Strona 1 z 3

[Sunny] B12 Coupe '89 /zabytek/

: 2014-03-22, 23:08
autor: nobange
Od jakiegoś czasu miałem ochotę sprawić sobie jakiś nieduży oldschoolowy dupowóz do rejestracji na żółte blachy, szukałem Hondy Prelude I gen. ale ceny ładnych egzemplarzy były zaporowe. Razu pewnego wrzuciłem zapytanie na mobile.de i trafił się ciekawy Suniacz. Ze zdjęć od razu mi się spodobał, widać było że niezniszczony. Wynająłem zatem autolawetę i heja do raichu. Stał sobie tam taki rodzyn na placu pośród dużo młodszych aut. W tej samej cenie miałbym 10 lat młodszego Lancera kombi z klimą, ale nawet na niego nie spojrzałem, wiedziałem, że Sunia musi być moja. Stan blacharski jak na 25-letnie auto był rewelacyjny, drobne miejsca do oczyszczenia i konserwacji. Wnętrze w stanie bardzo dobrym, fotele nie wytarte, fajne radio Blaupunkta z epoki. Mechanicznie wszystko sprawne, nie było się do czego doczepić. Dwóch poprzednich właścicieli to starsi panowie rocznik 1935 i 1959. Drobna korekta ceny w dół i hajda na lawetę. Wjechałem sam, pierwszy raz w życiu i od razu jak trzeba - dobry znak.
Obrazek
Obrazek
Podróż w obie strony zajęła mi cały dzień. Obecnie auto stoi w garażu i oczekuje na ukończenie procedury rejestracji, mam nadzieję, że bez problemu pójdzie na zabytkowe blaszki. Mam zamiar nim jeździć na codzień do pracy, a w czasie, gdy na drodze sól, będzie stał w garażu.

Do zrobienia obecnie jest:
- oczyszczenie i konserwacja progów i gdzieś tam jeszcze gdzie będzie trzeba,
- naprawa/wymiana sworznia zawiasu w lewych drzwiach (opadają)
- polakierowanie dolnej części lewych drzwi bo opadły tak, że tarły o błotnik,
- przykręcenie śrubki w boczku drzwi lewych,
- podłączenie i przykręcenie nowej anteny bo stara była ułamana (już zamówiona z demontażu),
- płyny, oleje, filtry itp,
- sprawdzenie kompresji silnika, stan elementów zawieszenia, wydechu itp.,
- może kiedyś założę centralny zamek na pilota

Więcej zdjęć wkrótce.

: 2014-03-22, 23:14
autor: bombel
Fajny woz. 1.6 czy 1.8?

: 2014-03-22, 23:19
autor: nobange
1.6 silnik 12V moc 90 KM.

: 2014-03-22, 23:26
autor: Wiooreck
Wesoło, 3 zawory na cylinder ;) powiem Ci nobange, ładny będzie z sunnego klasyk. Jeszcze coupeta :D powodzenia i pozdrawiam.

: 2014-03-22, 23:56
autor: Chemik
Fajny,już dawno b12-tki nie było na forum,to mi się podoba,dbaj o niego,zresztą będziesz smuszony do tego ;-) żółte blachy zobowiązują :-) pozdro

: 2014-03-23, 00:33
autor: Sajmooon
nobange, coś czuję że bez problemu zarejestrujesz jako zabytek bo większość konserwatorów zabytków to absolwenci ASP i g... wiedzą o samochodach i nawet czasami niektóre z przeróbkami są jako zabytki rejestrowane ;)
trafiłeś fajne auto i dbaj o nie ;)

: 2014-03-23, 09:55
autor: Andrzej.
Myślę, że z zarejestrowaniem nie będziesz miał większych problemów.... 75 % części oryginalnych powinien posiadać, dziadki pewno dbały o auto :-) życzę bezawaryjności. Fajny sunny :mrgreen:

: 2014-03-23, 12:26
autor: bombel
Czyli silnik GA16i :) Szukaj wałka z 1,3, to taki szybki mod :)

: 2014-03-23, 14:57
autor: Mandhorm
oby nie było problemów z słoneczkiem bo jednak już wiekowy samochód :)
mam nadzieję, że kiedyś mi pokażesz nissana :D
powodzenia w doprowadzaniu do stanu idealnego!

: 2014-03-23, 21:25
autor: nobange
Oto jak prezentuje się Sunia z zewnątrz:
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek

Ale wnętrze też się liczy, więc:
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek

Stan progów i nadkoli oraz bagażnik:
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek

No i serducho:
Obrazek
Okazało się, że to nie drzwi opadły na zawiasach, ale cały lewy błotnik jest przesunięty w tył o ok 5 mm, dlatego haczy o drzwi. Może ślad jakiejś naprawy pokolizyjnej. Na razie to zostawię, gdy auto będzie jezdne, dam to gdzieś do poprawienia. Ktoś tez krzywo założył plastikową osłonę nad kołem co widać na zdjęciu.
Silnik dziś odpalałem i dałem mu trochę popracować, zanim się rozgrzał lekko falowały obroty - brudna przepustnica? Ale nie przeszkadza mi to jakoś szczególnie.
Generalnie furka mi się niesamowicie podoba, jest u mnie efekt banana na ryju gdy tylko drzwi garażu idą w górę i o to mi chodziło.

bombel: do mojej jazdy żadne mody niepotrzebne :) 90 KM jeśli tyle jeszcze tkwi w tym silniku wystarcza mi aż nadto.
Mandhorn: chętnie zaprezentuję Ci nissanka, daj mi tylko ze 2 miesiące żebym go ogarnął.

Jutro zanoszę papiery do tłumaczenia i tym samym zaczynam proces rejestracji na zabytek. Będę tu relacjonował postępy, może komuś się przyda.

: 2014-03-23, 22:06
autor: Mishi
HeY

Wow super stan jak na tak leciwe autko. Wiadomo w niemczech dbają o autka. W Polsce już dawno poszedłby na żyletki.
Powodzenia w doprowadzeniu do stanu idealnego i niech cieszy jak najdłużej.

Pozdrawiam
Mishi

: 2014-03-23, 22:19
autor: DubSon
Bardzo fajne Sunny! Coraz bardziej mi się podobają :))
Dbaj o klasyka! Mam trochę starszego, ale długo nie zostanie w oryginale :D

: 2014-03-24, 01:18
autor: karol282
Zadbany :) Nic dodać nic ująć, pogratulować takiego stanu bo naprawdę ciężko o zdrową b12 w coupe.

: 2014-03-26, 23:12
autor: nobange
Mały update sytuacji: zrobiłem tłumaczenie dokumentów oraz auto zostało obejrzane i obfotografowane przez rzeczoznawcę. Okazało się, że Sunny został wyprodukowany 16.03.1989, zatem na dzień badania miał 25 lat i 10 dni 8-). Przyznam, że gdyby przyszło mi czekać kilka miesięcy, żeby auto nabrało urzędowego wieku, zarejestrowałbym na białe.

Musiałem dorobić jeden kluczyk, bo niewiele z niego zostało: na zdjęciu ten wytarty pierwszy od lewej:
Obrazek
Oryginalne klucze są wykonane z jakiegoś miękkiego mosiądzu, tym zużytym nie dało się otwierać prawych drzwi ani bagażnika. Koszt klucza 23 zł.

Doszła dziś również kompletna antena, na razie nie mam bladego pojęcia jak ją założyć, ale poszukam.

Dotychczasowe koszty rejestracji:
Tłumaczenie 80 zł
Rzeczoznawca 600 zł - w tym ma być opinia, białe karty i wniosek do stacji kontroli pojazdów. Odbiór za tydzień.

: 2014-03-27, 01:37
autor: karol282
Antena jest na dwa krzyżaki przykręcona do słupka od strony kierowcy, jest cała wsunięta razem z taką rurką plastikową. Najlepiej odłączyć od radia starą antenę i iść po kablu żeby wyciągnąć całość a później analogicznie do wyciągania włożyć nową :roll: Powiem Ci że jest troszkę zabawy z tym ;-)

: 2014-03-27, 14:11
autor: Andrzej.
Ciekaw jestem jaki będzie końcowy koszt takiej rejestracji na zabytek...
Jeśli już będzie zabytkiem to będzie to drugi Sunny, którego będę znał z foto... N14 już widziałem.... :D

Ja za dorobienie kluczyka dałem 30 zł.

: 2014-03-27, 16:23
autor: Avation
Piękny i zadbany dupowozik! :mrgreen:

: 2014-03-28, 10:56
autor: nobange
Jeśli chodzi o koszty to w przypadku auta sprowadzanego jest niewiele drożej, bo co prawda dużo kosztuje rzeczoznawca, ale za to nie płacimy recyklingu i akcyzy. Reszta opłat jest trochę droższa, ale bez przesady. Jeśli natomiast auto było już zarejestrowane w Polsce, wtedy wychodzi sporo drożej niż na białe.

Najbardziej upierdliwa jest długość całej procedury, przewietrzyłbym nissanka a tu tydzień trzeba czekać na papiery... Na szczęście po rzeczoznawcy powinno już pójść migiem.

Ciekawostka z wczoraj - udało mi się przez pomyłkę odpalić Sunny'ego kluczem od Primery :-o. Dopiero potem się kapnąłem że nie ten kluczyk włożyłem.

Z tą anteną to rzeczywiście będzie dłubania. Na razie nie chce mi się tego ruszać, zajmę się oczyszczeniem i konserwacją progów, dopóki auto musi stać. Lakiernika i tak nie da się uniknąć, oboje drzwi przynajmniej do listew trzeba psiknąć i może tylne kawałki przednich błotników. Jest jeszcze dolny zawias drzwi do regeneracji, może mi to blacharz zrobi przy okazji.

: 2014-03-28, 23:07
autor: Fer
Cieszę się że idzie pomyślnie rejstracja. Nie wiem co ja zrobię, czy poczekam z rejestracją auta RHD na ustawę pozwalającą na zarejestrowanie na normalne tablice czy zarejestrować go na żółte (rok produkcji 11.1984). Wiem że w autach "zabytkowych" nie można modyfikować nadwozia, wnętrza itd. A co z np. zawieszeniem, wydechem ew. wymianą silnika ? Masz może kontakt z rzeczoznawcą ? Szkoda że tak daleko :cry:

: 2014-03-29, 22:48
autor: nobange
Jeśli wymieniasz silnik bo np stary jest nie do naprawienia, to tylko informujesz konserwatora, gdy jest to silnik występujący w tym modelu to nie będzie problemu. Części eksploatacyjne też raczej trzeba wymieniać na współczesne zamienniki. Myślę, że jak wpakujesz jakieś inne amory sprężyny itp to rzadko który rzeczoznawca zwróci uwagę, a nawet jeśli to 75% pojazdu ma być oryginalna, więc pozostaje spore pole do popisu. Nie uczyni to Twego auta mniej zabytkowym, a wręcz często wpłynie pozytywnie na prowadzenie, stabilność w zakrętach itp. a z zewnątrz i tak nie będzie widać.

Ja bym Ci Fer proponował jednak żółte i utrzymanie auta możliwie w oryginale z ew. drobnymi poprawkami, niesamowicie wpływa to na prestiż i wartość kolekcjonerską takiego pojazdu. Auto po przeróbkach to już nie to. Ja wiem, że większość forumowiczów nie może żyć bez ciągłych udoskonaleń swoich wozideł, ale coś, co tyle lat przetrwało w stanie oryginalnym zasługuje na spokój od swapów, 5 calowych wydechów i stożków. Wtedy ma swój urok. Tak ja to widzę. W moim Sunny niczego mi nie brakuje poza centralnym zamkiem, który zdaje się występował w modelu GTI, więc czuję się trochę rozgrzeszony w moich zamiarach jego montażu. Zresztą zawsze można go wyjąć i będzie tak jak było.

Rzeczoznawcę możesz znaleźć w swojej okolicy i wszystkiego się dowiedzieć, zresztą masa informacji jest w necie.

Proces rejestracji: obecnie skarbówka z idiotycznym formularzem VAT-25, który kosztuje 160 zł i mam na niego czekać tydzień :shoot: <ściana> . Może w tym czasie załatwię wpis do ewidencji zabytków.

: 2014-03-30, 01:17
autor: janusz
Nobange pisze:(...) Auto po przeróbkach to już nie to. Ja wiem, że większość forumowiczów nie może żyć bez ciągłych udoskonaleń swoich wozideł, ale coś, co tyle lat przetrwało w stanie oryginalnym zasługuje na spokój od swapów, 5 calowych wydechów i stożków. Wtedy ma swój urok. Tak ja to widzę. W moim Sunny niczego mi nie brakuje poza centralnym zamkiem, który zdaje się występował w modelu GTI, więc czuję się trochę rozgrzeszony w moich zamiarach jego montażu. Zresztą zawsze można go wyjąć i będzie tak jak było. (...)
AMEN. W końcu ktoś to napisał. Ja w swojej P11GT tez zrobiłem tylko nieznaczne modyfikacje. Grubych swapów nie było, nie ma i nie będzie.


Nobange gratuluję zakupu auta. Niech służy jako weekendowy wóz.
We Wrocławiu stoi taka B12 w GT lub GTI (jeśli takowe wersje występowały). Jest to egzemplarz, który stoi sobie chyba już ładnych kilka lat, ale myślę, że sporo gratów by z niego wytargał.

: 2014-03-30, 19:45
autor: nobange
Zaintrygowało mnie, dlaczego plastikowa nakładka na błotnik jest założona wyżej, niż powinna być. Widać to tutaj:
Obrazek
Dziś przy okazji zmiany obuwia w Primerze zdjąłem ten plastik. W nakładce są bolce, które wchodzą w otwory w błotniku. Ilość i rozmieszczenie otworów nie pokrywają się z bolcami.Ktoś to założył, ale widać, że nie jest na swoim miejscu. Wygląda na to, że albo błotnik jest od innego rocznika, albo nakładka. Stawiam na błotnik, bo patrząc ogólnie, lekko nie pasuje.

Teraz trochę nie wiem co zrobić. Mam 3 wyjścia:
- znaleźć pasujący błotnik - najlepsze wyjście ale i najdroższe,
- znaleźć nakładkę pasującą do obecnego błotnika - trudne, i trzeba będzie też spiłować krawędź błotnika przy drzwiach, bo za dużo tam zachodzi i przez to obciera i rdzewieje.
- przerobić nakładkę żeby wyglądało to po ludzku - najtańsze, poza tym jak wyżej dopasowanie błotnika, no i pokonanie niechęci do ciachania oryginalnych części (trzeba wyłamać bolce).

: 2014-03-30, 20:15
autor: bonzo
Może sprawdź sobie jak to było z tymi częściami
http://nissan4u.com/parts/sunny/el_b12/ ... and_floor/

: 2014-03-30, 21:50
autor: nobange
Fajna stronka bonzo. Co do błotnika to niewiele mi dała, ale że B12 wychodziły z klimą to nie wiedziałem. Bo chyba sprężarka klimy kryje się pod nazwą "Compressor"? Tak właśnie patrzyłem, że u mnie z boku silnika jest koło pasowe beż żadnego paska założonego. Może by tak jeszcze klimę dołożyć? :mrgreen:

: 2014-03-30, 22:08
autor: janusz
Nobange oczywiście, że tak może być. Zobacz jeszcze czy na ścianie grodziowej nie masz przypadkiem dwóch otworów zaślepionych.

: 2014-03-30, 22:11
autor: Andrzej.
Opcja z klima myślę, że jest godna przemyśleń tymbardziej, że lato się zbliża :-D

: 2014-03-30, 22:27
autor: DubSon
Jak w N12 (generacja B11) była klima, to dlaczego w N13/B12 ma nie być? ;)

: 2014-03-30, 22:40
autor: nobange
Tak sobie tylko żartowałem, to śmierdzi grubą przeróbką, a tego robić nie chcę. A nawet nie będę miał okazji, bo skompletowanie ori zestawu klimy do B12 może być niezwykle trudne - ile ich jeździło? Ja jeszcze takiego nie spotkałem w ogłoszeniach.

W temacie błotnika to jak nie znajdę gdzieś w okolicy całego z nakładką to dam blacharzowi niech zrobi na cacy i nawet nie chcę wiedzieć jak...

: 2014-03-30, 22:45
autor: janusz
Nobange dołożenie klimy to jest 1 dzień roboty. Najgorsze jest zdobycie gratów. Jeśli masz pociągnięta wiązkę to nie jest żadna rzeźba, wkładasz i działa. Wkładałem klimę w P10.

: 2014-03-31, 07:17
autor: nobange
Ja wiem Janusz, ale mówimy o aucie jakby nie było zabytkowym :). Jeśli będą oryginalne graty dostępne i konserwator to przyklepie to hmm... Może zgłoszę się do Ciebie na montaż <soczek>. Ale jest to mało prawdopodobne, bo jak już pisałem brak dawców. A jakaś składanka od Almery itp. jak tu na forum ktoś zakładał chyba do innego Sunny nie wchodzi w grę, musi być oryginał z takiego samego modelu i to montowany fabrycznie, tak że wiesz... okna w dół, dmuchawa na max, zimna cola w łapę i <dresik>.