[Serena] Regeneracja siłownika centralnego zamka

Moderator: bonzo

maloszybki
nowy na forum
Posty: 21
Rejestracja: 2015-09-29, 06:27
Lokalizacja: śląskie

[Serena] Regeneracja siłownika centralnego zamka

Post autor: maloszybki » 2016-10-02, 13:43

Cześć,
od kiedy kupiłem auto w prawych drzwiach przesównych nie zawsze działał centralny. Ostatnio zrobił mi niezłego psikusa robiąc małe zwarcie. Zmobilizowany zabrałem się do naprawy. Niestety padła mi ładowarka do baterii i zdjęcia mogłem robić jedynie "cudownym" telefonem. Poniżej instruktarz opatrzony bardzo małą ilością zdjęć, ale operacja jest na tyle prosta, że powinno wystarczyć. W wypadku innych samochodów regeneracja będzie bardzo podobna.

Tapicerkę ściąga się bardzo łatwo. Trzeba najpierw odkręcić korbkę szyby i ją zdjąć. Potem ramka korbki. Następnie płaskim śrubokrętem, zabezpieczonym kawałkiem szmatki podważ delikatnie tapicerkę i zlokalizuj kołek. śrubokręt trzeba wsunąć tak, żeby jego koniec był jak najbliżej plastikowego kołka. Dzięki temu nie uszkodzisz tapicerki od środka. Trzeba uważać na szmatkę zabezpieczającą lakier przed porysowaniem. Można też na śrubokręt założyć rurkę termokurczliwą i nie bawić się w szmaty.

Kołki rozmieszczone są dookoła tapicerki i dwa lub trzy na środku. Wygodnie jest rozpinać je od góry do dołu przy uchylonych drzwiach. Pod koniec warto zamknąć drzwi.

Po zdjęciu tapicerki odklej przednią część folii i odepnij łącznik (taki z pręta stakowego) siłownika zamka najlepiej tylko po stronie zamka. Odpina się go przekręcając plastik i wysuwając delikatnie końcówkę. Potem kluczem 10mm odkręć siłownik. Śrubokręt na pewno nie da rady.

Zostaje wyciągnięcie siłownika i odpięcie wtyczki. Folię warto przykleić, żeby się nie odchyliła i nie ubrudziła foteli. Dalsza część zabawy już na stole.

Zdejm gumową osłonę z czarnej obudowy. Następnie małym krzyżakiem odkręć sześć wkrętów łączących obudowę siłownika. Obie części rozchodzą się bez problemów.

Obrazek

U mnie w kostce są dwa styki. Jeśli masz więcej to trzeba wyczyścić siedem ścieżek i tyle samo szczotek. Ja opiszę wersję pięcio ścieżkową.

Obrazek
(Nadmiarowe ścieżki)

Ściereczką z alkocholem wyczyść tyle brudu ile się da. Potem drobnym papierem ściernym (użyłem 2000) zetrzyj tlenki ze ścieżek i szczotek. Na pnastępnym zdjęciu zaznaczone są newralgiczne miejsca. Warto, nawet używając tzw. papieru wodnego, robić to na sucho, bo papieru nie potrzeba dużo a ominie Cię zabawa w suszenie.

Obrazek
Wytartymi rysami się nie przejmuj, ale miedź ma się błyszczeć.

Obrazek
(Przed polerowaniem)

Obrazek
(Wypolerowane ważne ścieżki)

Niewielkich problemów może dostarczyć polerowanie szczotek, jednak trochę cierpliwości i wszystkie ciemne fragmenty zmikną. Na koniec warto sprawdzić czy szczotki mają właściwy kształt. Możesz je delikatnie podgiąć, żeby troszkę mocniej dociskały do płytki drukowanej. To samo zrób ze stykami silnika.

Teraz wystarczy wszystko poskładać. Płytka do obudowy, na to część z silnikiem, a potem sześć wkrętów. W aucie trzeba uważać na klej od folii. Proponuję montować siłownik w następującej kolejności. Najpierw łącznik tak, żeby siłownik mógł na nim wisieć. Potem przykręć dwie śruby mocujące i dociągnij kluczem. Na koniec zostaje montarz wtyczki. Nie widać już gniazda, ale to nie powinno sprawić Ci problemu. Później przyklej folię i zamontuj tapicerkę. Najłatwiej przy zamkniętych drzwiach zatrzasnąć któryś z górnych kołków i posuwać się albo w dół, albo z tyłu do przodu. Na koniec do założenia została jeszcze ramka korbki i sama korbka.

Mam nadzieję, że mimo słabej dokumentacji zdjęciowej udało mi się trochę rozjaśnić operację. Może komuś też przybędzie troszkę odwagi by pobawić się samemu, a nie kupować używanego siłownika za 50 zł.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób To Sam”