Ciemne szyby, a prawo.
Moderatorzy: Ryba, Sajmooon, Zielkq, Maniek-ol
Ciemne szyby, a prawo.
Sorry panowie, ze nudze, ale gryzie mnie temat.
Ostatnio przyciemnilem szyby w dwoch autach. Wyniki tej akcji macie tu: http://www.nissan-almera.pl/viewtopic.php?p=37596#37596
No i tak siedze wlasnie z przyszla zonka i debatujemy o niby sprawach jasnych, czyli o prawie regulujacym przyciemnianie szyb w samochodzie. Bo ona dzis przyciemnila i powiedziala, ze dostala atest na te folie. Ja natomiast pytam sie, po co jej potrzebne, skoro przepis jasno mowi, ze szyby przyciemniac mozna, za wyjatkiem widoku kierowcy w promieniu 180 st., gdzie przeswit tych szyb musi miec 75% przepuszczalnosci. No i nie mozna miec szyb typu "lustrzanka". No ok, to po co jej atest? Wg mnie tylne szyby mozna zamalowac sobie nawet sprayem. Gdyby juz jednak trafila na glupka, to niech sobie zabiera dowod i w buty wsadzi, wyzszy bedzie. A ja przejde i tak przeglad usterkowy bez wjazdu na stacje diagnostyczna.
Jednak z kolei mysle sobie, na jakiej podstawie ma zabrac dowod, no i na jakiej podstawie ma niby respektowac ten niby atest? Ma ktos zapisy z prawa drogowego, traktujacego o wlasnie przyciemnionych szybach?
Szyman cos pisal o jakims atescie wydawanym przez milicje na mozliwosc przyciemnienia przednich bocznych szyb - do dzis go nie zaprezentowal, a zalezy mi na tym. Dlaczego? Ano dlatego, ze z checia u fachowca przyciemnilbym sobie te boczne przednie tez, bo oprocz zalet, ktore wymienilem w innym temacie, ladniej to wyglada, bo nie ma duzego kontrastu jak teraz, z tylem samochodu i nikt nie musi ogladac mojej mordy, a ja widze wszystko. Ale nie chce wydadac na dwa auta kolejne 250 zl na przednie szyby, po to by jakis deblon co chwila zabieral mi dowod. Dlatego Szyman, prosze zaprezentuj ten owy atest, a ja chyba jutro zadzwonie i wypytam w ruchu drogowym.
A ogolnym natchnieniem do napisania tego postu i dyskusji jest dla mnie fakt, ze w Gorzowie jest kilka nieoznakowanych fordow mondeo z videoradarem. Wszystkie te nowe mondea maja przyciemnione szyby! Zgadnijcie, ktore takze? Przednie boczne maja tak przyciemnione, ze nie widac kierowcy. Nie sadze, aby auto uprzywilejowane moglo miec przyciemnione przednie szyby tylko dlatego, ze jest uprzywilejowane. Zreszta te mondeo jest normalnym uczestnikiem ruchu jak kazdy radiowoz, a pojazdem uprzywilejowanym staje sie dopiero w momencie zalaczenia sygnalow. Na jakiej podstawie wiec policyjne mondeo ma przyciemnione przednie szyby boczne? Bo jesli na takiej podstawie, ze nie ma kto im zabrac dowodu rejestracyjnego, to ja na probe przyciemnie sobie przod i chyba pojde do sadu na probe z argumentem-pytaniem - dlaczego milicyjne mondeo takie szyby ma?
No chyba, ze ktos znajdzie mi podstawe prawna.
Ostatnio przyciemnilem szyby w dwoch autach. Wyniki tej akcji macie tu: http://www.nissan-almera.pl/viewtopic.php?p=37596#37596
No i tak siedze wlasnie z przyszla zonka i debatujemy o niby sprawach jasnych, czyli o prawie regulujacym przyciemnianie szyb w samochodzie. Bo ona dzis przyciemnila i powiedziala, ze dostala atest na te folie. Ja natomiast pytam sie, po co jej potrzebne, skoro przepis jasno mowi, ze szyby przyciemniac mozna, za wyjatkiem widoku kierowcy w promieniu 180 st., gdzie przeswit tych szyb musi miec 75% przepuszczalnosci. No i nie mozna miec szyb typu "lustrzanka". No ok, to po co jej atest? Wg mnie tylne szyby mozna zamalowac sobie nawet sprayem. Gdyby juz jednak trafila na glupka, to niech sobie zabiera dowod i w buty wsadzi, wyzszy bedzie. A ja przejde i tak przeglad usterkowy bez wjazdu na stacje diagnostyczna.
Jednak z kolei mysle sobie, na jakiej podstawie ma zabrac dowod, no i na jakiej podstawie ma niby respektowac ten niby atest? Ma ktos zapisy z prawa drogowego, traktujacego o wlasnie przyciemnionych szybach?
Szyman cos pisal o jakims atescie wydawanym przez milicje na mozliwosc przyciemnienia przednich bocznych szyb - do dzis go nie zaprezentowal, a zalezy mi na tym. Dlaczego? Ano dlatego, ze z checia u fachowca przyciemnilbym sobie te boczne przednie tez, bo oprocz zalet, ktore wymienilem w innym temacie, ladniej to wyglada, bo nie ma duzego kontrastu jak teraz, z tylem samochodu i nikt nie musi ogladac mojej mordy, a ja widze wszystko. Ale nie chce wydadac na dwa auta kolejne 250 zl na przednie szyby, po to by jakis deblon co chwila zabieral mi dowod. Dlatego Szyman, prosze zaprezentuj ten owy atest, a ja chyba jutro zadzwonie i wypytam w ruchu drogowym.
A ogolnym natchnieniem do napisania tego postu i dyskusji jest dla mnie fakt, ze w Gorzowie jest kilka nieoznakowanych fordow mondeo z videoradarem. Wszystkie te nowe mondea maja przyciemnione szyby! Zgadnijcie, ktore takze? Przednie boczne maja tak przyciemnione, ze nie widac kierowcy. Nie sadze, aby auto uprzywilejowane moglo miec przyciemnione przednie szyby tylko dlatego, ze jest uprzywilejowane. Zreszta te mondeo jest normalnym uczestnikiem ruchu jak kazdy radiowoz, a pojazdem uprzywilejowanym staje sie dopiero w momencie zalaczenia sygnalow. Na jakiej podstawie wiec policyjne mondeo ma przyciemnione przednie szyby boczne? Bo jesli na takiej podstawie, ze nie ma kto im zabrac dowodu rejestracyjnego, to ja na probe przyciemnie sobie przod i chyba pojde do sadu na probe z argumentem-pytaniem - dlaczego milicyjne mondeo takie szyby ma?
No chyba, ze ktos znajdzie mi podstawe prawna.
- bonzo
- fanatyk nissana
- Posty: 4005
- Rejestracja: 2009-11-29, 12:58
- Lokalizacja: Bolechowo Osiedle
- Kontakt:
Rzeczpospolita Polska
MINISTERSTWO TRANSPORTU
I GOSPODARKI MORSKIEJ
Departament Transportu Samochodowego
TS-3b-441-13/98
Odpowiadając na ponowne wystąpienie z dnia 9.07.1998 r. dotyczące stosowania folii na szybach samochodowych. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej informuje, że po zasięgnięciu opinii jednostek badawczych tj. Instytutu Transportu Samochodowego i Instytutu Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, zweryfikowało interpretacje w tym zakresie. W związku z powyższym MTiGM przedstawia następująca opinie:
Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 20.06.1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z pozn. zm.)
*
pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało między innymi dostateczne pole widzenia kierowcy.
Mając na uwadze:
*
rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1.02.1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. z 1996 r. Nr 155, poz. 772) oraz przepisy Regulaminu Nr 46 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ stanowiące wymagania w zakresie widzenia kierowcy, które określają dwie strefy wymaganego pola widzenia kierowcy: do przodu od miejsca kierowcy w promieniu 180 stopni, do tylu w lusterka wsteczne i wymogi wyposażenia pojazdu w lusterko wsteczne po prawej stronie pojazdu, o ile lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tyłu
*
przepisy Regulaminu Nr 43 EKG ONZ dopuszczające w pojeździe oszklenia o przepuszczalności światła poniżej 70% dla szyb innych niż przednie i nie posiadających wpływu na pole widzenia kierowcy,
Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej wyraża opinie, że nie ma podstaw prawnych zakazujących umieszczania w/w folii na szybach nie posiadających wpływu na omówione powyżej wymagane pole widzenia kierowcy.
Do wiadomości:
1. Komenda Główna Policji
2. Urzędy Wojewódzkie (wszystkie)
DYREKTOR
Departamentu Transportu Samochodowego
ZEZWOLENIE WYDANO DLA AUTA:
Marki .................................
Nr rejestracyjny .................................
Mi nasuwa się tylko jedno Co wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie
MINISTERSTWO TRANSPORTU
I GOSPODARKI MORSKIEJ
Departament Transportu Samochodowego
TS-3b-441-13/98
Odpowiadając na ponowne wystąpienie z dnia 9.07.1998 r. dotyczące stosowania folii na szybach samochodowych. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej informuje, że po zasięgnięciu opinii jednostek badawczych tj. Instytutu Transportu Samochodowego i Instytutu Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, zweryfikowało interpretacje w tym zakresie. W związku z powyższym MTiGM przedstawia następująca opinie:
Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 20.06.1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z pozn. zm.)
*
pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało między innymi dostateczne pole widzenia kierowcy.
Mając na uwadze:
*
rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1.02.1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. z 1996 r. Nr 155, poz. 772) oraz przepisy Regulaminu Nr 46 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ stanowiące wymagania w zakresie widzenia kierowcy, które określają dwie strefy wymaganego pola widzenia kierowcy: do przodu od miejsca kierowcy w promieniu 180 stopni, do tylu w lusterka wsteczne i wymogi wyposażenia pojazdu w lusterko wsteczne po prawej stronie pojazdu, o ile lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tyłu
*
przepisy Regulaminu Nr 43 EKG ONZ dopuszczające w pojeździe oszklenia o przepuszczalności światła poniżej 70% dla szyb innych niż przednie i nie posiadających wpływu na pole widzenia kierowcy,
Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej wyraża opinie, że nie ma podstaw prawnych zakazujących umieszczania w/w folii na szybach nie posiadających wpływu na omówione powyżej wymagane pole widzenia kierowcy.
Do wiadomości:
1. Komenda Główna Policji
2. Urzędy Wojewódzkie (wszystkie)
DYREKTOR
Departamentu Transportu Samochodowego
ZEZWOLENIE WYDANO DLA AUTA:
Marki .................................
Nr rejestracyjny .................................
Mi nasuwa się tylko jedno Co wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie
Ja jeżdżę z przyciemnionymi przodami już ponad rok i nikt się nie czepia. Nawet przegląd przechodzi. Fakt , że mam lekko przyciemnione.
BYŁA - PRAWDOPODOBNIE NAJSTARSZA P10 W POLSCE
JEST - Saab 9-5 , 2.0t , 1997 rok , na wypasie , wydech 2,75 " na razie tylko , będzie więcej
Z Klubem Nissana od czerwca 2005 i tak zostanie
JEST - Saab 9-5 , 2.0t , 1997 rok , na wypasie , wydech 2,75 " na razie tylko , będzie więcej
Z Klubem Nissana od czerwca 2005 i tak zostanie
czyli generalnie wg. prawa, nie mozna przyciemniac przedniej i bocznych w ogóle, oraz tylne boczne i tylna mozna przyciemnic do 70% przepuszczalnosci czy tylne boczne i tylna ile sie chce???? bo ja tego nie rozumiem.bonzo pisze: rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1.02.1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. z 1996 r. Nr 155, poz. 772) oraz przepisy Regulaminu Nr 46 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ stanowiące wymagania w zakresie widzenia kierowcy, które określają dwie strefy wymaganego pola widzenia kierowcy: do przodu od miejsca kierowcy w promieniu 180 stopni, do tylu w lusterka wsteczne i wymogi wyposażenia pojazdu w lusterko wsteczne po prawej stronie pojazdu, o ile lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tyłu
*
przepisy Regulaminu Nr 43 EKG ONZ dopuszczające w pojeździe oszklenia o przepuszczalności światła poniżej 70% dla szyb innych niż przednie i nie posiadających wpływu na pole widzenia kierowcy,
Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej wyraża opinie, że nie ma podstaw prawnych zakazujących umieszczania w/w folii na szybach nie posiadających wpływu na omówione powyżej wymagane pole widzenia kierowcy.
- johny_fellow
- fanatyk nissana
- Posty: 1837
- Rejestracja: 2009-12-07, 12:57
- Lokalizacja: CHOJNICE
- Kontakt:
Prosto mówiąc:
- szyby przednie (czołowa i w drzwiach z przodu) nie mogą być przyciemniane! One są już lekko fabrycznie przyciemnione, i zastosowanie nawet najdrobniejszego przyciemnienia powoduje, że przekracza się normę 70% przepuszczalności światła.
- szyby tylne (tylna i w drzwiach z tyłu, innych tylnych bocznych np. jeżeli nie ma drzwi) można nawet zamalować, i nikt nie ma prawa nic z tym zrobić.
Atestów na folie, przyciemnienia etc. nie potrzeba. To jest marketingowa bzdura. Większość "ściemniaczy" robi to tylko dla świętego spokoju i uniknięcia pytań.
Popekx masz przyciemnione tak jak można. Nie musisz się niczego bać.
- szyby przednie (czołowa i w drzwiach z przodu) nie mogą być przyciemniane! One są już lekko fabrycznie przyciemnione, i zastosowanie nawet najdrobniejszego przyciemnienia powoduje, że przekracza się normę 70% przepuszczalności światła.
- szyby tylne (tylna i w drzwiach z tyłu, innych tylnych bocznych np. jeżeli nie ma drzwi) można nawet zamalować, i nikt nie ma prawa nic z tym zrobić.
Atestów na folie, przyciemnienia etc. nie potrzeba. To jest marketingowa bzdura. Większość "ściemniaczy" robi to tylko dla świętego spokoju i uniknięcia pytań.
Popekx masz przyciemnione tak jak można. Nie musisz się niczego bać.
Znowu z NISSANem
Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.
http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl
Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.
http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl
Przepisy bezwzględnie zabraniają przyciemniania szyby przedniej czołowej oraz bocznych przednich wprowadzając minimalną przepuszczalność światła ( szyba czołowa przepuszczalność nie mniejsza niż 75% potwierdzona homologacją, szyby boczne przednie przepuszczalność nie mniejsza niż 70 % potwierdzona homologacją). Szyby te mogą być przyciemniane jedynie przez producenta, gdyż nie ma możliwości przeprowadzenia badań na zgodność z wymaganiami Regulaminu R43 ECE na próbkach jednostkowych. Przepisy zezwalają natomiast przyciemniać pozostałe szyby lecz tylko pod warunkiem iż pojazd wyposażony jest w dwa lusterka zewnętrzne (prawe i lewe). Należy również pamiętać, iż w przypadku oklejenia ww. szyb należy posiadać przy sobie i okazać przy kontroli drogowej „Zaświadczenie o instalacji folii samochodowej”, w którym znajdować się powinny następujące dane:
- data instalacji,
- nazwa/nazwisko właściciela pojazdu,
- marka pojazdu,
- nr nadwozia/rejestracji pojazdu,
- typ folii,
- nr oznakowania (zgodny z oznakowaniem na szybach i z numerem Świadectwa z badań),
- pieczęć i podpis zakładu wykonującego usługę.
Format tego zaświadczenia powinien być wielkości nadającej się do przechowania z innymi dokumentami samochodu (dowód rejestracyjny itp.)
Policjanci w czasie codziennej służby kontrolując pojazdy zwracają uwagę na wszystkie czynniki mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Do rozważnych kierowców zwracamy się z apelem aby poodklejali folię z szyb przednich bocznych i czołowych co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów po kontroli policyjnej. Za przyciemnianie szyb przednich bocznych i czołowej policjant zatrzyma dowód rejestracyjny oraz może nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł.
Podstawy prawne:
Rozporządzenie MTiGM z 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. nr 44, poz. 432)
Regulamin Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43 i 46
Pismo BW/720/2002 z dnia 22.04.2002 roku Instytut Szkła i Ceramiki Oddział Zamiejscowy w Krakowie.
[...]
Podkom. Grzegorz Sudakow
Zastępca Naczelnika SRD KMP w Szczecinie