[center]» Zamiennik filtra powietrza. Terrano II i Maverick 93-96. «[/center]
[center]
> FILTRON AM 436/1 zamieniamy na FILTRON AR252 <[/center]
Pozostało mi po mojej starej Dacii 1300 kilka filtrów powietrza i na pierwszy rzut oka wydawały mi się identyczne z tymi od Terrano więc postanowiłem je pomierzyć. Okazuje się, że wymiary są identyczne tylko ten z Dacii nie ma okrągłej blachy pod spodem, oderwałem ją od starego (zużytego) filtra z mojego Mavericka i przyłożyłem do tego z Dacii i tak skręciłem, pasuje idealnie.
Jest to filtr
FILTRON AR252 do samochodów: DACIA
Jeśli ktoś nie będzie mógł dostać akurat filtra powietrza do Terrano lub Mavericka 93-96 i będzie mu się bardzo spieszyć to ten filtr (FILTRON AR252) w ostateczności też można założyć wykorzystując metalową podstawę ze starego filtra z Terrano lub Mavericka.
Ja na nich jeżdżę już od dłuższego czasu i przynajmniej się nie zmarnują.
Pamiętaj, że wszystkie przeróbki robisz z własnej woli i na własne ryzyko !
azm-61
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Dodano: 2010-12-22, 09:49 ]
[center]
» Odboje gumowe przedniego dolnego wahacza Terrano II i Maverick. «[/center]
[center]
> TANI ZAMIENNIK <[/center]
Odboje od Lublina I można zastosować jako bardzo tani i dobry zamiennik oryginalnych w Terrano i Mavericku.
Oryginalne odboje są prostokątne, a przedstawiony przeze mnie zamiennik jest okrągły ale nie stanowi to dużej różnicy. Jest on masywny (odpowiedni do masy tego samochodu) i prawidłowo spełnia swoje zadanie. Mam te odboje zamontowane w swoim samochodzie już kilka lat i nadal są w idealnym stanie. Inni użytkownicy, którym je poleciłem założyli te odboje i też sobie je chwalą gdyż spełniają swoje zadanie prawidłowo, a przy tym są bardzo tanie. Płaciłem za nie po 10 zł za sztukę (2006r.) Obecnie kosztują ok. 12 -15 zł. więc nadal są bardzo tanie w porównaniu z oryginalnymi. Oryginalne od Terrano można dostać tu: http://www.ford-eskl...php?cat_id=1061 ale kosztują 172 złote za sztukę.
WYBÓR NALEŻY DO CIEBIE!
Pamiętaj, że wszystkie przeróbki robisz z własnej woli i na własne ryzyko !
Zdjęcie 1 i 2 przedstawia odbój - zamiennik od Lublina I.
Zdjęcie 3 przedstawia miejsce montażu na wahaczu przednim dolnym w Terrano i Mavericku.
Zdjęcia 4 i 5 przedstawiają zamontowany odbój w moim samochodzie.
Odbój jest blisko ogranicznika ale mój przód samochodu jest już trochę nisko i na ostatnim zdjęciu widać ślad jego dobijania ale w czasie dobijania nie słychać ani nie czuć najmniejszego odgłosu. Guma odboju bardzo dobrze amortyzuje dobijanie, a zawieszenie pracuje miękko i cicho.
azm-61
=========================================================
Zmiana dawki paliwa
Jeśli będziesz chciał pogrzebać przy dawce paliwa to zapamiętaj pierwsze ustawienie od którego zaczynałeś przestawianie abyś mógł w razie nieudanych prób zawsze powrócić do pierwotnego ustawienia.
Regulację tę przeprowadza się na pompie wtryskowej. Dostęp do tej śruby regulacyjnej jest kiepski. Ja do tej regulacji używam klucza oczkowego wygiętego typu "poligon" nr 13 i krótkiego śrubokręta. Śrubę regulacyjną zaznaczyłem na poniższym zdjęciu. Oryginalna śruba, której nikt jeszcze nie ruszał ma założony metalowy kapturek więc po tym można już wywnioskować czy ktoś już tam grzebał.
[center]
[/center]
[center]
[/center]
Zaczynamy regulację:
Aby ułatwić sobie tę czynność ściągam z popy wtryskowej wąż doprowadzający paliwo - drugie zdjęcie w tej wypowiedzi między strzałkami. Następnie odciągam i podwieszam sznurkiem lub drutem wąż od wspomagania bo trochę zasłania i przeszkadza w dobrym dojściu do śruby regulacyjnej na pompie. Następnie odkręcam dwa przewody masowe aby też nie przeszkadzały. Dodatkowo można odczepić linkę ręcznego podnoszenia obrotów silnika widoczną na pierwszym planie (drugie zdjęcie) między strzałkami, za nią widać śrubę regulacyjną.
Po tych czynnościach pomocniczych można przystąpić do regulacji dawki paliwa.
UWAGA !
Wkręcanie śruby regulacyjnej powoduje zwiększenie dawki paliwa.
Następnie zakładamy klucz oczkowy na nakrętkę śruby, a następnie śrubę przytrzymujemy śrubokrętem aby się przypadkiem nie obróciła wraz z nakrętką przy jej luzowaniu. Ruch klucza w tym miejscu jest bardzo ograniczony. Po poluzowaniu nakrętki śrubokrętem przeprowadzamy regulację śruby wkręcając ją (zwiększanie dawki paliwa) lub wykręcając ją (zmniejszanie dawki paliwa).
Tę regulację zalecam przeprowadzać góra o 1/4 obrotu śruby gdyż kręcenie tą śrubą regulacyjną jest dość czułe na ustawienie dawki paliwa.
Jeszcze raz uczulam osoby zabierające się za tę regulację aby zapamiętały pierwotne ustawienie śruby.
Zmniejszenie dawki paliwa o ok. 1/4 obrotu może zmniejszyć zużycie o ok. 1 lit ale Koledzy, bez zbytniej przesady bo efekt może być odwrotny do zamierzonego.
Nie zalecam przestawiania tej regulacji osobom bez doświadczenia w tych sprawach.
Pamiętaj ! ! !
Opisane czynności w tej wypowiedzi wykonujesz na własne ryzyko i odpowiedzialność !
azm-61
=========================================================
Regeneracja pompy sprzęgła.
Miałem w swoim samochodzie nie tylko problemy z przewodem elastycznym ale też ze skrzypiącym pedałem sprzęgła przy wciskaniu. Ten skrzypiący pedał sprzęgła długo mnie denerwował i przez długi czas nie mogłem znaleźć powodu jego skrzypienia. Usterka coś w stylu naprawy kolegi "drewnianego" którego przy okazji pozdrawiam.
Wszystkie miejsca mogące mieć wpływ na ten skrzypiący pedał wielokrotnie smarowałem ale nie dawało to zadowalających efektów, jak pedał skrzypiał tak skrzypiał dalej przy jego wciskaniu. Nie pomagało też wstrzykiwanie płynu w stylu WD pod osłonę gumową prowadzenia tłoczka w pompie sprzęgła i wszystkie możliwe miejsca. W końcu poważnie się zabrałem za usunięcie tej dokuczliwej i strasznie denerwującej dolegliwości. Po długich oględzinach okazało się, że pedał skrzypi nie przy jego wciskaniu lecz przy przechylaniu go w lewo. Rozebrałem całe mocowanie pedału i okazało się, że mocowanie na ścianie grodziowej przy pompie sprzęgła pracuje od wciskania nawet palcem, delikatnie ale jednak choć nic nie było popękane. Postanowiłem wzmocnić ścianę grodziową i jednocześnie mocowanie pompy dodatkową blachą i dodatkowymi śrubami gdyż pompa sprzęgła jest mocowana tylko dwoma śrubami i to po przekątnej na wstawionej jako dystans blaszce wysokości ok. 10 mm. i przez to całe mocowanie pedału sprzęgła przy jego wciskaniu się naddaje - pracuje. Do wzmocnienia użyłem jak zawsze blachy nierdzewnej grubości 2 mm. co przedstawiam na zdjęciach.
[center]Kliknij na zdjęcie to je powiększysz.[/center]
[center]
[/center]
[center]
[/center]
A tak to wygląda już po zamontowaniu w komorze silnika:
[center]
[/center]
[center]
[/center]
Od strony kabiny wygląda tak:
[center]
[/center]
Dodatkowo mając już wymontowane mocowanie pedału sprzęgła postanowiłem je dodatkowo wzmocnić wspawując odpowiednio ukształtowany pręt. Blacha z której wykonano to mocowanie nie jest zbyt gruba i mocowanie nie jest stabilne zwłaszcza na wspomnianych wcześniej dwóch śrubach od pompy. Kilka dodatkowych spawów też się przydało aby wzmocnić mocowanie pedału.
[center]
[/center]
W całym mocowaniu pedału sprzęgła są dodatkowe otwory więc je wykorzystałem do dodatkowego jego przymocowania. Dodatkową śrubę widać na zdjęciu nr 3, 4, i 5 - na 4 tylko połowę śruby i to bardzo rozjaśnioną od lampy błyskowej bo zasłania ją pompa. Pod nią trzeba podłożyć dotoczoną na odpowiednią grubość tulejkę dystansową (wysokość blachy dystansowej pod mocowaniem pedału sprzęgła od strony kabiny) aby mocowanie pedału równo leżało na dystansowym wsporniku z blachy i na tej dodatkowej tulejce. Jak ktoś nie ma akurat możliwości dotoczenia odpowiedniej tulejki może oczywiście zastosować kilka złożonych podkładek tak aby uzyskać odpowiednią grubość.
Mam gdzieś odrysowany szablon tej blachy więc jak ktoś potrzebuje to może się zwrócić do Andrzeja z prośbą o przesłanie.
Cóż więcej pisać, chyba tylko to, że piszczenie pedału sprzęgła ustało i teraz mnie nie denerwuje.
Andrzej