Konserwacja podwozia

Moderatorzy: Sajmooon, Ryba, Zielkq, Maniek-ol

Awatar użytkownika
wronek
fanatyk nissana
Posty: 914
Rejestracja: 2009-12-09, 18:43
Lokalizacja: Łódź

Konserwacja podwozia

Post autor: wronek » 2010-04-15, 19:12

Piszcie jakich środków używacie, jakie czynności wykonujecie, wszystko co może się przydać w temacie konserwacji podwozia.
K10 GA16DE + Madzia 323 :)

Hiszpan 207
stały bywalec
Posty: 106
Rejestracja: 2009-12-24, 20:21
Lokalizacja: Gniezno/Toruń

Post autor: Hiszpan 207 » 2010-04-16, 20:57

po pierwsze i najważniejsze, albo zrobić samemu, albo oddać tylko do zaufanego warsztatu, albo wogóle nie robić bo większość fachowców robi to na odczepnego kasując przy tym niezłe pieniądze.
polecam robić to samemu ale najlepiej na kanale albo jakiś podjazdach. stawiając auto na cegłach też można ale to mało wygodne.

1. wyczyścić podwozie z piachu i błota szczotkami, miotłami, szmatami itp.
2. wszelkie oznaki korozji zlikwidować przez zeszlifowanie do gołej blachy szczotą drucianą, papierem ściernym albo wkładkami ciernymi na wiertarke.
3. miejsca zeszlifowane dokładnie odtłuścić benzyną ekstrakcyjną albo nitro. tu sie nie oszczędza na nitro/benzynie i szmatach.
4. oszlifowane odłtuszczone miesca należy zamalować, najlepiej barankiem do konserwacji podwozi (w spreju albo na pistolet).
5. powtórzyć powyższe przynajmniej dwa/trzy razy.
6. całe podwozie zamalować konserwacją do podwozi. różne specyfiki polecają różni fachowcy. jak dla mnie najlepiej kupić dużą puszke 5kg Biteksu. Dużo, tanio i dobre.
7. malując podwozie, nie oszczędza się konserwacji.
8. jak sie to zrobi dokładnie wystarczy tylko raz (ale dokładnie) oblecieć pędzlem całe podwozie.
9. jedno wiadro biteksu starcza żeby trzy razy zakonserwować podwozie, czyli na trzy lata, bo po każdej zimie dobrze jest przeprowadzić taką czynność.

Wszystko co napisałem wiem z własnego doświadczenia. Dzięki temu moje poprzednie 18 letnie auto miało lepsze podwozie od większości dziesięciolatków.
Jadąc z prędkością 200 km/h to co widzisz przed sobą... jest już historią

Awatar użytkownika
maniek_NKP
fanatyk nissana
Posty: 417
Rejestracja: 2010-02-17, 20:17
Lokalizacja: DW

Post autor: maniek_NKP » 2010-04-18, 09:43

Wątek przeniosłem z NKP, nie wiem czy administratorzy chcieliby aby wklejać tutaj link do ich forum. Zdjęcia są mojego autorstwa dlatego je tutaj wklejam.

Zabrałem się za konserwację przed zimą swojej Almery. Koszt zrobienia czegoś takiego "na mieście" to kwota rzędu 300-400 zł, ale że zrobiłem to dla siebie nie na sprzedaż, więc zrobiłem to sam (no prawie :) ) Najpierw mycie podwozia, potem oskrobanie tam gdzie wylazły bąble rdzy i przejechania nakładką drucianą na wiertarce, odrdzewiacz, a na koniec podkład w tych miejscach. Sądzę , że w tych warsztatach nie robią tego wszystkiego... Konserwację nakładałem przy użyciu kompresora, pędzlem nie widzę możliwości dokładnego zajechania wszystkich zakamarków. Konserwacja dotyczyła podwozia + nadkoli oraz drzwi, klapy tylnej i progów. Konserwacji nie żałowałem, jedna puszka to nie majątek.

Warto pamiętać o ściągnięciu boczków z drzwi, nakładek wewnętrznych na progi, oraz plastików z tylnej klapy. W aucie przez pierwsze 2-3 dni unosi się trochę uciążliwy zapach, potem to wywietrzeje.

Widać na zdjęciach przed, że sporo miejsc jest wystawionych bezpośrednio na działanie czynników, są nieosłonięte ale zdrowe, dlatego konserwację warto zrobić jak najszybciej.

Oto zdjęcia przed pracami:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

A to już po:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Koszty jakie poniosłem:
mycie podwozia na podnośniku - 40 zł
5 puszek konserwacji do podwozi BOLL pod pistolet - 16 zł szt/litr
1 puszka konserwacji do profili BOLL pod pistolet - 21 zł szt/litr
pistolet do konserwacji - 24 zł
taśma malarska - 3 zł
podkład antykorozyjny gruntujący - 13 zł/0.8 litra
odrdzewiacz - 9 zł/litr

Czas pracy z myciem podwozia oraz pracami przygotowawczymi - ok 1 dzień

Dostęp do kanału oraz kompresor miałem bez opłat.
Jakby były jakieś pytania służę pomocą. Zdjęcia nie są rewelacyjne, ale trudno o lepsze w kanale :) Myślę, że warto ten temat podpiąć.

P.S.
podziękowania dla kolegi Tolo74 (z NKP) za wskazówki

Awatar użytkownika
BULI
aktywny forumowicz
Posty: 147
Rejestracja: 2009-12-07, 10:02
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: BULI » 2010-04-19, 09:32

Ja właśnie będę oddawał znajomemu auto, żeby mi wyczyścił rdzę i położył konserwację, porobił zaprawki bo tej zimie powychodziło tu i ówdzie i wypolerował lakier.
BULI
Reklamacji na zamknięte tematy nie uwzględniam :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Varial
stały bywalec
Posty: 108
Rejestracja: 2009-12-09, 08:42
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Varial » 2010-04-30, 20:25

Jesli chcecie porzadnie usunac rdze to polecam druciana tarcze do gumówki/kątówki. Przy takich obrotach potrafi naprawde pieknie usunac caly badziew z blachy. Przy wszelkich pracach blacharskich tylko tego zestawu uzywam:)

Apropos konserwacji to:
1. Usuniecie rdzy i syfu
2. pomalowanie jakims dobrym antykorem (x2)
3. Blachogum badz tez Bitex (x2)

Awatar użytkownika
wronek
fanatyk nissana
Posty: 914
Rejestracja: 2009-12-09, 18:43
Lokalizacja: Łódź

Post autor: wronek » 2010-05-01, 18:26

Varial pisze: 2. pomalowanie jakims dobrym antykorem (x2)
Jakie marki są 'dobre'?
K10 GA16DE + Madzia 323 :)

jes
aktywny forumowicz
Posty: 162
Rejestracja: 2009-12-09, 19:23
Lokalizacja: Skoczów

Post autor: jes » 2010-05-01, 19:39

Hej

Ja po wielu zrobionych konserwacjach na 126p (kto miał to wie jak ruda go wpiepsza) nabrałem zaufania do chemii marki NOXUDOL.

Awatar użytkownika
Wolfshade
fanatyk nissana
Posty: 700
Rejestracja: 2010-03-29, 10:00
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Wolfshade » 2010-05-02, 10:22

Witam :)

Konserwację podwozia zaczynam od usunięcia rdzy, szczotą, bądź papierem albo odpowiednią okładziną na wiertarce w zależności od wielkości rudej ;) po oczyszczeniu używam zazwyczaj Cortanin F do zabezpieczenia blachy, jeśli nie mam pistoletu a warunki są polowe to kupuję puchę do konserwacji podwozia firmy Motip pod pędzel (puszka o ile dobrze pamiętam ma 1000ml) i z 1, 2 ( jedna puszka ma 500ml)puszki konserwacji w sprayu też tej firmy, i gdzie nie dojdę pędzlem tam robię sprayem ;) Jak podłoga, nadkola są już zrobione, to zabieram się do konserwacji profili zamkniętych, Do progów i drzwi leję Motip w sprayu z wężykiem, zazwyczaj 2 puszki(1 puszka ma 500ml) na całe auto, co dobre do progów zapach nie jest tak intensywny, kolor bezbarwny i szybko wietrzeje :) Po zrobieniu konserwacji staram się zostawić auto na prostej nawierzchni, żeby konserwacja równo się rozłożyła w progach a nie spływała i nie zatkała odpływów. To by było na tyle :)

Pozdrawiam,
Wolfshade
Mój GT Top Sport VVL N1: viewtopic.php?t=2033

Awatar użytkownika
maniek_NKP
fanatyk nissana
Posty: 417
Rejestracja: 2010-02-17, 20:17
Lokalizacja: DW

Post autor: maniek_NKP » 2010-05-02, 12:12

Co do antykorozyjnego podkładu to nakładałem go tylko w tych miejscach które tego wymagały, stosowałem pokład Corlack firmy DRAGON.

Co do puszek z konserwacją to dobrze jest ją postawić na godzinkę na np. ciepłym kaloryferze tak aby uzyskała płynną konsystencję, która lepiej i równomierniej da się nałożyć.

Awatar użytkownika
bombel
Administrator
Posty: 11219
Rejestracja: 2009-12-07, 12:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bombel » 2010-05-02, 12:52

Teraz mam pytanie. Podwozie mam łądne, ale po tym co mi rdza zrobiła z kielichami to wole się zabezpieczyć. CZy mam je jaks przygotowac, czy od razu moge tym spryskać: http://allegro.pl/item1011152147_barane ... prayu.html
??

Ile puszek bym potrzebował??

Awatar użytkownika
maniek_NKP
fanatyk nissana
Posty: 417
Rejestracja: 2010-02-17, 20:17
Lokalizacja: DW

Post autor: maniek_NKP » 2010-05-02, 19:56

bombel, najlepiej jakbyś zrobił jakieś poglądowe foto, ale najlepiej ten cyrk jak masz to oczyść dobrze, zabezpiecz jakimś podkładem antykorozyjnym i na to możesz kłaść konserwację. Mija się z celem nakładanie konserwacji bezposrednio na rdzę, ponieważ pod tą warstwą dalej będzie postępowała korozja.

Przyznam, że rudy wybrał u Ciebie nietypowe miejsce na działanie ....

Awatar użytkownika
Wolfshade
fanatyk nissana
Posty: 700
Rejestracja: 2010-03-29, 10:00
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Wolfshade » 2010-05-02, 20:34

bombel, jeśli nie masz rdzy na podłodze ani w innych miejscach które chcesz opryskać to w zasadzie tylko oczyścić podłogę i możesz kłaść konserwację, a co do puszek pod pistolet to jak robiłem w mojej primie, to zużyłem na podłogę jakieś 5 puszek po 500ml, w zasadzie wystarczą nawet 4 ale z pistoletu warstwa jest jednak cieńsza niż z pędza dlatego wolałem mieć rezerwę i zrobić naprawdę dokładnie.
Mój GT Top Sport VVL N1: viewtopic.php?t=2033

Awatar użytkownika
bombel
Administrator
Posty: 11219
Rejestracja: 2009-12-07, 12:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bombel » 2010-05-02, 20:58

maniek_NKP kielich bede mial zrobione, a podłoga jest czysta

Wolfshade ja chce kupic w sprayu nie do pistoletu

Awatar użytkownika
Wolfshade
fanatyk nissana
Posty: 700
Rejestracja: 2010-03-29, 10:00
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Wolfshade » 2010-05-02, 21:08

bombel, w sprayu to wyjdzie zapewne podobnie jak z pistoletu czyli min 4 puszki (1 puszka 500ml) aby to dobrze zrobić. Ja takie w sprayu używam na bieżąco teraz jak gdzieś podłogę obrypie ;)
Mój GT Top Sport VVL N1: viewtopic.php?t=2033

Awatar użytkownika
Fer
fanatyk nissana
Posty: 314
Rejestracja: 2010-02-07, 08:08
Lokalizacja: Gliwice/Pyskowice

Post autor: Fer » 2010-05-22, 21:50

Zadam może trochę głupie pytanie - czy jest sens kłaść baranka na fartuch pod błotnikiem ?

Awatar użytkownika
LISIDŁO
fanatyk nissana
Posty: 282
Rejestracja: 2009-12-10, 15:54
Lokalizacja: Poznań/Promnice

Post autor: LISIDŁO » 2010-05-23, 19:31

Tectyl ML + Tectyl Bodysafe każdy po 600ML pucha ok 23złML jako podkład,a SAFE jako warstwa właściwa.

[ Dodano: 2010-05-23, 20:34 ]
Fer- czy warto kłaść,hmmm baranka może nie,ale jakiś środek w aerozolu zawsze możesz psiknąć od środka w nadkolu.
Jeśli Ci sie chce to odkręć ten osłonę (parę śrubek)i dokładnie zabezpiecz od środka.
zapobiegniesz bombelkom na jakiś czas.
Tanie części do aut - dzwoń nr 600 584 326 hasło Nissan - Wielkopolska

Awatar użytkownika
maniek_NKP
fanatyk nissana
Posty: 417
Rejestracja: 2010-02-17, 20:17
Lokalizacja: DW

Post autor: maniek_NKP » 2010-06-28, 22:05

Fer, warto, warto, tam zbiera się błoto, które trzyma wilgoć, a dalej znasz już historię. JA jak już rozbieram auto to parę śrub w tą czy w tamta nie robi różnicy, a jak robić to porządnie, tym bardziej, ze masz już wtedy spokój na jakiś czas.
Generalnie warto ładować tam gdzie jest blacha narażona na bezpośrednie działanie.

Ja teraz będę poprawiał spód + profile + nadkola i dodatkowo pociągnę pas przedni i tylny bo powierzchniowo z tyłu robią się naloty.

Miskowski71
nowy na forum
Posty: 4
Rejestracja: 2010-05-23, 20:32
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Miskowski71 » 2010-07-22, 21:59

Z tego, co czytałem na różnorakich forach typu youngtimer, oldtimer to biteks jest preparatem z poprzedniej epoki, mocno niepolecanym ze względu na swoje nędzne właściwości, szybko starzeję sie, kruszeje i pęka a w jego porach chętnie gromadzi się wilgoć i korozja. Jeśli ktoś corocznie odnawia powłokę to może nie jest tak żle, ale jeśli chce się mieć na dłużej spokój to chyba należy zapomnieć o biteksie.
Dobre preparaty do podwozia ma np. novol - taki szary w puszce gravit 620 lub gravit 630 w kartuszu. Ten ostatni polecam szczególnie - to taka płynna, lepka masa, trwale gumowata po wyschnięciu.

Awatar użytkownika
mieszko
stały bywalec
Posty: 92
Rejestracja: 2010-07-28, 19:27
Lokalizacja: FG

Post autor: mieszko » 2010-08-27, 19:56

który ze środków byście polecili
-Boll
-Novol
-Noxudol

Awatar użytkownika
Chemik
fanatyk nissana
Posty: 806
Rejestracja: 2009-12-09, 14:32
Lokalizacja: Osieciny-Włocławek

Post autor: Chemik » 2010-08-28, 13:44

ja uzywam BOLL-a jest to bardzo dobry srodek,dobrze trzyma sie i jest nieco elastyczny po zaschnięciu,przez co nie odpryskuje przez np kamyczki itp :-)

Awatar użytkownika
maniek_NKP
fanatyk nissana
Posty: 417
Rejestracja: 2010-02-17, 20:17
Lokalizacja: DW

Post autor: maniek_NKP » 2010-08-30, 11:40

mieszko, Ja stosuję BOLL`a, do ponownego nałożenia konserwy zakupiłem również ten sam środek. Niestety nie jest prawdą , ze nie odpryskuje przez kamyczki. Po nałożeniu tworzy się taka powłoka elastyczna (jak rękawiczka gumowa) jest wytrzymałą ale do czasu. Nałożone było poprawnie i wytrzymało ładnie przez te 2 lata. Najgorzej było z progami - to dużo się wykruszyło.

Nie stosowałem tych pozostałych środków, ale wiem od gościa który zawodowo handuje m.in preparatami tego typu, ze mniej więcej to to samo.
Jeżeli chcesz robić dla siebie auto i planujesz mieć je na dłuższy czas to pamiętaj o kontroli stanu tej powłoki raz na rok i poprawkach tak za 2 lata.

Awatar użytkownika
mieszko
stały bywalec
Posty: 92
Rejestracja: 2010-07-28, 19:27
Lokalizacja: FG

Post autor: mieszko » 2010-09-01, 14:05

oczywiście ze auto pod siebie :-D
auto co roku bedzie kontrolowane a skoro ten środek jest wstanie utrzymac sie przez prawie 2 lata to mi odpowiada
a na oczyszczoną karoserie przed np.Boll-em byście proponowali

Awatar użytkownika
maniek_NKP
fanatyk nissana
Posty: 417
Rejestracja: 2010-02-17, 20:17
Lokalizacja: DW

Post autor: maniek_NKP » 2010-09-02, 13:38

ja przed konserwacją zaatakowane już miejsca oczyściłem szczotką drucianą i zabezpieczyłem podkładem antykorozyjnym miejscowo. To tyle.

Pamiętaj żeby umyć podwozie bezpośrednio przed nakładaniem konserwacji, szczególnie nadkole, te wnęki i ranty, bo tam zbiera się dużo śmiecia.

Awatar użytkownika
mieszko
stały bywalec
Posty: 92
Rejestracja: 2010-07-28, 19:27
Lokalizacja: FG

Post autor: mieszko » 2010-09-02, 16:02

ok podziekował <piwo>

Awatar użytkownika
LISIDŁO
fanatyk nissana
Posty: 282
Rejestracja: 2009-12-10, 15:54
Lokalizacja: Poznań/Promnice

Post autor: LISIDŁO » 2010-10-06, 20:08

Ostatnio widziałem tani bitumit (masę kauczukową) polskiej firmy Permatex 453g
ok 15zł.Jak wypróbuję,dam znać-co to może być warte.

[ Dodano: 2010-10-14, 12:35 ]
Permatex okazał się mało wydajny,poza tym cały czas ujście tubki się zatykało.Zapach wręcz nie do zniesienia,każdy inny baranek czy środek do konserwacji którymi konserwowałem auta tak intensywnie nie śmierdział-nie do wytrzymania!-jednak cena mówi swoje.pozdr.
Tanie części do aut - dzwoń nr 600 584 326 hasło Nissan - Wielkopolska

Awatar użytkownika
Ralfberecik
nowy na forum
Posty: 4
Rejestracja: 2011-05-07, 10:56
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Ralfberecik » 2011-05-07, 11:35

Dajcie spokój z tym czyszczeniem szczotką drucianą lub szczotką na wiertarce !!!
Powierzchnia konserwowana wystarczy, że będzie wolna od luźnej rdzy, czyli np szpachelką z grubsza.
Potem do progów i innych profili zamkniętych użyj FLUID FILM.
W Niemczech ten środek jest bardzo popularny, szczególnie wśród właścicieli oldtimerów oraz w przemyśle statkowym skąd zresztą przyszedł. W Polsce kupiłem to na stronie [...] podobno bardzo dobry.
FLUID FILM można nanosić pistoletem, można i pędzlem. Jeżeli nie chcesz inwestować w pistolet i sondy do aplikacji (porządny zestaw to koszt rzędu 400 PLN) to mają ten środek w sprayu z przedłużką około 60cm żeby daleko sięgnąć do profilu i wszystko dobrze zakonserwować.
W sumie to można całe podwozie tym zrobić, a z karoserii to wszystkie profile zamknięte oraz maskę silnika, klapę tylną, drzwi itp.
Ostatnio zmieniony 2011-05-08, 10:30 przez Ralfberecik, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
wronek
fanatyk nissana
Posty: 914
Rejestracja: 2009-12-09, 18:43
Lokalizacja: Łódź

Post autor: wronek » 2011-05-07, 20:33

powyższe to wg mnie zwykla perfidna reklama ale kazdy niech sam oceni.
K10 GA16DE + Madzia 323 :)

Awatar użytkownika
mimier
fanatyk nissana
Posty: 918
Rejestracja: 2009-12-10, 13:27
Lokalizacja: Londyn

Post autor: mimier » 2011-05-08, 10:31

wronek pisze:powyższe to wg mnie zwykla perfidna reklama ale kazdy niech sam oceni.
Masz rację Wronku. Podobny tekst można znaleźć na innych forach...

Awatar użytkownika
wronek
fanatyk nissana
Posty: 914
Rejestracja: 2009-12-09, 18:43
Lokalizacja: Łódź

Post autor: wronek » 2011-05-08, 22:46

jako że kupiłem wreszcie klawiature to pokaze jak zakonserwowałem nadkola ostatnio

umyte nadkole
Obrazek

wszystko dokladnie poczyszcone

Obrazek
Obrazek

podklad tlenkowy antykorozyjny corlack
Obrazek

masa woskowo bitumiczna bodajże - bodysafe tectyl valvoline, dobry srodek jedna pucha starczana dwa nadkola
Obrazek

Póki co trzyma się bardzo ładnie, jeżdże dużo po kamienistych drogach i kamienie często pukają w nadkola więc lekko nie mają. Jedna uwaga, środek schnie, przynajmniej u mnie, zdecydowanie dłużej niż 4 godziny z etykiety. Ja nie mogłem zbytnioi już czekać, ale rozsądne minimum to 8 godzin.
K10 GA16DE + Madzia 323 :)

Awatar użytkownika
Ralfberecik
nowy na forum
Posty: 4
Rejestracja: 2011-05-07, 10:56
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Ralfberecik » 2011-05-11, 21:25

wronek pisze:powyższe to wg mnie zwykla perfidna reklama ale kazdy niech sam oceni.
No to sami oceńcie i wybierajcie według uznania:
Cytat" W 2009 roku Oltimer Markt przystąpił do przetestowania 28 preparatów antykorozyjnych do profili zamkniętych ,występujących na niemieckim rynku. Procedurę testową zlecono Akademii Pojazdów w Schweinfurcie. Opracowano i wykonano do tego celu specjalne pięcioczęściowe elementy blaszane, długości 45 cm, podobne do progów samochodowych. Trzy części blachy karoseryjnej połączono ze sobą zgrzewając. Powstały przez to dwa profile zamknięte z przegrodą z trzema sporymi otworami. Przed zgrzaniem, blachy odtłuszczono. Gotowe elementy polakierowano z zewnątrz. Następnie trafiły one na osiem miesięcy na dach Akademii, gdzie narażone były na oddziaływanie deszczu, śniegu i słońca. Po przez to, podobnie jak u naszych oldtimerów, pojawiła sie rdza. Następnie ,profile z obu stron zakryto deklami a dostęp do wnętrza możliwy był tylko po przez 10 milimetrowe otwory.
Do dalszej obróbki progów skonstruowano stelaż, który zapewniał jednakową możliwość rozpylenia preparatów. Użyto do tego lancy z możliwością rozpylania w promieniu 360° o dyszach odpowiednich dla rozgrzanych smarów, wosków i olejów (pod ciśnieniem zalecanym przez ich producentów). Przy nanoszeniu warstw ochronnych obecni byli przedstawiciele wytwórców . Operacje przeprowadzono 4 lipca gdy temperatura otoczenia wynosiła 28°C. Wszystkie progi testowe dokładnie zważono, po zabezpieczeniu i miesiąc później. Różnicę wagi pomiędzy pustymi progami i po obróbce były bardzo duże. dla poszczególnia produktów ,od 4 do 586 gramów .
Produkty posiadały bardzo rożna konsystencje i składy chemiczne .Występowały one pod rożnymi postaciami : wosk, mieszanka oleju i wosku, olej, smar na bazie mineralnej, farba z utwardzaczem, żywica z woskiem, środki wiążące się ze rdzą. Większość z testowanych środków jest dostępna handlu i można je zastosować samemu Trzy z nich są tylko dostępne łącznie z usługą ,wykonana przez specjalistyczna firmę , co możne kosztować od 250 do 2000 Euro za pojazd. Przy ocenie produktów brano również pod uwagę szkodliwość dla zdrowia i środowiska. Wnętrze profili co cztery miesiące opryskiwano 100 mililitrami roztworu soli (takiej jak stosują drogowcy), w proporcji 1 kilo na 20 litrów. Dokładność przeprowadzenia testu spowodowana jest wielką wagą tej operacji .Musimy mieć tą świadomość, że raz zastosowany środek już nigdy nie da się usunąć. W końcu chodzi o zabezpieczenie obiektu historycznego w oryginalnym stanie lub po paruset godzinnej restauracji. W trakcie leżakowania na dachu akademii, prócz opryskiwania dokonano jeszcze dwukrotnie kąpieli w roztworze soli.
Przy wydaniu werdyktu końcowego zastosowano trzy główne kryteria oceny: 1- jak skutecznie dany środek zabezpieczył wąski profil progu dostępny tylko przez trzy otwory blachy środkowej; 2- powstały ? w bezpośrednio opryskanej komorze głównej ogniska korozji ;3- jak sprawdził się dany produkt na powierzchni nie zardzewiałych dekli zakrywających profil obustronnie. Kryteria te pozwalają ocenić zdolności penetracyjne w skomplikowanych profilach ,których w samonośnych konstrukcjach karoserii nie brakuje.

Zwycięzcą został specyfik pod nazwa:
TimeMax , który zapewne nie będzie dla nas zbyt interesujący ze względu na dostępność..Można go tylko zastosować po przez zlecenie firmie z Hamburga usługi. Nie mniej jednak jako zwycięzcy testu choćby w celu poznawczym ,trzeba poświecić mu parę słów.
Cena : - Koszt usługi w zależności od auta 1400 do 2000 &#8364;
Produkt : nie rozpuszczony smar na bazie oleju mineralnego
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia - niewielka
masa zawartości w progu - 586 gram
technologia zastosowania - trzy różnej lepkości smary (po oględzinach wnętrza endoskopem ) zostają napylone po podgrzaniu do wnętrza profilu. Odbywa to sie w kabinie lakiernicze przy dość wysokiej temperaturze. Rezultat końcowy-Profil główny całkowicie
pokryty, profil wąski trudno dostępny w 70%,na deklach bocznych bardo dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Produkt przy wysokiej temperaturze spływa uzupełniając powstałe ubytki .Ewentualnymi szczelinami wypływa na zewnątrz.

Miejsce 2
Mike Sanders Korozionsschutzfett
Cena -puszka 750 gram 11 &#8364;
Produkt :- nie rozpuszczony smar na bazie oleju mineralnego
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia-niewielka
masa zawartości w progu-320 gram
technologia zastosowania. - Smar podgrzany do temperatury 120°C rozpylamy podgrzanym pistoletem
Rezultat końcowy. - Profil główny całkowicie pokryty, profil wąski trudno dostępny w 50 %,na deklach bocznych niezbyt dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Wymaga zastosowania gruntu. Bardzo dobre własności penetracyjne. Produkt przy wysokiej temperaturze spływa uzupełniając powstałe ubytki . Ewentualnymi szczelinami wypływa na zewnątrz

Miejsce 3
Siegafett dostępny jako kompleksowa usługa
Cena -Koszt usługi w zależności od auta 450 do 1200 &#8364;
Produkt-dwu składnikowy smar na bazie oleju mineralnego
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia-niewielka
masa zawartości w progu-93 gram
technologia zastosowania-Po oględzinach wnętrza endoskopem ,rozpyla sie zdecydowanie mniejsza od poprzedników, ilość smaru
Rezultat końcowy - Profil główny całkowicie pokryty, profil wąski trudno dostępny w 40 %,na deklach bocznych niezbyt dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Wymaga zastosowania gruntu. Dobre własności penetracyjne. Produkt przy wysokiej temperaturze spływa uzupełniając powstałe ubytki .

Miejsce 4
UBF 2000 dostępny jako kompleksowa usługa
Cena -Koszt usługi w zależności od auta 450 do 1200 &#8364;
Produkt :- nie rozpuszczony smar
Szkodliwość dla zdrowia i otoczenia-żadna
masa zawartości w progu -142 gramy
technologia zastosowania-Po oględzinach wnętrza endoskopem ,rozpyla sie smar
Rezultat końcowy - Profil główny całkowicie pokryty, profil wąski trudno dostępny w 20 %,na deklach bocznych niezbyt dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Wymaga zastosowania gruntu. Dobre własności penetracyjne.
Produkt przy wysokiej temperaturze spływa uzupełniając powstałe ubytki

Miejsce 5
Hammerite Waxoyl
Cena -puszka 2,5 litrowa 30 &#8364; z ręczną pompką -
Produkt :- rozpuszczony wosk
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia- unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia
masa zawartości w progu-26 gram
technologia zastosowania-Rozcieńczony benzyna wosk rozpyla sie zespolonym z puszka pistoletem pod ciśnieniem wytworzonym ręczną pompką-
Rezultat końcowy :Tłusta maź pokryła skutecznie komorę główna, profil wąski trudno dostępny pokryty szczątkowo, na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni. Zaleta jest możliwość wykonania operacji przy pomocy prostego pistoletu bez użycia kompresora.

Miejsce 6
Dinitrol/Dinol usługa kompleksowa
Cena Koszt usługi w zależności od auta 250 do 1000 &#8364;
Produkt rozpuszczone woski różnej konsystencji
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia
masa zawartości w progu 46 gram
technologia zastosowania- Firma należny bo pionierów zabezpieczeń antykorozyjnych profili zamkniętych. Na podstawie archiwalnych rysunków poglądowych ukazujących profile zamknięte , przystępuje się do operacji rozpylenia preparatów. Rezultat końcowy komora główna bardzo dokładnie pokryta cienka warstwa, żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny pokryty szczątkowo, dwuskładnikowy produkt posiada nie zbyt dobre własności penetracyjne, , na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni.

Miejsce 7
Fluid Film Liquid A/liquid AR
Cena 13,50&#8364; za litrowa puszkę
Produkt:- nie rozcieńczony produkt na bazie lanoliny (wosk uzyskany z wełny owczej)
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia
masa zawartości w progu 212gram
technologia zastosowania dwuskładnikowy preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny pokryty szczątkowo 5%, dwuskładnikowy produkt posiada nie zbyt dobre własności penetracyjne, , na deklach bocznych bardzo dobra przyczepność do gładkich powierzchni.

Miejsce 8
Technolit Holraumwachs
Cena 12,70&#8364; za litrowa puszkę
Produkt:- rozcieńczony wosk
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia
masa zawartości w progu 44 gram
technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych bardzo dobra przyczepność do gładkich powierzchni i dobre zabezpieczenie. Powłoka jest dokładnie wyschnięta i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka.

Miejsce 9
Holts Holraumversiegelung
Cena 8,10&#8364; za litrowa puszkę
Produkt:- rozcieńczony wosk
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia
masa zawartości w progu 48 gram
technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych bardzo dobra przyczepność do gładkich powierzchni i dobre zabezpieczenie. Powłoka jest dokładnie wyschnięta i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka.

Miejsce 10
Akemi Holraumversiegelung
Cena 7,60&#8364; za litrowa puszkę
Produkt:- rozcieńczony wosk koloru bezowego
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia
masa zawartości w progu 32 gramy
technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,żadnych ognisk korozji, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych bardzo dobra przyczepność do gładkich powierzchni i dobre zabezpieczenie. Powłoka jest dokładnie wyschnięta i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka. Produkt dobry cenowo.

Miejsce 11
Würth Holraumwachs
Cena 13,60&#8364; za litrowa puszkę
Produkt:- rozcieńczony wosk
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia
masa zawartości w progu 51 gram
technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna bardzo dokładnie pokryta ,ale powstały ogniska korozji !!, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni ale występują ogniska korozji .Powłoka jest dokładnie wyschnięta i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka. Słabe zdolności penetracyjne.

Miejsce 12
Berner Holraumkonservierung
Cena 8,70&#8364; za litrowa puszkę
Produkt:- rozcieńczony wosk
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia
masa zawartości w progu 48 gram
technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna dokładnie pokryta ,ale powstały ogniska korozji !!, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni ale występują ogniska korozji .Powłoka lepka i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka. Słabe zdolności penetracyjne.

Miejsce 13
Prosol Holraumkonservierer
Cena 8,54&#8364; za litrowa puszkę
Produkt:- rozcieńczony wosk
szkodliwość dla zdrowia i otoczenia unikać kontaktu ze skora, szkodliwy dla otoczenia
masa zawartości w progu 38 gram
technologia zastosowania preparat daje sie rozpylać w temperaturze pokojowej. Rezultat końcowy :komora główna nie dokładnie pokryta , powstały ogniska korozji !!, profil wąski trudno dostępny nie pokryty , na deklach bocznych dobra przyczepność do gładkich powierzchni nie występują ogniska korozji .Powłoka lepka i nie staje sie płynna przy podwyższonej temperaturze i nie wycieka. Słabe zdolności penetracyjne.

Myślę ze pozostałe produkty nawet nie zasługują na dokładne opisy bo w zbyt małym stopniu spełniły ,oczekiwane przez ich zastosowanie wymagania.
Ale w razie zainteresowania którymś z produktów służę dodatkowymi informacjami .
Radze zaopatrzyć sie w numer 9/2009 Oltimer Markt. Zdjęcia tam zamieszczone są bardzo wymowne i pozwalają w pełni zgłębić temat. Z testu wynika ze wybór środka zabezpieczającego w dość znacznym stopniu zależny jest od struktury i stanu powierzchni blachy .W większości przypadków prawdopodobnie najlepszym wyjściem było by zastosowanie co najmniej dwóch produktów. Jeden na rdze i drugi na goły metal. Na pewno bardzo ważne jest zdiagnozowanie stanu profili (np. endoskopem) .Niekiedy możliwe jest to poprzez otwory technologiczne .

Pozostałe produkty :

14 Liqui Moly Holraumversiegelung
15 3M 08919
16 Teroson Terotex HV 400
17 Ovatrol Öl i CIP
18 Makra HK 400
19 Fertan NT 10 (mimo ze oparty na nowoczesnej nano technologi i bardzo drogi , już drugi raz uzyskał bardzo negatywna ocenę OM )
20 Histori Classic Seilfett Fluid
21 Brunox IX 100
22 Eurolub 001641
23 Presto Holraumkonservierung
24 Autospezialschutz 2000
25 Oxyblock Sichercheits Roststopper
26 Carsystem KS 200
27 Elakson K 60 ML
28 Ballistol USTA Werkstatt-Öl "
koniec Cytatu

ODPOWIEDZ

Wróć do „Eksploatacja pojazdów - porady”