Aerodynamika
Moderatorzy: Seba WWA, Ryba, Sajmooon
Aerodynamika
Ponownie proszę Moda o umieszczenie we właściwym dziale, bo mam z tym problem
Chodzi mi o zagadnienie aerodynamiki, ale nie obwieszanie allegrospojlerami tylko prawdziwy temat performance aerodynamiki.
Temat mnie dziś nawiedził bo miałem okazję przejechać się dwoma.......hóndami. Obie po swapie na H22 z tym, że jedna Turbo. Jednak zasadnicza różnica wynikała w stylistyce, jedna to typowy sleeper, tylko gleba ją zdradzała, druga to Szybka i Wściekła wersja.
Do rzeczy, rozmawiałem z gościem od wściekłej na temat przeprowadzonych modyfikacji i ich efektu. W większość opowieści nie wierzyłem, dopóki nie sprawdziłem na własnej skórze. Hania trzyma się drogi jak przyklejona i sunie równie dobrze po zakrętach jak i po autostradzie z dużymi prędkościami. Dodam, że większość modów była przeprowadzana przy użyciu komory aerodynamicznej garażowej roboty.
Zaczynając od przodu.
1.Płyta pod silnikiem ze sklejki 3mm zamocowana od zderzaka do podwozia ok 20cm za ścianą grodziową. Podobno powoduje przyklejenie przodu przy większych prędkościach.
Zmniejsza zawirowania powietrza w komorze silnika.
2.Splitter - to co wyżej ale płyta wystaje po za zderzak, często montuje się dodatkowe uchwyty. Podobno docisk znacząco się zwiększa względem niewystającej płyty.
3.Canards - "skrzydełka" na zderzaku, zwiększają docisk przodu lub zerwanie zderzaka jak są źle zamocowane Wg. testerów efekt jest odczuwalny powyżej 180Km/h, jest jednak druga opcja ukierunkowania canardsów do chłodzenia hamulców i to podobno bardzo dobrze działa.
4.Płyta pod podwozie - jak w punkcie pierwszym ale płyta jest pod całą budą robiąc płaskie podwozie jak w F1.
5.Dyfuzor tylnego zderzaka - "tunel aerodynamiczny", który nadaje kierunek powietrzu wydostającego się spod nadwozia. Podobno pomaga przy nadsterowności.
6.Spoiler tylni - dobrze ustawiony dociska tył, dobre przy lekkim tyle kiedy często tyłek ucieka (Primera )
Jakie są wasze doświadczenia i zdanie na temat aerodynamiki, co ma sens w poszczególnych Nismo
Chodzi mi o zagadnienie aerodynamiki, ale nie obwieszanie allegrospojlerami tylko prawdziwy temat performance aerodynamiki.
Temat mnie dziś nawiedził bo miałem okazję przejechać się dwoma.......hóndami. Obie po swapie na H22 z tym, że jedna Turbo. Jednak zasadnicza różnica wynikała w stylistyce, jedna to typowy sleeper, tylko gleba ją zdradzała, druga to Szybka i Wściekła wersja.
Do rzeczy, rozmawiałem z gościem od wściekłej na temat przeprowadzonych modyfikacji i ich efektu. W większość opowieści nie wierzyłem, dopóki nie sprawdziłem na własnej skórze. Hania trzyma się drogi jak przyklejona i sunie równie dobrze po zakrętach jak i po autostradzie z dużymi prędkościami. Dodam, że większość modów była przeprowadzana przy użyciu komory aerodynamicznej garażowej roboty.
Zaczynając od przodu.
1.Płyta pod silnikiem ze sklejki 3mm zamocowana od zderzaka do podwozia ok 20cm za ścianą grodziową. Podobno powoduje przyklejenie przodu przy większych prędkościach.
Zmniejsza zawirowania powietrza w komorze silnika.
2.Splitter - to co wyżej ale płyta wystaje po za zderzak, często montuje się dodatkowe uchwyty. Podobno docisk znacząco się zwiększa względem niewystającej płyty.
3.Canards - "skrzydełka" na zderzaku, zwiększają docisk przodu lub zerwanie zderzaka jak są źle zamocowane Wg. testerów efekt jest odczuwalny powyżej 180Km/h, jest jednak druga opcja ukierunkowania canardsów do chłodzenia hamulców i to podobno bardzo dobrze działa.
4.Płyta pod podwozie - jak w punkcie pierwszym ale płyta jest pod całą budą robiąc płaskie podwozie jak w F1.
5.Dyfuzor tylnego zderzaka - "tunel aerodynamiczny", który nadaje kierunek powietrzu wydostającego się spod nadwozia. Podobno pomaga przy nadsterowności.
6.Spoiler tylni - dobrze ustawiony dociska tył, dobre przy lekkim tyle kiedy często tyłek ucieka (Primera )
Jakie są wasze doświadczenia i zdanie na temat aerodynamiki, co ma sens w poszczególnych Nismo
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
Wiem bombel, sam pisałem w tamtym temacie, ale się ludzie wydurniali to raz, a dwa nic konkretnego z gadki nie wyszło.
Jako punkt siódmy dodam:
7. Otwory w zderzaku - ludzie mówili, że to w celu odelżenia....głupoty w czystej postaci. W przednim zderzaku mają za zadanie dostarczania więcej powietrza do komory silnika, czasem łączy się je rurkami jako nadmuch na hamulce itd. W tylnym zderzaku służą do odprowadzania powietrza zza zderzaka, co ma na celu zmniejszenie oporów. Podobno w FWD jest to o tyle przydatne, że opór tylnego zderzaka nie dociska tylnej osi podczas przyspieszania.
Jako punkt siódmy dodam:
7. Otwory w zderzaku - ludzie mówili, że to w celu odelżenia....głupoty w czystej postaci. W przednim zderzaku mają za zadanie dostarczania więcej powietrza do komory silnika, czasem łączy się je rurkami jako nadmuch na hamulce itd. W tylnym zderzaku służą do odprowadzania powietrza zza zderzaka, co ma na celu zmniejszenie oporów. Podobno w FWD jest to o tyle przydatne, że opór tylnego zderzaka nie dociska tylnej osi podczas przyspieszania.
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
Arias, co do spojlera tylnego. Jak chcesz mieć docisk, to zostaw OEMowy spojler. To, co podałeś jako przykład w pkt. 6 to moim zdaniem służy jako ozdoba i nie spełnia swojej roli.
Normalny spojler działa jak odwrócone skrzydło w samolocie, czyli "droga" cząsteczki powietrza od początku spojlera do jego końca po górnej stronie jest krótsza niż po dolnej, a i tak cząsteczki powietrza obie trasy przebywają w tym samym czasie
Normalny spojler działa jak odwrócone skrzydło w samolocie, czyli "droga" cząsteczki powietrza od początku spojlera do jego końca po górnej stronie jest krótsza niż po dolnej, a i tak cząsteczki powietrza obie trasy przebywają w tym samym czasie
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
Ad@mus, też tak myślę, dlatego albo podnieść maskę, albo jakiś gustowny wylot powietrza
VE Killer, przedni docisk powinien być jak najniżej ziemi, aby jak najmniej powietrza dostawało się pod samochód, bo i więcej tego powietrza tym bardziej jest buda przez nie wyciskana ku górze. Dyfuzor zaś służy żeby te powietrze spod nadwozia szybko wyleciało. Jak połączymy oba elementy dostajemy "szybkie" powietrze, które dostając się pod nadwozie i szybko uchodząc z tyłu dociska karoserię do ziemi
janusz, Wierz mi to nie jest ozdoba, tylko ostatni etap docisku tylnej osi Źle wyregulowany zwiększy opory powietrza i zamuli samochód, dobrze wyregulowany robi robotę. OEM spoiler jest spoko, ale zastanawia mnie czy on działa i w jakiej konfiguracji, bo w zależności od użytych sprężyn będziemy mieli różny kąt nachylenia.
VE Killer, przedni docisk powinien być jak najniżej ziemi, aby jak najmniej powietrza dostawało się pod samochód, bo i więcej tego powietrza tym bardziej jest buda przez nie wyciskana ku górze. Dyfuzor zaś służy żeby te powietrze spod nadwozia szybko wyleciało. Jak połączymy oba elementy dostajemy "szybkie" powietrze, które dostając się pod nadwozie i szybko uchodząc z tyłu dociska karoserię do ziemi
janusz, Wierz mi to nie jest ozdoba, tylko ostatni etap docisku tylnej osi Źle wyregulowany zwiększy opory powietrza i zamuli samochód, dobrze wyregulowany robi robotę. OEM spoiler jest spoko, ale zastanawia mnie czy on działa i w jakiej konfiguracji, bo w zależności od użytych sprężyn będziemy mieli różny kąt nachylenia.
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
-
- fanatyk nissana
- Posty: 723
- Rejestracja: 2011-11-17, 22:28
- Lokalizacja: Pabianice
Janusz te spoilery jesli są dobrze zamocowane i ustawione jakis docisk muszą dawać. Bo zdarzają się takie zamontowane w seryjnych samochodach, a w wyscigowych to podstawa. Ale ja zostaje przy oem. Co do dyfuzora z tyl cos bym u siebie widzial bo tylny zderzak jest wysoki wgledem przedniego , a jeszak by poprawilo wlasciwosci jezdne cze j
Arias, pytanie - czy bez tunelu aerodynamicznego jesteś w stanie wyregulować taki spojler poprawnie?
W mojej opinii OEMowy spojler pracuje poprawnie i został zaprojektowany w taki sposób, żeby pracować pod różnymi kątami w zależności od obciążenia tylnej osi. Różnica w długości drogi fizycznej między górą a dołem to jakieś 2-2,5cm a to już wystarczy to wytworzenia odpowiedniej siły docisku.
Wraz ze zmianą ustawienia kąta spojlera rośnie nam zarówno siła docisku jak i oporu. Przekroczenie pewnej wartości kąta spowoduje to, że siła docisku spadnie nam i to dość drastycznie, a siła oporu dalej będzie rosła.
Co do takiego spojlera to macie rację, tylko jeden warunek - dobry kosztuje, i to słono, a te z alledrogo za 200zł to dla mnie raczej agroozdoba......
W mojej opinii OEMowy spojler pracuje poprawnie i został zaprojektowany w taki sposób, żeby pracować pod różnymi kątami w zależności od obciążenia tylnej osi. Różnica w długości drogi fizycznej między górą a dołem to jakieś 2-2,5cm a to już wystarczy to wytworzenia odpowiedniej siły docisku.
Wraz ze zmianą ustawienia kąta spojlera rośnie nam zarówno siła docisku jak i oporu. Przekroczenie pewnej wartości kąta spowoduje to, że siła docisku spadnie nam i to dość drastycznie, a siła oporu dalej będzie rosła.
Co do takiego spojlera to macie rację, tylko jeden warunek - dobry kosztuje, i to słono, a te z alledrogo za 200zł to dla mnie raczej agroozdoba......
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
janusz, kwestia prób, niejednokrotnie byłem świadkiem jak znajomi regulowali lotki w Evo czy WRX na OSach, na asfalcie robiąc mniejszy kąt, zaś na szutrze większy. Dobre skrzydło idzie kupić za 500zł nowe, sprawdzone na scenie Time Attack, używki właśnie po 200-300zł chodzą.
bombel, owszem może tak być, ale to nie będzie wina tylnego spojlera tylko braku przedniego docisku. Wg mnie aerodynamika to nie tylko spoiler, albo dyfuzor tylko przemyślana całość. Przykładowo jak władujemy splitter, to albo dajemy dyfuzor, albo otwory w tylnym zderzaku itd.
Ad@mus, Skrzydło z Evo VI w ogóle nie pasuje do P11, choć kwestia gustu. Mnie rajcuje lotka z Evo I,II,III,IV,VIII,IX.
bombel, owszem może tak być, ale to nie będzie wina tylnego spojlera tylko braku przedniego docisku. Wg mnie aerodynamika to nie tylko spoiler, albo dyfuzor tylko przemyślana całość. Przykładowo jak władujemy splitter, to albo dajemy dyfuzor, albo otwory w tylnym zderzaku itd.
Ad@mus, Skrzydło z Evo VI w ogóle nie pasuje do P11, choć kwestia gustu. Mnie rajcuje lotka z Evo I,II,III,IV,VIII,IX.
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
wiem jak to działa chodziło mi bardziej o konstrukcje bo różne są rozwiązania tylnego dyfuzoraArias pisze:VE Killer, przedni docisk powinien być jak najniżej ziemi, aby jak najmniej powietrza dostawało się pod samochód, bo i więcej tego powietrza tym bardziej jest buda przez nie wyciskana ku górze. Dyfuzor zaś służy żeby te powietrze spod nadwozia szybko wyleciało. Jak połączymy oba elementy dostajemy "szybkie" powietrze, które dostając się pod nadwozie i szybko uchodząc z tyłu dociska karoserię do ziemi
XXX
No w civicu był z blachy, ja myslałem nad plexą.
Przykładów jest wiele, zależy co chcemy osiągnąć, do top speedów robi się długie szerokie tunele, ale te powodują podsterowność przy większych prędkościach, dlatego trzba to przemyśleć
Przykładów jest wiele, zależy co chcemy osiągnąć, do top speedów robi się długie szerokie tunele, ale te powodują podsterowność przy większych prędkościach, dlatego trzba to przemyśleć
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
Dyfuzor akurat spowalnia cząsteczki powietrzaArias pisze: Dyfuzor zaś służy żeby te powietrze spod nadwozia szybko wyleciało. Jak połączymy oba elementy dostajemy "szybkie" powietrze, które dostając się pod nadwozie i szybko uchodząc z tyłu dociska karoserię do ziemi
Podstawą do dobrego docisku jest płyta pod całym samochodem i dyfuzor. Osobiście nie bawiłbym się w żadne sklejki czy plexi, tylko aluminium lub laminaty.
I najważniejsze, żeby to dobrze działało wymagana jest gleba
Brednie, pokaż mi Evo albo STI szutrowe na glebietumba pisze:I najważniejsze, żeby to dobrze działało wymagana jest gleba
[ Dodano: 2014-11-19, 20:59 ]
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
A, że co Pikes Peak to nie szutry Chyba przyjacielu nigdy rajdówki nie wdziałeś.
[ Dodano: 2014-11-19, 21:45 ]
[ Dodano: 2014-11-19, 21:50 ]
Owszem, pakiet aero do gripu, driftu, rajdów i przeróźnych innych dyscyplin jest różny ale zasada działania ta sama. Do dragów robi się obudowy zwiększające opływ powietrza, bo każdy wlot powoduje opory, do rajdów są duże wloty i dokładki zmniejszające ilość powietrza wchodzącego pod nadwozie, do gripu wszystko, żeby jak najbardziej przykleić nadwozie, ale to cały czas ten sam temat, metod downfoce'u jest sporo, trzeba je dopasować do swoich potrzeb i stylu jazdy, bo na asfalcie FWD też się da bokami latać po zakrętach i to bez użycia ręcznego...
[ Dodano: 2014-11-19, 21:45 ]
http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploat ... fuzor.htmltumba pisze:Dyfuzor akurat spowalnia cząsteczki powietrza
[ Dodano: 2014-11-19, 21:50 ]
Owszem, pakiet aero do gripu, driftu, rajdów i przeróźnych innych dyscyplin jest różny ale zasada działania ta sama. Do dragów robi się obudowy zwiększające opływ powietrza, bo każdy wlot powoduje opory, do rajdów są duże wloty i dokładki zmniejszające ilość powietrza wchodzącego pod nadwozie, do gripu wszystko, żeby jak najbardziej przykleić nadwozie, ale to cały czas ten sam temat, metod downfoce'u jest sporo, trzeba je dopasować do swoich potrzeb i stylu jazdy, bo na asfalcie FWD też się da bokami latać po zakrętach i to bez użycia ręcznego...
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
Arias, ja bym powiedział, że ta "zabudowa" pod silnikiem w rajdówkach to raczej ochrona podzespołów.....
Do normalnej jazdy żadnej "zabudowy" pod silnik bym nie wrzucał - pogorszy jego chłodzenie i może doprowadzić do przegrzania.
Do normalnej jazdy żadnej "zabudowy" pod silnik bym nie wrzucał - pogorszy jego chłodzenie i może doprowadzić do przegrzania.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
janusz, wystarczy poczytać tematy budowy samochodów rajdowych, ochrona owszem, ale zauważ, że płyta jest pod całym podwoziem, a przecież wystarczyłoby tylko jak do offroadu zabudowy konkretnie pod silnik wały i tyle. Bo właśnie chodzi o swobodny przepływ powietrza pod nadwoziem. Rajdówki dyfuzora nie mają jako tako, za to mają prostą podłogę zaraz za zderzakiem, aby powietrze nie wchodziło pod zderzak.
Do normalnej jazdy jak już Ad@mus, zauważył potrzebne jest ujście ciepłego powietrza z komory, czy to podniesioną maską, czy wylotami. Swoją drogą zaś dużo samochodów ma fabryczne płyty pod silnikiem dość konkretnie obudowane i jest OK.
Ja u siebie chcę wsadzić taką płytę od zderzaka do ok 10cm za ścianę grodziową, ale zostawiając ujście ciepłego powietrza, które będzie wypychane z komory poprzez powietrze dostające się przednimi wlotami.
Do normalnej jazdy jak już Ad@mus, zauważył potrzebne jest ujście ciepłego powietrza z komory, czy to podniesioną maską, czy wylotami. Swoją drogą zaś dużo samochodów ma fabryczne płyty pod silnikiem dość konkretnie obudowane i jest OK.
Ja u siebie chcę wsadzić taką płytę od zderzaka do ok 10cm za ścianę grodziową, ale zostawiając ujście ciepłego powietrza, które będzie wypychane z komory poprzez powietrze dostające się przednimi wlotami.
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
w rajdowych samochodach zabudowa podłogi np. kewlarowymi płytami nie ma nic wspólnego z aerodynamika chroni podzespoły i umozliwia prześlizgniesie nie płyta po ewentualnych nierównościach.Arias pisze:Chyba przyjacielu nigdy rajdówki nie wdziałeś.
typowe płyty aerodynamiczne dyfuzory i inne stosuje się głównie w wyścigach pełnią one wyłączie role aerodynamiczne i nie ochronią żadnego podzepołu bo najzwyklej w świecie sa możliwie jak najlżejsze czyli aluminium karbon i inne delikatne i lekkie rozwiązania i materiały.
[ Dodano: 2014-11-19, 22:26 ]
pokaż tematy gdzie jestmowa że płyta w rajdówkach to element aerodynamiczny...Arias pisze:wystarczy poczytać tematy budowy samochodów rajdowych, ochrona owszem, ale zauważ, że płyta jest pod całym podwoziem,
płyta jest po to aby ochronić cała podłogę przed kamieniami i możliwościa uszkodzenia napebów wgniecenia wydechu itd. i jak wspomniałemwyżej przy dużych nierównoisciach auto prześlizgnie się płyta i nie ma rysyka zaczepienia o cos wustjacego..
dodatkowo profi płyty maja wyloty powitrza umozliwiajace ujście powietrza z komory silników
typowe aerodynamiczne pakiety posiadają fury z wyścigów torowych typu DTM czy BTCC i innych tego rodzaju
Ostatnio zmieniony 2014-11-19, 22:43 przez VE Killer, łącznie zmieniany 1 raz.
XXX
Tak się składa, że samochody rajdowe i wyścigowe widuję dosyć często - od N-ek, przez A grupy, po E grupy, Wurce i singleseatery I różnice w budowie podwozi są ogromne.Arias pisze:A, że co Pikes Peak to nie szutry Chyba przyjacielu nigdy rajdówki nie wdziałeś.
Co do pikes peak, to akurat specyfika tego wyścigu różni się dosyć znacznie od rajdowego oes-u. Zresztą to Suzuki powiedziałbym, że ma raczej niski zawias i na odcinku szutrowym ( którego już tak dużo nie zostało) większą rolę jednak odgrywa to potężne skrzydło
I tu się zgadzam z Januszem i VE Killerem, to jest osłona wszystkich podzespołów. W rajdowych samochodach na szutrach nie miałbyś jak wykorzystać podłogi. Szutry to często jest taki wyryp, że rajdówka przez pół oes-u znajduje się w powietrzu, a drugie pół leci bokiem
za nic się nie zgodzę, bo owszem priorytetowym celem tych osłon jest ochrona jak i dociążenie nadwozia, ale te płyty wygładzają podwozie powodując swobodny przepływ powietrza. Z samej logiki to wynika.VE Killer pisze:w rajdowych samochodach zabudowa podłogi np. kewlarowymi płytami nie ma nic wspólnego z aerodynamika
[ Dodano: 2014-11-19, 23:02 ]
Rajdy to nie tylko szutry i zgadzam się, że podłoga na szutrze nie pomoże jak na asfalcie, ale gdyby tej podłogi nie było to zawirowania powietrza były by negatywne w skutkach, zwłaszcza powietrze kumulujące się pod tylnym zderzakiem.tumba pisze:W rajdowych samochodach na szutrach nie miałbyś jak wykorzystać podłogi.
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
skoro twierdzisz ze płyta w rajdówkach to aerodynamika to dlaczego dyfuzorów nie zrobili???
specyfika rajdów jest kompletnie inna nawet tych asfaltowych niż wyścigów
jazda wyscigowa absolutie nie polega na zrywaniu przycepnosci dlatego stosje się dociski. rajdowa natomiast nawet na asaltach głównie obraca się na jazdach bokiem wiec po kiego bolca w rajdówce tego pu rozwiązania aerodynamizne ?
to jest dla mnie logika
specyfika rajdów jest kompletnie inna nawet tych asfaltowych niż wyścigów
jazda wyscigowa absolutie nie polega na zrywaniu przycepnosci dlatego stosje się dociski. rajdowa natomiast nawet na asaltach głównie obraca się na jazdach bokiem wiec po kiego bolca w rajdówce tego pu rozwiązania aerodynamizne ?
to jest dla mnie logika
XXX
Dopiero przeczytałem tego linka i uważam, że ktoś kto pisał ten artykuł jest w błędzie i nadal będę mówił, że dyfuzor zmniejsza prędkość przepływu gazów. Na potwierdzenie rysunek:Arias pisze:http://mojafirma.infor.pl...la-dyfuzor.html
Tylko, że ja od początku mówię o docisku i na szutrze samochód rajdowy nie wytworzy docisku za pomocą podłogi. Zresztą było by to niebezpieczne, ponieważ docisk w samochodzie zmieniał by się bardzo często i gwałtownie, a wiadomo jaki byłby tego skutek.Arias pisze:Rajdy to nie tylko szutry i zgadzam się, że podłoga na szutrze nie pomoże jak na asfalcie, ale gdyby tej podłogi nie było to zawirowania powietrza były by negatywne w skutkach, zwłaszcza powietrze kumulujące się pod tylnym zderzakiem.
Bo jak sami stwierdziliście nie jest to potrzebne, ale nie mów, że gładkie podwozie w rajdówce nie ma żadnego znaczenia aerodynamicznego. Nigdzie nie napisałem, że ma ono służyć do docisku, cały czas pisałem o swobodnym przepływie powietrza, nie powodującego oporów.VE Killer pisze:skoro twierdzisz ze płyta w rajdówkach to aerodynamika to dlaczego dyfuzorów nie zrobili???
tumba, nawet wikipedia mówi tak:
Dyfuzor jako element konstrukcji samochodu jest to kanał o zmiennym przekroju. Możliwe są różne konfiguracje, które mogą składać się z kanału o przekroju:
zbieżnym – gdzie przekrój maleje, więc płyn zgodnie z równaniem ciągłości musi przyspieszyć, a co za tym idzie – zgodnie z równaniem Bernoulliego – spada ciśnienie;
o stałym przekroju;
o przekroju rozbieżnym, gdzie następuje wzrost ciśnienia zasysający płyn spod pojazdu.
Płyn wlatujący pod samochód w kanał zbieżny przyspiesza i zmniejsza swoje ciśnienie; powstaje w ten sposób różnica ciśnień. Na górnej powierzchni pojazdu większe ciśnienie, na dolnej mniejsze powodują "przyssanie" pojazdu do drogi. Dodatkowo kanał rozbieżny w tylnej części, gdzie przekrój się zwiększa, powoduje wzrost ciśnienia i dodatkowe zasysanie płynu spod samochodu, a co za tym idzie dodatkowy wzrost jego prędkości i spadek ciśnienia pod pojazdem. Używanie dyfuzorów szczególnie w samochodach użytkowych jest niebezpieczne ze względu na konieczność ciągłego utrzymywania kontaktu z podłożem, aby utrzymać "geometrię kanału" utworzoną przez podwozie i podłoże, a co za tym idzie różnicę ciśnień. Podskok na wyboju może spowodować gwałtowny wzrost ciśnienia pod samochodem i utratę przyczepności, co można było zaobserwować w wypadku Roberta Kubicy w GP Montrealu 2007 roku. Dyfuzor, aby mógł działać, musi mieć stosunkowo dużą długość. Spotykane są w komercyjnych samochodach sportowych imitacje o niewielkiej długości rzędu kilkudziesięciu centymetrów, które nie są w stanie spełniać swojej funkcji. Spotykany jest też tzw. podwójny dyfuzor. Jest to dyfuzor o większej prędkości zmiany przekroju z długością w tylnej części niż standardowe dyfuzory. Niestety, płyn przy dużych zmianach przekroju ma tendencję do "przyklejania" się do ścianek przekroju. Aby temu zapobiec, dyfuzor dzieli się w płaszczyźnie prostopadłej do drogi na dwie części, aby niejako zmniejszyć prędkość zmiany przekroju.
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT
Polska wikipedia to nie wyrocznia. W każdej książce do mechaniki płynów będzie napisane, że dyfuzor (kanał rozbieżny/rozszerzający się) zmniejsza prędkość przepływających gazów, a konfuzor (kanał zbieżny) zwiększa prędkość. Zresztą na załączonym wcześniej przeze mnie obrazku doskonale to widać, więc nie wiem co tu drążyć.
obrazki, obrazkami, a fizyka fizykątumba pisze:załączonym wcześniej przeze mnie obrazku doskonale to widać, więc nie wiem co tu drążyć
http://www.caranddriver.com/features/th ... ck-feature
Tylko w załączonym artykule pisze, że to proces złożony, ale w efekcie powietrze wylatuje za dyfuzorem szybciej.
to skoro chcesz szybki samochód to sprzedaj primerę ja twierdzę, że Nissany z lat '90 mają niezłą aerodynamikę.
"Wieczorami na ulicy szukam chętnych do.....zabawy w berka..."
Moje GT
Moje GT