Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Sunny/100NX] Jak przerobić szyby korbkowe na elektryczne

Moderatorzy: bombel, mimier, scubzik

Awatar użytkownika
mimier
fanatyk nissana
Posty: 1446
Rejestracja: 2009-12-10, 13:27
Lokalizacja: Londyn

[Sunny/100NX] Jak przerobić szyby korbkowe na elektryczne

Post autor: mimier » 2010-10-04, 01:17

W związku z tym, że coraz więcej forumowiczów jest zainteresowanych wsadzeniem szyb elektrycznych do swoich słoneczek przesyłam swojego prostego tutoriala jak można to zrobić.


Krok po kroku jak zrobić przerobić szyby korbkowe na elektryczne.

Potrzebne mareriały:


- Elektryczne siłowniki szyb. Od modelu 3D pasują do 4D/5D, w odwrotną stronę niestety nie.
- Przełączniki szyb uniwersalne (dostępne w sklepie elektronicznym lub na alldrogro)
- Przekaźniki zwierno rozwierne, uniwersalne samochodowe 12V. 2 przekaźniki na jedno okno. Takie jak tu: http://www.laro.com.pl/index.php5/sklep/przeka/1362
- Opcjonalnie bezpieczniki 2x20A i kostki pod bezpieczniki
- Przewody, kostki pod przekaźniki, lutownica, cyna, taśma izolacyjna, zaślepki do dziur po korbkach (np. obudowy głośników wysokotonowych)




No to zaczynamy. Nie będę opisywał jak demontować boczki i rozbierać plastiki bo każdy chyba umie to zrobić. Kupiliśmy siłowniki elektryczne i pojawia się pytanko jak nimi sterować. Są to zwykłe silniki elektryczne poruszające się w prawo bądź w lewo w zależności od biegunowości. W swoim autku zastosowałem własnej roboty moduł, zrobiony wg następującego schematu (na jeden silnik potrzebne sa dwa czyli jak dwie szyby to 4 przekazniki. jak cztery szyby to 8 przekaznikow):

Obrazek



W zależności od tego czy chcemy, żeby szyby działały cały czas czy tylko po włączeniu zapłonu podłączamy odpowiednio zasilanie pod moduł. Ja osobiście zrobiłem pociągnąłem zasilanie spod stacyjki ACC (żółty kabel) ale można podłączyć tak żeby miało stałe zasilanie, ciągnąc kabel np. bezpośrednio z akumulatora. Moduł można zrobić na standardowych podstawkach pod przekaźniki lub na płytce. Ja np sobie wytrawiłem płytke drukowaną pod te przekaźniki i zamknąłem wszystko w czarnym pudełeczku plastikowym.

WAŻNE: Jak juz to wszystko polutujemy to i tak na wszelki słuczaj radzę sprawdzić moduł na zasilaczu 12v w domu, bo szkoda to wsadzac do auta żeby się okazało jakieś kino oko. U mnie np. przekaźniki były uszkodzone - nie było przejscia pomiędzy pinem 30 a 87a, a w zamian robiło się gdzieś indziej i suma sumarum było zwarcie. Gdybym nie sprawdzał przed włożeniem do auta to bym miał kiche. Naszczęście wymieniłem przekaźniczki i bylo wszystko ok.


Mamy już zrobiony moduł więc podłączamy go pod przełączniki i silniki elektryczne, które wcześniej zamontowaliśmy już w miejscu starych podnośników korbkowych. Przełączniki szyb są różne, więc nie mogę powiedzieć pod które piny co podłączyć. Trzeba po prostu sprawdzić na jakich pinach jest przejście po naciśnięciu przycisku "w górę" a na których pinach po naciśnięciu "w dół" i podłączyć zgodnie z zamieszczonym wyżej schematem. Przełączniki można wsadzić w dowolne miejsce, ale najłatwiej chyba w korytko w miejsce zaślepek obok ręcznego tak jak tu:
Obrazek

A moduł do sterowania można umieścić pod tym czarnym plastikiem na końcu korytka tutaj:
Obrazek.

Zabezpieczenia to kwestia indywidualnego montażu. Ja nie dałem żadnych bezpieczników i działa dobrze, jeszcze mi się nic nie spaliło (ani przekaźniki, ani silniki) ale jak ktoś chce to może jakieś zastosować. Oryginalnie na szyby jest zastosowany bezpiecznik 30A. Należy jednak pamiętać o tym, że jeżeli, np. będziemy zamykać dwie szyby na raz to pobór prądu zwiększy się 2 krotnie, a jeżeli szyba dojdzie do końca (tak, że silnik się zatrzyma) wtedy pobierany jest największy prąd (wg moich obliczeń ok 16-17A, ale trzebaby zmierzyć miernikiem, żeby mieć pewność) możena więc dać 2 oddzielne bezpieczniki 20A na każdy z silników. Bezpiecznik jest dobrze zamontować w takim miejscu, żeby w razie wu możnaby go łatwo wymienić. Może pod schowkiem dla szyby prawej i pod kolumną kierownicy dla szyby lewej (lub gdzie indziej według uznania). W silniczkach nie ma żadych krańcówek czy innych rzeczy, jest to po prostu najzwyklejszy silnik elektryczny, a zatem w momencie kiedy staje w miejscu, a jest podłączony pod przekaźniki zgodnie ze schematem modułu zamieszczonym wyżej to teoretycznie na przekaźnikach robi się "zwarcie" i odcinają one dopływ prądu do silnia (nie jest to groźne dla przekaźnika). W praktyce po zamontowaniu wygląda to tak, że silniki dopychają szybe na siłe do uszczelek i przycisk po prostu trzeba puścić nie ma żadnych skomplikowanych urządzeń, które by proces zamykania szyby przerwały.Na koniec pozostaje kwestia estetyczna - zaślepienie dziur po korbkach. Ja zrobiłem to za pomocą obudów głośników wysokononowych takich najtańszych po 8 zł. I wyszło tak:
Obrazek
Obrazek

Zaślepki są przyklejone na klej do PCV i wylane od wewnętrznej strony silikonem (srubki to atrapy)


No i to by było na tyle. Nic skomplikowanego. W razie pytań śmiało prosze na PW.


Autor: roshi

LINK DO TEMATU: :arrow: viewtopic.php?p=94243#94243

Zablokowany

Wróć do „Zrób To Sam”