Strona 1 z 4

TURBO - co potrzeba i ile kosztuje?? Kompendium wiedzy

: 2010-03-19, 08:56
autor: bombel
Jako, że minęło dużo czasu i jestem mądrzejszy, to zanim wymienię koszty chciałbym uzupełnić kilka rzeczy. Niestety zdobycie jej kosztowało mnie 4 silniki.

1. Silnik należy bezwzględnie rozebrać przed uturbieniem i należy przeprowadzić jego inspekcję
2. Nie oszukujmy się. Bez kutych tłoków i korb nie wróżę dużej żywotności silnika
3. Obowiązkowo odprężamy grubą uszczelką
4. Warto sprawdzić wtryski, jeśli są używane, tak jak pompę oleju.
5. Podczas strojenie musi byc wskaźnik EGT. Sam AFR może byc idealny, a mimo to może spłonąc tłok od temperatury (idealnie by było miec osobny wskaznik na kazdy tłok)

Uwierzcie, że te powyższe rzeczy mogą Wam zaoszczędzić baaaaardzo dużo pieniędzy.

Poniżej wersja "dla lubiących remonty silnika"

Napisze to na podstawie mojego silnika czyli SR20DE. Będzie dla potomnych bo generalnie dla każdego silnika tak to wygląda:

OBOWIĄZKOWO:

1. Turbina.

Najłatwiej kupić T28 lub T25 z Nissanów 200SX. Cena za używkę w przyzwoitym stanie to ok. 1.500 zł

2. Intercooler

Tu jest prawie całkowita dowolność, no poza tym by się mieścił w aucie. Można kupić używkę z jakiegoś IVECO lub wybrać coś z uniwersalnych. Warto wspomnieć, by boki były aluminiowe, bo plastiki lubią pękać. Koszt to ok. 400 zł

3. Kolektor pod turbo

Jako, że do seryjnego nie da się zamontowac suszarki to trzeba taki co się da. Tu znowu dwie opcje. Gotowy z Nissana GTi-R'a koszt ok. 600 - 700 zł lub zamówic zupełny custom, dzieki któremu zrobimy jak chcemy, a nie jak będzie pasować. Koszt 1.200 zł

4. Orurowanie pod turbo i intercooler

Co w skład wchodzi?? Rura ze stożka do turbiny, potem z turbiny do intercoolera, z intercoolera do silnika. Tu w gre wchodzi Custom. Mnie z kwasa kosztowało 1.300 zł

5. Wydajniejsze wtryski

Tu zależy od auta. Do P10 i P11 pasują wtryski z Nissana 200SX. Do p11.144 od SAAB'a 2,3 TURBO (koniecznie trzeba kupic je z kostkami gdyż seryjne są delikatnie inne). Koszt w granicach 200 - 300 zł

6. Wydajniejsza pompa paliwa

Tu króluje WALLBRO GSS342 z wydajnością do 255l/h. Cena 350 zł

7. Świnka

Do wyboru mamy Ecumaster lub SMT6. Do nissanów polecne jest to pierwsze ze względu na dokładniejsze wystrojenie. Obecnie na rynku DET 3 - koszt 500 zł. Dodatkowo za strojenie i hamownie z 500 zł

8. Instalacja wodna i olejowa do turbosprężarki

To kolejne ok 390 zł wraz z montażem i czwórnikiem pod czujnik ciśnienia oleju + ew. dodatkowy czujnik temperatury oleju (można nieco taniej jak się zrezygnuje z przewodów teflonowych w stalowym oplocie na poczet gumowych które z czasem mogą poddać się od wysokiej temperatury panującej przy turbinie...)

To na tyle części obowiązkowej. Koszt: 5.740 - 6.190 zł

NIEOBOWIĄZKOWO (ale bez sensu nie mieć)

1. BOV (Blow OFF VAlve)

Zaworek, który powoduje, że nadmiar powietrza wyrzucany jest na zewnątrz robiąc psss, a nie wraca na turbinę, która można tym uszkodzić. Koszt: 200 - ??

2. Wskaźniki

Przede wszystkim doładowanie i temperatura oleju. Poza tym całkowita dowolnośc. Wskaźnik doładowania najlepiej elektroniczny z map sensorem, żeby mozna było ecumastera podpiąć. Mnie kosztowały 350 zł

3. MBC (manual boost controler)

Zaworek do zwiększania ręcznie ciśnienia doładowania. Koszt 60 zł

4. Kontroler ciśnienia paliwa

Jak wtryski i pompa to za mało do zadanego doładowania to podkecamy i troche wiecej benzynki mamy. Koszt. 250 zł

5. Wydech 2,5"

Skoro silnik więcej powietrza dostaje to i więcej spalin musi wypluć, a im większy wydech tym łatwiej u się oddycha. Koszt za kwasiaka 1.700 zł

6. Inne

Tu wchodzą materiały dodatkowe takie jak: olej, świece, silikony i kolanka do połączeń, stożek, bandaż do kolektora itd. Nie pomylę się dużo pisząc, że to koszt. 1.310 zł

7. Sprzęgło

Okazuje się, że seria nie daje rady. Koszt z montażem ok. 1.400 Zł

Całość części nieobowiązkowej: 5.270 zł

Razem TURBO: 11.460 zł + ROBOCIZNA

CO JESZCZE WYSZŁO W PRANIU:

1. Wtryski za małe - nowe 500 zł/kpl
2. Uszczelka odprężająca pod głowicę 250 zł + montaż

Czyli kolejne kilka tyś :)

: 2010-03-19, 09:20
autor: Coobcio
Ps. 1500zł to kosztuje idealna turbina T28 z S14 i S14a...
ok. 600-900zł igiełka T25 z S13 ale mało wydajna jest maks jakieś 240KM...
Można także stosować inne suszarki pod T2 flanszę jak np. z SAABów jedyny słuszny model to ta pochodząca z AERO - TD04-15t koszt ok. 1300-1800zł lag minimalnie mniejszy jak na T28 a wydajność to ok. 310KM czyli jakieś 10KM więcej jak ta z S14 :P

OBOWIĄZKOWO:
Instalacja wodna i olejowa do turbosprężarki, to kolejne ok 450-500zł wraz z montażem i czwórnikiem pod czujnik ciśnienia oleju + ew. dodatkowy czujnik temperatury oleju (można nieco taniej jak się zrezygnuje z przewodów teflonowych w stalowym oplocie na poczet gumowych które z czasem mogą poddać się od wysokiej temperatury panującej przy turbinie...)

: 2010-03-19, 09:23
autor: bombel
Instalacja wodna i olejowa do turbosprężarki, to kolejne ok 450-500zł wraz z montażem i czwórnikiem pod czujnik ciśnienia oleju + ew. dodatkowy czujnik temperatury oleju (można nieco taniej jak się zrezygnuje z przewodów teflonowych w stalowym oplocie na poczet gumowych które z czasem mogą poddać się od wysokiej temperatury panującej przy turbinie...)
Dopisuje do listy :)

: 2010-03-19, 22:30
autor: GRZECHu
Pewnie chciałeś zamknąć się w 7k a wyszło jak zawsze? :))

: 2010-03-19, 23:05
autor: bombel
GRZECHu pisze:Pewnie chciałeś zamknąć się w 7k a wyszło jak zawsze? :))
Od wielu lat pisze każdemu na forum, że uturbienie to koszt 10.000 PLN i każdy mówi, że nieprawda. Dlatego powstał ten temat, bo jestem na bieżąco :)

: 2010-03-19, 23:17
autor: lukasgt
bombel-ATAK NA 300KM??

: 2010-03-20, 08:09
autor: bonzo
bombel pisze:
GRZECHu pisze:Pewnie chciałeś zamknąć się w 7k a wyszło jak zawsze? :))
Od wielu lat pisze każdemu na forum, że uturbienie to koszt 10.000 PLN i każdy mówi, że nieprawda. Dlatego powstał ten temat, bo jestem na bieżąco :)
ale bez części mniej obowiązkowej 6200 czyli da sie za 7000 :mrgreen:

[ Dodano: 2010-03-20, 08:11 ]
no ale wydech to chyba mus a Ty bombel dajesz go na liste nieobowiązkowa ??

: 2010-03-20, 08:20
autor: bombel
bonzo pisze:no ale wydech to chyba mus a Ty bombel dajesz go na liste nieobowiązkowa ??
Żuru ma serie i na 0,7 bara 248KM i 330Nm :)

: 2010-03-20, 08:32
autor: bonzo
Czyli na bogato 10 000 ale za 6500 też sie da :-D

: 2010-03-20, 08:41
autor: dylson
Czyli na bogato 10 000 ale za 6500 też sie da
Pod warunkiem, ze wszystko zrobisz sam.

: 2010-03-20, 08:54
autor: bombel
Czyli na bogato 10 000 ale za 6500 też sie da :-D
10.000 trzeba by było dobrze. Na bogato to trzeba z 20.000

: 2010-03-20, 09:01
autor: bonzo
bombel pisze:
Czyli na bogato 10 000 ale za 6500 też sie da :-D
10.000 trzeba by było dobrze. Na bogato to trzeba z 20.000
to zmień podpis na Turbo po taniości ;)

: 2010-03-20, 10:25
autor: bombel
bonzo pisze: to zmień podpis na Turbo po taniości ;)
Ładna mi taniośc :)

To co opisałem to tak do 300 Km starczy bez problemów. Kucie dopiero powyżej tej wartości staje się koniecznościa, ale auta 300+ to już nie na ulicę :)

: 2010-03-20, 13:59
autor: urbanxxx
Z nissanami jakoś drożej wychodzi, wcześniej miałem civica którego sam uturbiałem koszta w ok 2500-3000zł. Turbo TD04HL13(od volvo) cooler bmw e34, kolektor wydechowy pasował z d serii z1 z katem, adapter na filtr, węże z hydrauliki pneumatycznej strojenie crom i ognia.
Obrazek

[ Dodano: 2010-03-20, 14:01 ]
No tylko moje to było totalne HMT:D

: 2010-03-20, 15:53
autor: bombel
urbanxxx pisze:Z nissanami jakoś drożej wychodzi, wcześniej miałem civica którego sam uturbiałem koszta w ok 2500-3000zł.
Po 1. Wszystko policzyłeś??

Po 2. Jak z wytrzymałością??

Po 3. Większość moich podzespołów to nówki sztuki

Po 4. Kolektor do nissana 4-2-1 kosztuje 150$ a do Civica cały wydech 60$

Po 5. Jak można Hondę porównywać do Nissana :P

: 2010-03-20, 16:20
autor: urbanxxx
No jak wyżej napisałem, że moje to totalne Home made turbo było, także dużo taniej. No a co do marki obydwie są japońskie, każda ma swoje plusy i minusy, na hondy nie narzekałem na nissany też nie:) A z wytrzymałością bez odprężania przy 0,6bar nic bokiem z bloku nie wyszło, i jeździło bardzo długo(podstawa to dobre strojenie) mowa o silnikach d16 z różnymi czapkami. Natomiast mój nissan na t28 wydechu 2.5 od turbiny do końca, fmic(chinol) doładowanie peak1.35, spadające do 1.2, chip stage 3, pojeździł 12 000km i stracił kompresję. Popękały półki ale to wina stukowego byłam także dobrze stroić to będzie długo jeździć:D

: 2010-03-20, 21:27
autor: lukasgt
pękanie i spływanie tłoków to częsta sprawa przy złym wystrojeniu auta

: 2010-03-21, 10:18
autor: NadiR
Jeszcze by się przydało opisać jak by to z kompresorem wyglądało, chociaż może ciut taniej.

: 2010-03-21, 12:13
autor: urbanxxx
Ogólnie podobnie, odpada kolektor wydechowy. Problem z umiejscowieniem i mocowaniem kompresora, orurowania itp.

: 2010-03-21, 20:22
autor: NadiR
Ogólnie to kurde tyle tych Turbo się narobiło, a dop. teraz taki lans temacior. ;).
W sumie chciałem powiedzieć, że wszystko ładnie pięknie, lansik i respekt jest :mrgreen: , ale przy sprzedaży tego wózka odzyska się może 30% tego co się włożyło, taka prawda, chyba że się znajdzie ........ ;)

: 2010-03-21, 20:40
autor: xtomek
Zobaczymy już niedługo nasze Nissturbocars versus simple N\A... może nie do końca, ale różnice w kwotach są znaczne.

: 2010-03-21, 20:44
autor: bombel
NadiR pisze:ale przy sprzedaży tego wózka odzyska się może 30% tego co się włożyło, taka prawda, chyba że się znajdzie ........ ;)
Takie auto nie robi sie by szybko sprzedac :)
xtomek pisze:Zobaczymy już niedługo nasze Nissturbocars versus simple N\A...
Turbo miażdży momentem
xtomek pisze:może nie do końca, ale różnice w kwotach są znaczne.
Silnik z przekładką to z 4500 zł plus wydech 1700, ecumaster 1000 zł ze strojeniem i tez masz 7300 PLN

: 2010-03-21, 21:35
autor: xtomek
I zero usterek na ciśnieniu, przepaleń i innych niespodzianek ze sprzęgłem i skrzynią. Plus 8-9 l na 100 w mieście. Jak bujniesz 6,0 sec na 100 km/h to daj znać. Poza tym są klasy wyścigowe.

: 2010-03-21, 22:18
autor: rz
xtomek pisze:I zero usterek na ciśnieniu, przepaleń i innych niespodzianek ze sprzęgłem i skrzynią. Plus 8-9 l na 100 w mieście. Jak bujniesz 6,0 sec na 100 km/h to daj znać. Poza tym są klasy wyścigowe.
Nie dobijaj bombla :) On sie juz szykuje na jakies pudlo na zlocie (poprzednio nie wyjszlo)a ty mu tu takie bubu robisz ;)

: 2010-03-22, 08:11
autor: NadiR
Ale tak się zastanawiam czy nie taniej i szybciej włożyć SR20DET? np. to co robi teraz kolega Shopen u siebie?

: 2010-03-22, 08:18
autor: bombel
Ale tak się zastanawiam czy nie taniej i szybciej włożyć SR20DET? np. to co robi teraz kolega Shopen u siebie?
MOżna i tak. Silnik: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDM-90-9 ... 4a9f59ab3a

Do tego orurowanie i intercooler. Myślę, że też 8k PLN wyjdzie

: 2010-03-22, 20:23
autor: szopen
spokojnie, bombel wrzuciłeś linka do deta z gtira - Det z avenira albo bluebirda jest do ogarnięcia za 1000-1100 dolców.

Co nie zmienia faktu że :

silnik : 3500 zł
orurowanie + intercooler + downpipe 1500
ecumaster + strojenie 1000
bov używany 200
wallbro 300
gumki, złączki, wskazniki , uszczelki , oleje filtry 1000

: 2010-03-22, 20:28
autor: bombel
Dużo się nie pomyliłem :)

: 2010-03-22, 22:33
autor: Coobcio
Turbo jest awaryjne bo ciągle mocy jest mało i ciągle dokłada się do pieca... :P
2.0 Turbo 200KM - to żadne wyzwanie a dla silnika to lajcik... Z kolei z wolnossaka zrobić 200KM to już wielka sztuka...

By w N/A zrobic z 200KM, 250KM to już trzeba władować przy najmniej 15-20 razy tyle kasy by w turbo z 200KM zrobić te 250 :P

: 2010-03-23, 12:02
autor: NadiR
Coobcio pisze: By w N/A zrobic z 200KM, 250KM to już trzeba władować przy najmniej 15-20 razy tyle kasy by w turbo z 200KM zrobić te 250 :P

Wszystko też zależy do czego i komu jaki setup jest potrzebny, ale nie zmienia to oczywistego faktu, że mocne N/A do tanich nie należy, więc prościej, taniej i szybciej jest uturbić.
Wszystko ma swój urok ;)

pozdro