Strona 1 z 1

[K11] Wygłuszanie drzwi - fotorelacja by Ostry

: 2010-06-09, 17:47
autor: ostry-90
Witam wszystkich serdecznie!

Pewnego dnia po zamontowaniu nowego zestawu głośników w dopiero niedawno otrzymanej Micrze, zrodził się pomysł by wygłuszyć drzwi w tym autku :) Po pewnym czasie stwierdziłem że trzeba przejść do konkretów, oraz postanowiłem że podzielę się zdobytym doświadczeniem i zrobię fotorelację z przebiegu modyfikacji ;) Zatem, do rzeczy...

Najważniejsze czego potrzebujemy to MATY wygłuszające. Jest dużo odmian tego rodzaju materiałów, jednak mając na uwadze fakt że w drzwiach samochodu ZAWSZE będzie wilgoć, powinniśmy szerokim łukiem omijać te maty które mają w sobie gąbkę/piankę czy też cokolwiek innego wchłaniającego wodę.. Z prostej przyczyny, po pewnym czasie wszystko zacznie nam gnić ;) Najlepszym wyborem będą maty bitumiczne, które wyglądają tak:

Obrazek

Ceny takich mat na Allegro zaczynają się już od ponad 4zł. Ja za sztukę płaciłem dokładnie 4,40zł.

W pierwotnym planie chciałem poza drzwiami wygłuszyć również tylną klapę, dlatego zamówiłem 14szt. w/w maty. Później w praktyce okazało się że niecałe 13szt. poszło na same drzwi, więc klapa odpadła i w planach mam wygłuszenie całego bagażnika :cool: Ilość zamawianych mat zależy od tego jak bardzo chcemy być dokładni w wygłuszaniu drzwi. Chcąc pokryć wszystkie brzegi blach, boki drzwi wewnątrz itd. trzeba liczyć łącznie ok. 14-15 mat. Ja w swoim samochodzie pokryłem blachy wewnątrz oraz na zewnątrz drzwi.

Więc, potrzebujemy:
- maty wygłuszające
- butelkę benzyny ekstrakcyjnej
- szmatki lub ręczniki papierowe
- nożyk
- nożyczki
- narzędzia do zdemontowania boczku itp.
- suszarka (do podgrzewania mat, robią się wtedy bardziej plastyczne i miękkie, dzięki czemu można dokładniej obkleić wszelkie załamania lub przetłoczenia w drzwiach)

Pierwszą czynnością jest rozłożenie drzwi, czyli zdjęcie boczku.

Obrazek

Najpierw zdejmujemy korbkę od otwierania szyb, poprzez wyjęcie zawleczki ze środka. Następnie zdejmujemy plastik spod klamki, możemy delikatnie podważyć go płaskim śrubokrętem. Kolejno zdejmujemy do góry plastik za który łapiemy przy zamykaniu drzwi od środka :-> Tam powinny ukazać się nam 2 śruby, które odkręcamy:

Obrazek

Po czym wyjmujemy boczek z zaczepów tak jakby "do siebie", do momentu aż całość będzie "wisiała" tylko na uszczelce na górze. Tą podnosimy razem ze wszystkim do góry i wysuwamy...

Obrazek

Jeśli nikt nam wcześniej nie grzebał w drzwiach to na całości mamy naklejoną folię, która w moim przypadku była przyklejona jakimś gumopodobnym, ciągnącym się klejem, strasznie ciężko schodzącym :-/ Należy więc zerwać tą folię.

Kolejno odkręcamy głośnik i odpinamy kable.

I bierzemy się do czyszczenia powierzchni benzyną ekstrakcyjną. Możemy do tego użyć zarówno szmatek jak i ręczników papierowych, co kto woli. Oczyszczamy blachy zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz drzwi z wszelkich zanieczyszczeń, resztek kleju itd itp.

Ja u siebie niestety odpuściłem usuwanie gumokleju, nie miałem cierpliwości :D

Obrazek

I zaczynamy wyklejanie matami.

Sposób wyklejania jest naprawdę dowolny. Maty mają wymiary 50cm x 25cm, więc ustawiając je pionowo wkładamy do środka drzwi i dosuwamy do lewej lub prawej strony. Ja zacząłem w drzwiach pasażera od prawej strony, tam gdzie klamka na zewnątrz. Drzwi w górnej części posiadają taki metalowy "profil" który wystaje ponad blachę ok. 2-3mm. Pamiętajmy by jeszcze NIE ODKLEJAĆ WARSTWY OCHRONNEJ od kleju. Dosuwamy matę do górnej krawędzi drzwi i do prawej strony, a konkretniej do metalowej "puszki" ochronnej zamka i... Zdejmujemy powoli od góry warstwę ochronną tak, aby na górze już mata się przykleiła. Następnie używamy suszarki lub opalarki do podgrzania maty, dzięki czemu łatwiej będzie obkleić wspornik w drzwiach, ponieważ mata zmięknie. I dalej jedziemy w dół, obklejamy wspornik w drzwiach. Na dole może minimalnie brakować materiału, jednak bez problemu przecież możemy wyciąć i dokleić kawałek maty.

Wyklejamy matami CAŁĄ powierzchnię blachy wewnątrz drzwi. Kolejne maty najlepiej jest przyklejać "na zakładkę" tak ok. 2-3 mm, ponieważ jest prawdopodobieństwo że nie równo obkleimy wspornik w drzwiach i później na dole zrobi się niepotrzebna szpara pomiędzy dwiema matami.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Za głośnikiem również wyklejamy blachę matą, ewentualnie docinamy kawałki maty by uzupełnić braki, lub pokryć załamania blachy.

Obrazek

Należy uważać w dolnej części drzwi, aby nie zakleić otworów odpływowych dla wody !!

I gdy już skończymy całą powierzchnię wewnętrzną drzwi możemy zabrać się za tę ZEWNĘTRZNĄ.

Tutaj również sposób wyklejania jest dowolny. Ja zacząłem tym razem od lewej strony.
Naklejamy matę od góry. Po tej stronie blachy jest dużo przetłoczeń, dlatego dobrze by było częściej podgrzewać matę, mocno dociskając ją do blachy przy naklejaniu, tak aby wypełnić wszystkie nierówności.

Wycinamy nożykiem lub nożyczkami otwór na głośnik i na element od korbki (od odkręcania szyb).

Obrazek

PAMIĘTAJMY, ABY NIE ZAKLEIĆ POTRZEBNYCH OTWORÓW ORAZ CIĘGIEN OD KLAMKI WEWNĘTRZNEJ !!

Wszystkie otwory w które wchodzą zatrzaski od boczka muszą zostać puste. W miejscu gdzie znajdują się cięgna od klamki wewn. najlepiej by było nie usuwać warstwy ochronnej kleju wycinając ją dookoła nożykiem. Ostatecznie możemy zdjąć całą warstwę i w miejscu cięgien przykleić po wewnętrznej stronie maty kawałek papieru, który sprawi że cięgna nie będą się "przyklejały". W dolnej części drzwi docinamy maty tak, aby pasowały do krawędzi ale też "chowały" się pod boczek, po jego założeniu.

Dalej po przyklejeniu kolejnego fragmentu maty wycinamy w nim otwór na klamkę oraz otwory na śruby trzymające boczek.

Obrazek


Obrazek

Wszystkie zbędne otwory muszą być zaklejone, tak aby drzwi stały się "zamkniętą przestrzenią".

I to tyle.

Podpinamy i montujemy głośnik. Zakładamy od góry boczek, wsuwając między szybę a blachę zaczepy. Mała rada.. Łatwiej jest zrobić to przy otwartym oknie ;) Ale należy potem pamiętać by zamknąć szybę i odpowiednio ustawić korbkę od szyby. Gdy już założymy od góry boczek "dobijamy" delikatnie na całym jego obwodzie, by wszystkie zapinki wskoczyły na swoje miejsce. Zakładamy korbkę, plastik pod klamkę, przykręcamy dwie śruby i zakładamy plastik

Koniec :)

Mam nadzieję że znajdą się osoby, którym ten poradnik ułatwi nieco wygłuszanie drzwi w swoim aucie ;)

Wszelkie pytania proszę śmiało kierować w tym temacie lub poprzez PW.

Przy tej modyfikacji pracy trochę jest, jednak efekt naprawdę jest zadowalający. Drzwi zamykają się ciszej, a przede wszystkim głośniki lepiej grają nie "wzbudzając" rezonansu w drzwiach :-D Koszt całego przedsięwzięcia jest dość znikomy w porównaniu do tego ile byśmy zapłacili profesjonalnej firmie zajmującej się Car-Audio i tego typu przeróbkami ;)

Pozdrawiam
Ostry.

: 2010-06-10, 01:58
autor: mimier
Czy ma ktoś jakieś zastrzeżenia? Jeśli nie to podklejamy...

: 2010-06-10, 09:56
autor: ostry-90
Ewentualnie proszę wprowadzić poprawki jak coś jest nie tak ;)

: 2010-06-10, 14:11
autor: dylson
A miejsca w ktorym dokreca sie dystans nie trzeba tez okleic?

: 2010-06-10, 14:12
autor: martusia
Super opis ! Tak łopatologicznie wytłumaczone, że nawet ja bym to mogła zrobić. :lol: (tylko po co :mrgreen: )

: 2010-06-10, 16:00
autor: ostry-90
dylson pisze:A miejsca w ktorym dokreca sie dystans nie trzeba tez okleic?
Niby można, ale... U mnie już tak zrobiłem i tak zostało ;-)

[ Dodano: 2010-06-10, 17:03 ]
martusia pisze:Super opis ! Tak łopatologicznie wytłumaczone, że nawet ja bym to mogła zrobić. :lol: (tylko po co :mrgreen: )
A po to żeby radyjko ładniej grało, by blachy nie wpadały w rezonans przy radyjku no i.. Żeby drzwi zamykały się ciszej. :mrgreen:

: 2010-06-11, 11:25
autor: JACKO29
No i trzeba dodać ,że w środku też jest od drzwi ciszej.

: 2011-05-24, 09:02
autor: Mike_83
Ten,tego...Boczek tez trzeba wykleic od wewnatrz?

: 2011-05-24, 18:05
autor: Szymeq
Nie.. boczek zostaw w spokoju ...

: 2011-05-25, 07:55
autor: Mike_83
Oki.Czy to normalne,ze w srodku woda plynie? :) Chlapie po glosnikach,jak pada deszcz.

: 2011-05-25, 10:25
autor: homik123456
Mike_83, raczej normalne to nie jest. :-)
Uszczelka musi gdzies juz niedochodzic dobrze do szyby i wlatuje za duzo wody.
Bo troche zawsze sie tam dostanie jak sa ulewy, ale nie az tyle zeby sobie plynela.

: 2011-05-26, 11:12
autor: Mike_83
Niedobrze...

[ Dodano: 2011-05-26, 12:21 ]
Co z ty mozna zrobic?Ze tak sie spytam :/

: 2011-05-26, 20:54
autor: Szymeq
Mike_83 pisze:Co z ty mozna zrobic?Ze tak sie spytam :/
Fabrycznie są takie osłonki z grubej folii za głośnikami. Ja u siebie ich nie mam i woda się nie leje ... a co z tym zrobić to homik wyżej napisał 8-)

: 2011-05-26, 21:17
autor: ainkaa
Czyli: przede wszystkim sprawdzić uszczelki :)

ew. zakupić drugą i zamienić.

Jak to nie to (bo uszczelki wg Ciebie są ok.) pytać dalej, będziemy "kminić" :)

: 2011-05-27, 15:33
autor: Mike_83
Mozliwe,ze cieknie przez uszczelke,gdzie ja teraz takie dziadostwo dostane do zabytku... :)

: 2011-05-27, 18:33
autor: ainkaa
najprościej na allegro.

: 2011-06-04, 17:02
autor: Mike_83
Cieknie przez uszczelki.Drzwi pasazera makabra :( Ktoś wie jak to zdemontowac?

: 2011-06-05, 22:22
autor: ainkaa
szczelki? My wyszarpaliśmy :) Później wstawiliśmy i tyle :)

: 2011-06-06, 09:27
autor: Mike_83
Znaczy sie przez te przy samej szybie.

[ Dodano: 2011-10-28, 12:53 ]
Kolego,jedno mnie interesuje.Jak sobie poradziłeś z cięgnami od klamki?Bo przecież ich nie zakleiłeś?Jakiś peszel?

: 2014-03-05, 16:01
autor: JaCu
Ja u siebie zrobiłem z maty soudal. Gra o niebo lepiej i jest ciszej. Okleiłem w ten sam sposób. Mam tylko problem z centralnym - Nie słyszę jak zamyka/otwiera, a mam tylko sygnał błyskowy z awaryjnych xD

: 2014-03-05, 16:17
autor: scubzik
JaCu pisze:maty soudal
ja wykleiłem tym dziadostwem bagażnik i część kielichów .. teraz nie widać gdzie gniją :)) a
A poważnie .. dałem dwie warstwy (aby wyciszyć auto od wydechu), ale uzyskałem jedynie efekt "wyłagodzenia" brzmienia :)