Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[P10/WP10] Wadliwy korek chłodnicy?

Moderatorzy: Sajmooon, janusz, Zielkq, Maniek-ol

karol999
nowy na forum
Posty: 39
Rejestracja: 2010-05-13, 13:33
Lokalizacja: Szczecin

[P10/WP10] Wadliwy korek chłodnicy?

Post autor: karol999 » 2010-05-17, 10:41

Wymieniłem ostatnio chłodnicę, bo ciekła. Nowa chłodnica jest firmy Thermotec, kupiona w InterCars.

Po poprawnym odpowietrzeniu itd., po wielu dniach jazdy, zauważyłem następujący efekt uboczny nowej chłodnicy:

- przy starej chłodnicy było:
- po rozgrzaniu silnika poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym podnosił się (OK)
- po ostudzeniu silnika (np. po nocy) poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym obniżał
się (OK)
- po odkręceniu korka chłodnicy na zimno słychać syk (OK); poziom płynu sięgał
korka (OK)

- przy nowej chłodnicy:
- po rozgrzaniu silnika poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym podnosi się (OK)
- po ostudzeniu silnika (np. po nocy) poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym obniża
się tylko nioznacznie :(
- po odkręceniu korka chłodnicy na zimno słychać syk (OK); poziom płynu nie sięga
korka
(trzeba dolać około 100cm3)

Moje dochodzenie wykazało, że korek z nowej chłodnicy ma zaworek ssący ciężej chodzący od tego w starej chłodnicy. Skutkuje to, jak przypuszczam tym, że poniżej pewnego podciśnienia w chłodnicy nie następuje zasysanie płynu ze zbiorniczka wyrównawczego i w chłodnicy pozostaje pusta przestrzeń pod korkiem.

Najprościej byłoby zamienić korki, ale ten od starej nie bardzo chce wejść na nową
chłodnicę (drobne różnice w wymiarach - prawdopodobie dlatego, że od innego producenta), choć niby korki są identyczne (też na 0,9 bara i bardzo podobne do siebie wymiarami).

Pytanie do Was:
- czy ktoś zaobserwował podobny problem?
- czy różnica w siłach sprężyny zaworka ssącego nie bierze się tylko stąd, że stary zaworek długo chodził i się zrobił luźniejszy od nowego, a więc z czasem te różnice zanikną? Czy też producent chłodnicy zrobił kichę i korek jest wadliwy?

W stanie obecnym trochę obawiam się jeździć, ze względu na tę pustą przestrzeń (bez płynu) pod korkiem - chyba trzeba to nazwać stanem zapowietrzenia, nieprawdaż?

Będę wdzięczny za sugestie.
Pozdrowienia

Awatar użytkownika
Chemik
fanatyk nissana
Posty: 844
Rejestracja: 2009-12-09, 14:32
Lokalizacja: Osieciny-Włocławek

Post autor: Chemik » 2010-05-17, 15:45

słuchaj jak dawno temu zaobserwowałes to i jak dawno i ile razy juz dolewałes tego płynu? niewiem moze poprostu poczekaj jeszcze dzien ,dwa,moze nie jest do konca odpowietrzony układ,niewiem moge sie mylic ale obserwuj sytuacje i jezeli tak bedzie sie powtarzało to napewno nie jest cos tak.pozdrowka

Awatar użytkownika
marceli
doświadczony forumowicz
Posty: 219
Rejestracja: 2009-12-09, 08:28
Lokalizacja: Opatów/świętokrz.

Post autor: marceli » 2010-05-18, 09:59

Na razie to co podałeś to jeszcze nic złego.

Dziwne że stary korek nie chce Ci wejść na nową chłodnicę. Ja jak kupowałem miałem bez korka i ze starej włozyłem na nową i jest ok.
To ze masz pod samym korkiem trochę pustki to też nie jest jakaś tragedia. Ważne że w układzie masz płyn a to może jeszcze jest nie do końca odpowietrzone?
To że wchodzi ok setki po odkręceniu to nic.
karol999 pisze:czy różnica w siłach sprężyny zaworka ssącego nie bierze się tylko stąd, że stary zaworek długo chodził i się zrobił luźniejszy od nowego, a więc z czasem te różnice zanikną? Czy też producent chłodnicy zrobił kichę i korek jest wadliwy?
Nowy producent dał inna spręzynę i przez to takie róznice.Korek pewnie dobry tylko sprężyna ma inna charakterystykę ugięcia.

Jeździj, obserwuj i nie stresuj się.

karol999
nowy na forum
Posty: 39
Rejestracja: 2010-05-13, 13:33
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: karol999 » 2010-05-19, 10:48

Dzięki za wskazówki :)

Operacje dolewania robię od około 2 tyg. każdego ranka. Wydaje mi się, że powinien się już odpowietrzyć do tego czasu...

A co do korka, to stara chłodnica była oryginalna z korkiem znakowanym napisem Nissan; nowa jest firmy "krzak" (THERMOTEC - gdzieś spod Warszawy) a korek do niej dołączony był jakiś angielski. Przypuszczam, że obecnie standard wymiarów korków i szyjek chłodnic do nich pasujących się zmnienił, dlatego nie chce wejść stary na nową :)

Ale, ale:
Zamierzam kupić nowy korek i porównać siłę sprężyny zaworka ssącego. Jeśli okaże się, że nowozakupiony korek ma zaworek ssący lżej chodzący od tego z nowozakupionej chłodnicy, to znaczy, że tu jest pies pogrzebany - po prostu wadliwy korek (w tym sensie, że, jak kolega wyżej napisał, o innej charakterystyce sprężyny - powinien miećcharakterystykę podobną do innych korków dostępnych na rynku)...

[ Dodano: 2010-05-21, 10:06 ]
Wszystko się wyjaśniło, Koledzy.

Kupiłem korek firmy Herth+Buss. Zaworek ssący chodzi w nim jeszcze lżej, niż w oryginalnym nissanowskim, a względem tego z chłodnicy Thermotec, to nie ma co porównywać.

Na drugi dzień rano po założeniu w/w korka silnik zassał prawie 0,5 litra ze zbiorniczka wyrównawczego :) i odtąd jest zawsze pełno płynu w chłodnicy pod korkiem :)

WNIOSKI

- Chłodnica Thermotec, choć tania (370zł), sama w sobie jest dobra (odpukać), ale:
- jej korek nie nadaje się do bezpiecznego użytku (o ile nie trafiłem na jednostkowy
przypadek)
- króćec wylotowy był w 1/3 zasłonięty plastikiem (pozostałość po procesie wtrysku
plastiku), który to zauważyłem i w porę nożem wyciąłem. Czy takich niespodzianek
jest więcej (np. w środku), trudno powiedzieć...
- chłodnica po rozgrzaniu wydziela niesympatyczny zapach plastiku (oryginalna była
bezwonna)
- dla Primer z klimą brakuje na chłodnicy jednego punktu do zaczepienia drugiego
wentylatora - trzeba samemu dorobić wysiągnik do najbliższego otworu w chłodnicy
- okazało się przy okazji, że mój oryginalny korek nissanowski (ze starej chłodnicy, po 15 latach eksploatacji) miał nieszczelny zaworek ssący - puszczał ciśnienie w obie strony (prawdopodobnie przez osadzający się kamień). Skutkowało to zapewne permanentnym brakiem ciśnienia w układzie chłodzenia, a tym samym płyn mógł się gotować (jest to moja hipoteza, choć nie wiem dokładnie o ile stopni zwiększa się temp. wrzenia borygo przy ciśnieniu 0,9 bara, ale wydaje mi się, że musi ona rosnąć), co groziło przegrzewaniem silnika. Nawiasem mówiąc, to przegrzewanie silnika obserwowałem bardzo często - wiatraki włączły mi się zbyt często w porównaniu z innymi egzemplarzami Primery.

Jeszcze raz dziękuję za Waszą pomoc.
Pozdrowienia

Awatar użytkownika
fago2002
stały bywalec
Posty: 108
Rejestracja: 2009-12-25, 11:41
Lokalizacja: Płock

Post autor: fago2002 » 2010-05-25, 16:23

szczerze mowiac ja nei wiem czy samym dolewaniem odpowietrzysz, mi mechanicy odkrecaliw bloku termostat i wlewali plyn , pozniej dopiero robili tak jak piszesz, a przyuwaz czy ze zbironiczka wyrownawczego nie ucieka ci tym lejekim u gory plyn chlodniczy jak zgasisz samochod,jak bedzie lecialo to wtedy masz problem
Drifting Nissanem Silvia s14 350HP

karol999
nowy na forum
Posty: 39
Rejestracja: 2010-05-13, 13:33
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: karol999 » 2010-05-27, 11:22

Jeśli chodzi o odpowietrzanie, to robię to tak (gdy jest mocny ubytek w chłodnicy):
- odkręcam odpowietrznik (przy termostacie) - na zimno
- dolewam płynu do chłodnicy
- gdy wycieka przez odpow., to go zakręcam
- dolewam dalej, aż pod korek i do zbiorn, wyr. do znaku max
- rozgrzewam silnik
- wyłączam aż do ostygnięcia
- dolewam do chłodnicy i zbiorniczka
i powinno być już OK, jeśli układ szczelny.

Gdy na zimno znów jest ubytek pod korkiem (mały, około 100cm3), to tylko dolewam do chłodnicy i ewent. zbiorn. wyr. Zakładam przy tym, że układ nie ma prawa być zapowietrzony wgłębi - powietrze jest tylko pod korkiem...

Co do uciekania płynu górą ze zb. wyr., to domyślam się, że nastąpi to np. przy uszk. uszcz. głowicy. Wtedy pojawiają się duże pęcherze w bloku silnika i wypychają płyn ze zbiorniczka przez dziubek. Wtedy faktycznnie za każdym razem trzebaby dolewać wraz z odpowietrzaniem przez odpowietrznik. Czy u mnie tak, jest? Mam nadzieję, że nie (odpukać), bo płyn w zb. wyr. na gorąco podnosi się o 1-2 cm (sądze, że wskutek zwiększenia objętości wraz ze wzrostem temperatury).
Pozdrowienia

Awatar użytkownika
Ryba
fanatyk nissana
Posty: 2862
Rejestracja: 2009-12-13, 09:18
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Ryba » 2010-05-27, 23:43

Uszczelka pod głowicą... na pewno nie..

Przerabiałem ten temat...

Tak jak piszesz bedą bąble cały czas.. w zbiorniczku wyrównawczym było by od cholrey płynu, a z Twojej rury wydobywały by się kłęby pary wodnej znacznej ilości.

Awatar użytkownika
DJSzmer
fanatyk nissana
Posty: 555
Rejestracja: 2009-12-01, 09:13
Lokalizacja: Ostrołęka KURPIE
Kontakt:

Post autor: DJSzmer » 2011-01-21, 16:29

Witam kolegów,
dziś, wracając z pracy, dopadł mnie problem. Mianowicie wskazówka od temperatury podniosła się do niebezpiecznego poziomu. Zatrzymałem auto, uniosłem maskę, a tam para waliła spod korka. Było to już pod domem, wiec po godzince odpaliłem i dojechałem do garażu.

Raczej nie stawiał bym na głowice (przerabiałem to już 2 razy), termostat rok temu wymieniony niesłusznie - wina po stronie czujnika (wymieniony na nowy też).

Czy może to być wina starego korka?
UWAGA!
- Sprzedam silver/red tarcze do zegarów P10 Diesel
- Alufelgi ALUTEC made in germany
- Komplet nakrętek + 4szt. nietypowe z kluczem
- popielniczkę do P10
- słupki SLX do P10
- TASHKI, panele drzwiowe do P10

>>> 8.10.2011 ;( <<<

Nissan Primera P10 2.0 Diesel SLX Hot_Red
VW Polo 9n 1.4 TDI Hell_Red
BMW 118d E87 Devil_Havana
Obrazek

Awatar użytkownika
sergiej
fanatyk nissana
Posty: 4154
Rejestracja: 2009-12-07, 20:01
Lokalizacja: Szczecin k.Kluczkowa

Post autor: sergiej » 2011-01-21, 21:59

moze ...ja juz 3 razu zalatwilem uszczelke ...i powiem Ci ze za kazdym razem jak mi temp rosnie to zaczynam sprawdzac objawy uszczelki ...nie chce straszyc ale ja przewrazliwiony na tym punkcie jestem :) a w cd20 czesto sie tak dzieje niestety ...pamietam jak jeszcze ojciec warsztat prowadzil ...jedyne nissany jakie byly z wywalona uszczelka to cd20 :(

Awatar użytkownika
DJSzmer
fanatyk nissana
Posty: 555
Rejestracja: 2009-12-01, 09:13
Lokalizacja: Ostrołęka KURPIE
Kontakt:

Post autor: DJSzmer » 2011-01-27, 17:36

...a jednak KOREK! :-) ;-) :-P :mrgreen: :lol:

Ciesze się bo to koszt niecałe 30zł, a sprzęt chodzi =]
W interCars'ie made in JAPAN

w Autoland'zie nie mieli (dziwne :-| )
UWAGA!
- Sprzedam silver/red tarcze do zegarów P10 Diesel
- Alufelgi ALUTEC made in germany
- Komplet nakrętek + 4szt. nietypowe z kluczem
- popielniczkę do P10
- słupki SLX do P10
- TASHKI, panele drzwiowe do P10

>>> 8.10.2011 ;( <<<

Nissan Primera P10 2.0 Diesel SLX Hot_Red
VW Polo 9n 1.4 TDI Hell_Red
BMW 118d E87 Devil_Havana
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Primera”