Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

[Terrano] Dziwne zachowanie układu chłodzenia/grzania

Moderatorzy: bonzo, azorek

Padre
nowy na forum
Posty: 17
Rejestracja: 2011-11-15, 10:56
Lokalizacja: Warszawa

[Terrano] Dziwne zachowanie układu chłodzenia/grzania

Post autor: Padre » 2012-02-04, 22:56

Witam.
Historia choroby wygląda tak. Najpierw autko nie nagrzewało się w ogóle, więc jako główny podejrzany został wskazany termostat. Demontaż (?!) termostatu nie ma wcale. (Auto kupiłem niedawno, jak nie było mrozów). Przed wymianą/dołożeniem nowego termostatu, gotowanie żeby empirycznie ustalić przy jakiej temp. się otwiera. Montujemy ten 88C (otwiera przy 94C). Silnik odpalony, wskazówka po ok. 10 minutach pracy na jałowym biegu na czerwonym polu. Wymiana na termostat 82C (otwiera przy 88C), wyjazd z warsztatu, po ok. 5-6 km jazdy , wcale nie rajdowej, wskazówka na czerwonym polu. Powrót do warsztatu, następny typ to czujnik temperatury, bo pomiary wykonywane termometrem laserowym na korpusie gdzie jest wkręcony czujnik pokazywały maks. 82C w czasie kiedy wskazówka opierała się o ogranicznik na czerwonym polu. Nazajutrz (-20C) auto odpalone chodzi na jałowym biegu 2 minuty i po ok 700 metrach wieje mocno ciepłym powietrzem. Warsztat, wymiana czujnika temp., wyjazd i historia się powtarza, wskazówka na czerwonym polu. Im szybsza jazda tym bardziej na czerwonym polu. Po zwolnieniu i ustabilizowaniu się strzałki na białej kresce próba szybszej jazdy z jednoczesnym przesunięciem regulatora na maksymalne grzanie i dmuchawa na 4. Efekt: równolegle z przekręceniem dmuchawy na maks. strzałka z białej kreski skacze na czerwone pole do oporu. Po chwili w warsztacie dokonujemy następującej obserwacji, im większy pobór prądu tym dalej strzałka na wskaźniku temperatury. Dokładając do pracującego silnika na jałowym biegu kolejne oświetlenia( krótkie, halogeny, długie) a potem dmuchawa na full w jednej chwili uzyskuje się wskazanie na czerwonym polu. Gumowe rury ( chłodnica, nagrzewnica) dotykane goła dłonią nie dawały wrażenia 100C, natomiast wnętrze nagrzewa się w iście ekspresowym tempie, co mi zresztą bardzo odpowiada:-)

Pytanie do Kolegów, co może powodować takie zachowanie się wskaźnika temperatury??

Pozdrawiam
P.S.
Post może przydługi, ale chciałem naświetlić pełny obraz sytuacji. ;-)

myśliwy79
wiem o czym pisze
Posty: 63
Rejestracja: 2012-01-29, 14:49
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: myśliwy79 » 2012-02-05, 18:05

Tak samo jak u mnie.... a czy nie ubywa Ci cieczy??
Możesz mieć problem z pompą wody....

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
azm-61
doświadczony forumowicz
Posty: 251
Rejestracja: 2010-09-09, 11:45
Lokalizacja: Toruń

Post autor: azm-61 » 2012-02-05, 18:32

Witaj!

Bardzo ciekawa sprawa.
Już brak termostatu może wskazywać, że poprzednik też miał z tym kłopoty i dlatego wymontował termostat w obawie przed przegrzaniem silnika.
Wykluczając termostat i czujnik temperatury cieczy chłodzącej to podejrzenie pada na sam wskaźnik w zegarach chyba, że po drodze na jego prawidłowe wskazania ma wpływ komputer. Może koledzy posiadający TDi coś na ten temat już wiedzą i podrzucą jakieś wskazówki.
Do czasu rozwiązania tego problemu kup sobie tani (kilkanaście zł.) termometr elektroniczny z czujnikiem na przewodzie i czujnik zamontuj np. na wężu przy termostacie, a sam termometr na desce rozdzielczej. Tak będziesz miał prawidłowe wskazanie temperatury cieczy i będziesz mógł spokojnie jeździć nie denerwując się, że silnik może być przegrzany. Z czasem może sam znajdziesz usterkę lub ktoś podsunie jakieś nowe rozwiązanie i wtedy ją usuniesz.

A może jednak problem tkwi w samym czujniku temperatury płynu chłodzącego? Przy termostacie są trzy czujniki więc może w warsztacie sprawdzali nie ten co trzeba. Jeśli nie wiesz który jest który to mogę poszukać tych informacji ale nie dzisiaj gdyż mam sporo materiałów na temat Terrano. Może któryś z kolegów znajdzie szybciej i poda te informacje.

Powodzenia
Andrzej

[ Dodano: 2012-02-05, 18:52 ]
To są informacje z innego forum.

Licząc od chłodnicy:
1. Czujnik temperatury płynu (Do sterowania zaworem E.G.R.)
2.Czujnik temperatury płynu (do kontrolki)
3.Czujnik temperatury płynu - ten ma coś wspólnego ze sterowaniem świecami żarowymi.

Ale jest to do TD
Jeszcze poszukam w serwisówce od TDI.

[ Dodano: 2012-02-05, 19:07 ]
Według serwisówki (TD27Ti) pierwszego czujnika nie ma licząc oczywiście tak jak poprzednio czyli od chłodnicy.
Następnie środkowy to:
Thermal transmitter
I zewnętrzny czyli od strony silnika:
Engine coolant temperature sensor - Czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik.
> http://chomikuj.pl/azm-61/Motoryzacja/T ... averick/CZ
Przednie zawieszenie i Body lift:

Padre
nowy na forum
Posty: 17
Rejestracja: 2011-11-15, 10:56
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Padre » 2012-02-05, 23:10

Dziękuję koledzy za zainteresowanie moim przypadkiem.
Jutro znowu jadę do warsztatu i będziemy myśleć co dalej, jest koncepcja żeby na to spojrzał jeszcze elektryk. Dzisiaj przepaliłem auto i na dzień dobry wskazówka temperatury od razu była podniesiona pod kątem ok 80 stopni (brakowało może 2 mm do pionu), zupełnie tego nie rozumiem.


Odpowiadam myśliwemu79: nie zauważyłem ubywania wody, ale zwrócę baczniejszą uwagę

Pozdrawiam

[ Dodano: 2012-02-09, 20:05 ]
Witam.
Wracam do temu. Historia kończy się tak. Autko, po dołożeniu termostatu i wymianie czujnika temperatury, wziął w swoje ręce elektryk. Po całym dniu walki poprawił wszystkie styki dotyczące masy i wskaźniki zaczęły pracować poprawnie. Strzałka temperatury startuje od zera i nie przekłamuje w trakcie jazdy, wnętrze nagrzewa się szybko czyli pełny sukces. Aż jestem ciekawy czy spalanie zmaleje w związku z prawidłową temperaturą pracy silnika.

Pozdrawiam wszystkich czytelników

krzysiek1958
aktywny forumowicz
Posty: 195
Rejestracja: 2010-09-25, 22:03
Lokalizacja: ok.Ziębic

Post autor: krzysiek1958 » 2012-02-10, 00:31

takie zachowanie temperatury bylo spowodowane tym ze albo kabelek spadl albo juz mial spasc z czujnika ale nie temperatury silnika ale tego co pokazuje temp na wskazniku. Mialem juz w swojej primerce takie wlasnie akcje. jade sobie u tu wskazowka na czrewonym polu . Tak samo jak u Ciebie nie bylo termostatu . Podejrzewam ze go nie wymienili z tego wzgledu bo kosztuje 60zl.Spalanie powinno sie od tego poprawic(to ze jest zalozony termostat. )
Teraz jesli chodzi o czujnik temperatury silnika (2 pinowy) to nie ma on nic wspolnego ze wskaznikiem temp. On przekazuje sygnal o temp. silnika do ECU . Zanim sie go wymieni o ile nie pokaze bledu nr 13 (oczywiscie migowego) lub P0115 to nalezy zmierzyc jaki jest jego opor w roznych temp i porownac to z jego charakterystyka . Wiesz 30zl najtanszy a bosch ponad 100zl. jak masz stary to go sobie sprawdz. Prosze teraz wrocic do postu azm61 gdzie opisuje te czujniki i ten od wsakznika bedzie to Thermal transmitter (moze byc tak samo jak u mnie 1 pinowy )

[ Dodano: 2012-02-10, 00:32 ]
Primerka to 2.0 TD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Terrano”