny na całej długości
brak katalizatora
zawieszenie:
GAB z regulacją (bliźniacza konstrukcja do Kayaba AGX)
rozpórka tylna górna, przednia dolna
hamulce:
pompa hamulcowa BM-57 (17/16 cala) z Nissana 350z
Przód - zaciski 4-tłoczkowe Brembo z Alfy Romeo GTV + tarcze Mikoda nacinane 300x24 + klocki TRW
Tył - ori GTi-R + jakieś stare tarcze 258x9 z tyłu + klocki TRW
napęd:
kompletny napęd AWD z GTi-R'a
wzmocniony oryginalny docisk sprzęgła Exedy w UK (dwie sprężyny)
tarcza sprzęgłowa spiekowa ACT 6-PAD z tłumikiem drgań skrętnych
odelżone koło zamachowe (5kg, czyli 60% masy początkowej)
short shifter
felgi aluminiowe złote Drag Wheels DR-9 z polerowanym srebrnym rantem w rozmiarze 7Jx16" ET40
opony letnie Toyo PROXES T1-R 205/45R16
dystanse na przedniej osi +15mm na stronę
dystanse na tylnej osi +25mm na stronę
elektronika:
wiązka z GTi-R'a RHD przerobiona na 100NX LHD + ECU z GTi'Ra
zegary cyfrowe USDM z Nissana NX1600 1.6
dodatkowe wskaźniki i elektroniczny panel nawiewu z GTi-R'a
składane i podgrzewane lusterka z GTi-R'a + przełącznik sterowania lusterek z S13 (bodajże)
akumulator z tyłu w bagażniku + okablowanie 70mm2
bezpośrednie podpięcie zasilania pompy paliwa do aku
interfejs Dakota Digital SGI-5 E (do dokładnego modyfikowania wskazań prędkościomierza)
do zrobienia:
regulacja luzów zaworowych (chodzi jak diesel)
wymiana TPS (jak się mocno nagrzeje w komorze silnikowej to wariuje)
podniesienie ciśnienia na listwie do 4 Bar za pomocą nastawnego regulatora ciśnienia paliwa
wymiana pompy paliwa na wydajniejszą Walbro
strojenie na Ecumaster DET3