Odpowietrzanie Hamulców
Moderator: janusz
Odpowietrzanie Hamulców
Witam !
Temat ten posłuży nie tylko użytkownikom Nissana Maximy ale i wszystkim innym, którzy jeżdżą innymi modelami marki.
Chodzi głównie o lepsze hamowanie, czyli o poprawę bezpieczeństwa na drodze.
http://www.auto-swiat.pl/1-metr-ktorego ... ic-hamulce
Bardzo proszę o Wasze sugestię biorąc pod uwagę auta z układem ABS oraz bez ABS'u.
Poniżej wklejam to, co znalazłem w necie:
Zanim zdecydujesz się na zakup nowych klocków lub tarcz hamulcowych, sprawdź czy w układzie hamulcowym nie znajduje się powietrze. Nie jest to trudna czynność, ale wymaga czasu. Wyjaśniamy jak odpowietrzyć hamulce.
UWAGA! W aucie bez ABS-u rozpoczynamy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulca (zwykle tył prawy). Następnie zajmujemy się lewym tyłem, prawym przodem i lewym przodem. W samochodzie z ABS-em czynność odpowietrzania zaczynamy od odpowietrzenia pompy hamulcowej. Po trzecie musimy uważać na zawory odpowietrzające. Przy silnie zardzewiałych i zabrudzonych zaworach, przed otwarciem należy oczyścić je szczotką drucianą i spryskać odrdzewiaczem. W ten sposób zabezpieczymy się przed urwaniem zaworu. Płyn hamulcowy po otwarciu zaworku, powinien wylewać się tak długo, aż dostrzeżemy brak pęcherzyków, a płyn będzie czysty i przejrzysty. Jeszcze jedna rzecz! Do prawidłowego odpowietrzenia układu hamulcowego potrzebne są dwie osoby - poproś kolegę o pomoc. We dwójkę wykonacie to sprawniej, szybciej i na pewno skutecznie.
Odpowietrzanie w aucie bez ABS:
Kolejność:
1. Cylinderek hamulcowy lub zacisk tylnego prawego koła
2. Cylinder hamulcowy lub zacisk tylnego lewego koła
3. Zacisk przedniego prawego koła
4. Zacisk przedniego lewego koła
UWAGA! W samochodach z korektorem siły hamowania kół osi tylnej, podczas odpowietrzania hamulców tylnych, dźwignia korektora siły hamowania musi być poruszana.
5. Zdejmij kapturek zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego z zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego, oczyść zawór i nałóż czysty przezroczysty przewód. Drugi koniec przewodu włóż do naczynia napełnionego do połowy płynem hamulcowy
6. Poproś drugą osobę, aby pompowała pedał hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Oznaką będzie rosnący opór na pedale
7. Po wytworzeniu ciśnienia, musi wcisnąć całkowicie i przytrzymać pedał hamulca
8. Odkręć o pół obrotu zawór odpowietrzający. Do naczynia zacznie płynąć płyn - koniec przewodu musi być cały czas zanurzony w płynie
9. Po wyczuwalnym spadku ciśnienia płynu zakręć zawór odpowietrzający
10. Powtórz operacje z pompowaniem pedału i spuszczaniem płynu
11. Odpowietrzanie prowadź tak długo, aż w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
12. Zdejmij przewód z zaworu odpowietrzającego i załóż na zawór kapturek ochronny
13. W taki sam sposób odpowietrz cylinderki hamulcowe pozostałych kół
Odpowietrzanie w aucie z ABS-em:
W samochodzie wyposażonym w ABS proces odbywa się nieco inaczej. Jeśli poziom płynu w zbiorniczku podczas odpowietrzania obniży się zbyt mocno, to do układu hamulcowego dostanie się zassane powietrze, które następnie może przedostać się do pompy. W tym wypadku nie będziemy mieli możliwości kontynuować odpowietrzania i pozostaje nam zgłosić się do serwisu.
Koła przednie:
1. Wyłącz zapłon i wciśnij hamulec ok.20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji ABS
2. Napełnił zbiornik po sam wierch (do oporu)
3. Nałóż przezroczysty przewód na zawór odpowietrzający prawego przedniego koła. Drugi koniec przewodu zanurz w naczyniu z płynem hamulcowym
4. Poproś drugą osobę, aby pompowała pedał hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Następnie musi przytrzymać pedał, a druga osoba odkręca zawór odpowietrzający. Kiedy opór pedału ustąpi, zakręć zawór. Operację z pompowaniem pedlem i spuszczaniem płynu hamulcowego należy powtórzyć kilkakrotnie. Efekt zostanie uzyskany, aż w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
5. Zakręć zawór i napełnił zbiornik płynem
6. Drugie koło odpowietrz w ten sam sposób
Koła tylne:
1. Wyłącz zapłon i wciśnij hamulec ok.20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji ABS
2. Wciśnij i przytrzymał pedał hamulca
3. Włącz zapłon, załóż przewód i odkręć zawór odpowietrzający prawego hamulca. Następnie zamknij zawór dopiero wtedy kiedy w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
UWAGA! Pompa układu ABS nie może pracować dłużej niż dwie minuty. Dlatego należy robić dziesięciominutowe przerwy w celu schłodzenia pompy
4. Wyłącz zapłon i przygotuj drugi hamulec do odpowietrzenia
5. Identycznym sposobem odpowietrz drugie koło
6. Włącz zapłon i zaczekaj, aż pompa ABS wyłączy się sama
7. Uzupełnił hamulcowy do oznaczenia MAX
[ Dodano: 2012-03-29, 13:48 ]
Nie rozumiem dlaczego w przypadku aut z abs'em odpowietrzanie zaczyna się od przedniej osi a kończąc na tylnej, a w przypadku aut bez układu abs zaczyna się od tylnej.
Pytałem się kilku mechaników i twierdzą, że zaczyna się od najdalszego koła, czyli prawy tył, lewy tył, prawy przód i na końcu lewy przód i sam byłem świadkiem jak odpowietrzali hamulce z układem abs zaczynając od tylnej osi kół.
Oraz założę się, że mało osób wie czy podczas odpowietrzania hamulców nakrętka zbiorniczka płynu hamulcowego musi być odkręcona czy zakręcona. (w założeniu, że i tak trzeba dolewać płyn hamulcowy)
[ Dodano: 2012-03-29, 13:49 ]
O co kaman
Temat ten posłuży nie tylko użytkownikom Nissana Maximy ale i wszystkim innym, którzy jeżdżą innymi modelami marki.
Chodzi głównie o lepsze hamowanie, czyli o poprawę bezpieczeństwa na drodze.
http://www.auto-swiat.pl/1-metr-ktorego ... ic-hamulce
Bardzo proszę o Wasze sugestię biorąc pod uwagę auta z układem ABS oraz bez ABS'u.
Poniżej wklejam to, co znalazłem w necie:
Zanim zdecydujesz się na zakup nowych klocków lub tarcz hamulcowych, sprawdź czy w układzie hamulcowym nie znajduje się powietrze. Nie jest to trudna czynność, ale wymaga czasu. Wyjaśniamy jak odpowietrzyć hamulce.
UWAGA! W aucie bez ABS-u rozpoczynamy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulca (zwykle tył prawy). Następnie zajmujemy się lewym tyłem, prawym przodem i lewym przodem. W samochodzie z ABS-em czynność odpowietrzania zaczynamy od odpowietrzenia pompy hamulcowej. Po trzecie musimy uważać na zawory odpowietrzające. Przy silnie zardzewiałych i zabrudzonych zaworach, przed otwarciem należy oczyścić je szczotką drucianą i spryskać odrdzewiaczem. W ten sposób zabezpieczymy się przed urwaniem zaworu. Płyn hamulcowy po otwarciu zaworku, powinien wylewać się tak długo, aż dostrzeżemy brak pęcherzyków, a płyn będzie czysty i przejrzysty. Jeszcze jedna rzecz! Do prawidłowego odpowietrzenia układu hamulcowego potrzebne są dwie osoby - poproś kolegę o pomoc. We dwójkę wykonacie to sprawniej, szybciej i na pewno skutecznie.
Odpowietrzanie w aucie bez ABS:
Kolejność:
1. Cylinderek hamulcowy lub zacisk tylnego prawego koła
2. Cylinder hamulcowy lub zacisk tylnego lewego koła
3. Zacisk przedniego prawego koła
4. Zacisk przedniego lewego koła
UWAGA! W samochodach z korektorem siły hamowania kół osi tylnej, podczas odpowietrzania hamulców tylnych, dźwignia korektora siły hamowania musi być poruszana.
5. Zdejmij kapturek zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego z zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego, oczyść zawór i nałóż czysty przezroczysty przewód. Drugi koniec przewodu włóż do naczynia napełnionego do połowy płynem hamulcowy
6. Poproś drugą osobę, aby pompowała pedał hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Oznaką będzie rosnący opór na pedale
7. Po wytworzeniu ciśnienia, musi wcisnąć całkowicie i przytrzymać pedał hamulca
8. Odkręć o pół obrotu zawór odpowietrzający. Do naczynia zacznie płynąć płyn - koniec przewodu musi być cały czas zanurzony w płynie
9. Po wyczuwalnym spadku ciśnienia płynu zakręć zawór odpowietrzający
10. Powtórz operacje z pompowaniem pedału i spuszczaniem płynu
11. Odpowietrzanie prowadź tak długo, aż w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
12. Zdejmij przewód z zaworu odpowietrzającego i załóż na zawór kapturek ochronny
13. W taki sam sposób odpowietrz cylinderki hamulcowe pozostałych kół
Odpowietrzanie w aucie z ABS-em:
W samochodzie wyposażonym w ABS proces odbywa się nieco inaczej. Jeśli poziom płynu w zbiorniczku podczas odpowietrzania obniży się zbyt mocno, to do układu hamulcowego dostanie się zassane powietrze, które następnie może przedostać się do pompy. W tym wypadku nie będziemy mieli możliwości kontynuować odpowietrzania i pozostaje nam zgłosić się do serwisu.
Koła przednie:
1. Wyłącz zapłon i wciśnij hamulec ok.20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji ABS
2. Napełnił zbiornik po sam wierch (do oporu)
3. Nałóż przezroczysty przewód na zawór odpowietrzający prawego przedniego koła. Drugi koniec przewodu zanurz w naczyniu z płynem hamulcowym
4. Poproś drugą osobę, aby pompowała pedał hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Następnie musi przytrzymać pedał, a druga osoba odkręca zawór odpowietrzający. Kiedy opór pedału ustąpi, zakręć zawór. Operację z pompowaniem pedlem i spuszczaniem płynu hamulcowego należy powtórzyć kilkakrotnie. Efekt zostanie uzyskany, aż w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
5. Zakręć zawór i napełnił zbiornik płynem
6. Drugie koło odpowietrz w ten sam sposób
Koła tylne:
1. Wyłącz zapłon i wciśnij hamulec ok.20 razy, aby pozbyć się ciśnienia regulacji ABS
2. Wciśnij i przytrzymał pedał hamulca
3. Włącz zapłon, załóż przewód i odkręć zawór odpowietrzający prawego hamulca. Następnie zamknij zawór dopiero wtedy kiedy w przewodzie przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza
UWAGA! Pompa układu ABS nie może pracować dłużej niż dwie minuty. Dlatego należy robić dziesięciominutowe przerwy w celu schłodzenia pompy
4. Wyłącz zapłon i przygotuj drugi hamulec do odpowietrzenia
5. Identycznym sposobem odpowietrz drugie koło
6. Włącz zapłon i zaczekaj, aż pompa ABS wyłączy się sama
7. Uzupełnił hamulcowy do oznaczenia MAX
[ Dodano: 2012-03-29, 13:48 ]
Nie rozumiem dlaczego w przypadku aut z abs'em odpowietrzanie zaczyna się od przedniej osi a kończąc na tylnej, a w przypadku aut bez układu abs zaczyna się od tylnej.
Pytałem się kilku mechaników i twierdzą, że zaczyna się od najdalszego koła, czyli prawy tył, lewy tył, prawy przód i na końcu lewy przód i sam byłem świadkiem jak odpowietrzali hamulce z układem abs zaczynając od tylnej osi kół.
Oraz założę się, że mało osób wie czy podczas odpowietrzania hamulców nakrętka zbiorniczka płynu hamulcowego musi być odkręcona czy zakręcona. (w założeniu, że i tak trzeba dolewać płyn hamulcowy)
[ Dodano: 2012-03-29, 13:49 ]
O co kaman
Ktoś kiedyś powiedział, że dawniej auta naprawdę budowano z blachy i stali, drewno było dodatkiem a plastiku używano do wysadzania mostów ...
- maximastegna
- wiem o czym pisze
- Posty: 77
- Rejestracja: 2011-02-27, 17:36
- Lokalizacja: Stegna
- a podczas pompowania pedałem hamulca nie zaciąga powietrze przez zbiorniczek ?maximastegna pisze:moim zdaniem z tym zbiorniczkiem to raczej powinien byc odkrecony bo jak dolewasz plyn to w nim tez sa pecherzyki powietrza i przy otwartym zbiorniczku uleca do gory. poza tym nie ma w nim cisnienia wiec w sumie bez roznicy.
Ktoś kiedyś powiedział, że dawniej auta naprawdę budowano z blachy i stali, drewno było dodatkiem a plastiku używano do wysadzania mostów ...
- johny_fellow
- fanatyk nissana
- Posty: 1837
- Rejestracja: 2009-12-07, 12:57
- Lokalizacja: CHOJNICE
- Kontakt:
Dlatego trzeba cały czas sprawdzać poziom płynu.B 52 pisze:a podczas pompowania pedałem hamulca nie zaciąga powietrze przez zbiorniczek?
Dosłownie przedwczoraj, byłem świadkiem odpowietrzania hamulców, w samochodzie z ABS'em.
Wyglądało to mniej-więcej tak (pominę tematy już wskazane, jak odkręcanie odpowietrzników itd.):
1. Otwarcie zbiorniczka płynu, i zalanie go do pełna;
2. Napompowanie pedałem hamulców;
3. Odpowietrzenie tylnego prawego zacisku (najdalej od pompy);
4. Odpowietrzenie tylnego lewego zacisku;
5. Odpowietrzenie przedniego prawego zacisku;
5. Odpowietrzenie przedniego lewego zacisku.
Przy całej operacji, przed każdym kolejnym krokiem, trzeba kontrolować stan płynu w zbiorniczku, aby nie zaciągnęło znowu powietrza.
Do operacji potrzebne są dwie osoby. Jedna pompująca pedał hamulca, i druga pracująca przy zaciskach.
Operacja ta trwała może 15-20 minut.
Znowu z NISSANem
Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.
http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl
Były:
- Micra K11, 2001 r., CG10DE;
- 100 NX B13, 1992 r., GA16DS;
- Primera P11, 1996 r., SR20DE;
- MAXIMA A33 QX, 2001 r., VQ30DEK.
http://www.agent-pzu.lukasz-ufnal.pl
Witam, nie rozumie w odpowietrzaniu hamulców z ABSem "wyłącz zapłon...." to wkońcu kiedy ma być włączony albo jak to rozumieć,czy robi się to na wyłączonym zapłonie,czy robi się to tak jak pisze:
wyłącz zapłon...
a jeśli nie pisze więc trzeba go włączyć??
wiem że trochę głupie pytanie,ale ja już próbowałem kilku sposobów na włączonym silniku dużo lepiej się odpowietrza niz na wyłączonym jak w przypadku samochodów bez absu,tutaj pisze np.żeby zaczynać od przednich kół,ja natomiast gdzieś z któryś z forum czytałem żeby zacząć tak:
prawe tylne,lewe przednie,lewe tylne prawe przednie,która teoria poprawna to już sam nie wiem,któregoś dnia popróbuję wszystkie i będe wiedział,tylko muszę się zaopatrzyć w nowy płyn
wyłącz zapłon...
a jeśli nie pisze więc trzeba go włączyć??
wiem że trochę głupie pytanie,ale ja już próbowałem kilku sposobów na włączonym silniku dużo lepiej się odpowietrza niz na wyłączonym jak w przypadku samochodów bez absu,tutaj pisze np.żeby zaczynać od przednich kół,ja natomiast gdzieś z któryś z forum czytałem żeby zacząć tak:
prawe tylne,lewe przednie,lewe tylne prawe przednie,która teoria poprawna to już sam nie wiem,któregoś dnia popróbuję wszystkie i będe wiedział,tylko muszę się zaopatrzyć w nowy płyn
Dokładnie tak jak pisze przedmówca, jest wiele opinii, tyle co jest napisane w necie, że już mętlik jest wielki.
[ Dodano: 2012-03-30, 15:20 ]
Natomiast jak jest płyn hamulcowy w zbiorniczku i podczas odpowietrzania nie zaciągnie powietrza jak zbiorniczek podczas operacji jest niezakręcony ? Dobrze rozumiem ?
[ Dodano: 2012-03-30, 15:24 ]
Kurcze, może dla pewności odpowietrzać zaczynając od tyłu i ponowić całą operacje poczynając od przodu he, he.
[ Dodano: 2012-03-30, 15:20 ]
Natomiast jak jest płyn hamulcowy w zbiorniczku i podczas odpowietrzania nie zaciągnie powietrza jak zbiorniczek podczas operacji jest niezakręcony ? Dobrze rozumiem ?
[ Dodano: 2012-03-30, 15:24 ]
Kurcze, może dla pewności odpowietrzać zaczynając od tyłu i ponowić całą operacje poczynając od przodu he, he.
Ktoś kiedyś powiedział, że dawniej auta naprawdę budowano z blachy i stali, drewno było dodatkiem a plastiku używano do wysadzania mostów ...
- o to mi chodziło, dziękiDubSon pisze:Póki płynu w zbiorniczku jest sporo, to nie zaciągnie powietrza, bo niby jak ?Natomiast jak jest płyn hamulcowy w zbiorniczku i podczas odpowietrzania nie zaciągnie powietrza jak zbiorniczek podczas operacji jest niezakręcony ?
Dlatego kontrola płynu musowo musi być.
Ktoś kiedyś powiedział, że dawniej auta naprawdę budowano z blachy i stali, drewno było dodatkiem a plastiku używano do wysadzania mostów ...
- maximastegna
- wiem o czym pisze
- Posty: 77
- Rejestracja: 2011-02-27, 17:36
- Lokalizacja: Stegna
- bardzo dobre pytanie, ktokolwiek widział, ktokolwiek wie proszę o dyskusjemaximastegna pisze:a teraz pytanie: auto z absem odpalone podczas odpowietrzania czy na zaplonie badz w ogole bez niczego? co do zbiorniczka nie ma tam cisnienia wiec nijak nie zassie powietrza jak jest plyn
Ktoś kiedyś powiedział, że dawniej auta naprawdę budowano z blachy i stali, drewno było dodatkiem a plastiku używano do wysadzania mostów ...
Ja w swoim nissanie jeszcze nie wymieniałem płynu
Co jakiś czas grzebie przy hamulcach i w końcu zaopatrzyłem się w podciśnieniowy zestaw do odpowietrzania hamulców. Czyli będę mógł samemu wygodnie odpowietrzać hamulce ale nie o tym.
Jak się powinno odpowietrzać hamulce z ABSem?
Tu gdzieś na forum czytałem, że albo klema akumulatora odłączona albo bezpiecznik od ABSu wyjęty i wtedy odpowietrzamy, a tu w temacie napisane, że trzeba z włączonym zapłonem tylną oś odpowietrzać.
To jak to jest?
Ja mam akurat primere ale już nie chciałem nowego tematu zakładać.
Co jakiś czas grzebie przy hamulcach i w końcu zaopatrzyłem się w podciśnieniowy zestaw do odpowietrzania hamulców. Czyli będę mógł samemu wygodnie odpowietrzać hamulce ale nie o tym.
Jak się powinno odpowietrzać hamulce z ABSem?
Tu gdzieś na forum czytałem, że albo klema akumulatora odłączona albo bezpiecznik od ABSu wyjęty i wtedy odpowietrzamy, a tu w temacie napisane, że trzeba z włączonym zapłonem tylną oś odpowietrzać.
To jak to jest?
Ja mam akurat primere ale już nie chciałem nowego tematu zakładać.
Też ostatnio przy hamulcach grzebe. Zestaw do odpowietrzania całe 22pln mnie kosztował bardzo łatwo i przyjemnie się teraz odpowietrza
W10 2.0SLX-sold
P10 2.0eGT-crash
P10 2.0eGT-race
P10 1.6SRI-sold
P10 2.0eGT-sold
P10 2.0LX-daily
P10 1.6 SRI-crash
N14 GTI-sold
G20-daily
W10 2.0-race
200sx s13-reborn
P10 eGT-daily
P10 2.0eGT-crash
P10 2.0eGT-race
P10 1.6SRI-sold
P10 2.0eGT-sold
P10 2.0LX-daily
P10 1.6 SRI-crash
N14 GTI-sold
G20-daily
W10 2.0-race
200sx s13-reborn
P10 eGT-daily
zuh, wyłączony zapłon i wyciągnięte bezpieczniki.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
vixo, bez sensu. Wystarczą bezpieczniki
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_
pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć
_