Nissanmaniaku! Prosimy o nieblokowanie reklam!    

Utrzymujemy nasze forum z małych reklam pojawiających się między postami.

Prosimy o wyłączenie blokowania reklam na naszym forum.


Dziękujemy!

Sonda lambda

Moderatorzy: Ryba, Sajmooon, Zielkq, Maniek-ol

Awatar użytkownika
janusz
fanatyk nissana
Posty: 8403
Rejestracja: 2009-12-10, 17:44
Lokalizacja: .....

Sonda lambda

Post autor: janusz » 2009-12-10, 21:47

Sonda lambda jest częścią układu sterowania silnikiem, która bardzo dokładnie kontroluje poziom zawartości tlenu w spalinach i przekazuje dane, w postaci napięcia o zmiennej wartości, do centralki ECU. Poziom tlenu mierzony jest jako jego procentowa zawartość w spalinach i zależy on od stosunku powietrza do paliwa w mieszance dostarczanej do silnika. Kiedy mieszanka jest bogata, poziom tlenu w spalinach wynosi prawie 0 %. Kiedy zaś mieszanka jest uboga, poziom tlenu podnosi się. Zmiany te powodują, że można wykorzystać poziom zawartości tlenu w spalinach jako wskażnik stosunku powietrze/tlen. Centralka ECU wykorzystuje dane otrzymane od sondy lambda i określa, na jakiej mieszance bogatej czy ubogiej pracuje silnik, odpowiednio zwiększając lub ograniczając dopływ paliwa. Sonda lambda najlepiej pracuje w temperaturze 600 C. Pojawiły się w samochodach na początku lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Istnieją sondy cyrkonowe z 1, 2, 3 i 4 przewodami oraz sondy tytanowe z 3 i 4 przewodami. Różnica pomiędzy sondami zawiera się w materiale używanym do budowy elementu identyfikującego skład spalin.

Sondy cyrkonowe są bardziej rozpowszechnione. Produkowane są jako ogrzewane i nieogrzewane. Sondy te posiadają czuły element pokryty cieniutką warstwą platyny w kształcie tulejki, której zewnętrzna część jest w kontakcie ze spalinami, zaś część wewnętrzna z powietrzem atmosferycznym. Pokrycie platyną wytwarza napięcie przekazywane do ECU. Własności elementu cyrkonowego umożliwiają przejście przez niego jonów tlenu i wytworzenie ładunku na platynie. Jakakolwiek różnica w poziomie zawartości tlenu pomiędzy powierzchniami elementu powoduje powstawanie napięcia. Kiedy mieszanka jest zbyt bogata,napięcie jest wysokie, jeżeli mieszanka jest zbyt uboga,napięcie jest niskie. Spaliny utrzymują sondę w odpowiedniej temperaturze, ale w celu przyśpieszenia tego procesu, przy zimnym silniku, posiadają element grzewczy. Sygnał napięciowy wytwarzany przez sondę cyrkonową zależy od różnicy poziomu zawartości tlenu w spalinach i atmosferze, który jest określany jako Odniesienie Otoczenia. Sygnał napięciowy zmienia się od maksimum 800-100mV do minimum 100mV, mniej więcej raz na sekundę i generuje średni odczyt monitorowanego gazu. Jeżeli wartość sygnału wynosi ponad 0,5V, oznacza to, że mieszanka jest bogata. Aby katalizator mógł pracować z maksymalną skutecznością, stosunek powietrza do paliwa musi być utrzymywany na poziomie możliwie najbliższym 14,7 do 1. Wartość ta nazywana jest Punktem Stechiometrycznym lub „Lambda 1”.Centralka ECU przetwarza sygnały otrzymywane od sondy lambda i dostosowuje spalanie w taki sposób, aby ciągle utrzymywać się w pobliżu Lambda 1.

Sondy tytanowe w odróżnieniu od sond cyrkonowych, które wytwarzają napięcie, zmieniają swą oporność w funkcji poziomu zawartości tlenu w spalinach. Kiedy układ spalania pracuje na optymalnym poziomie, napięcie odniesienia, wynoszące zazwyczaj 5V (zależy od ECU, może być również 1V), podawane jest z centralki ECU do sondy lambda. Napięcie to przechodzi poprzez oporność tytanową i centralka ECU monitoruje napięcie sygnału powrotnego. Sonda tytanowa nie bazuje podczas pomiaru na odniesieniu do powietrza atmosferycznego, dlatego zanieczyszczenie powietrza nie ma wpływu na jej pracę. Oporność sondy tytanowej zmienia się zależności od składu spalin. Kiedy w spalinach jest nadmiar tlenu (mieszanka uboga), oporność jest wysoka i wynosi około 20 000 omów. Kiedy zaś poziom zawartości tlenu w spalinach jest niski (mieszanka bogata),oporność sondy jest niska i wynosi około 1 000 omów. Sonda tytanowa działa sprawnie w zakresie temperatur wynoszącym od 700 do 800C. Wszystkie sondy tytanowe są podgrzewane.


Można dać jako przyklejony
Ostatnio zmieniony 2015-01-04, 13:33 przez janusz, łącznie zmieniany 1 raz.
赤い 霊 czyli 日産プリメーラP11GT -> viewtopic.php?t=12560

pije by paść ...
... padam by wstać ...
... wstaje by pić ...
... pije by żyć

_

Awatar użytkownika
dylson
fanatyk nissana
Posty: 2123
Rejestracja: 2009-11-29, 13:53
Lokalizacja: Radomsko

Post autor: dylson » 2010-03-23, 20:32

Da sie sprawdzic czy sonda jest sprawna zwyklym miernikiem czy trzeba do tego uzyc consulta lub pojechac do elektryka?

Tez uwazam, ze mozna ten temat przykleic

vinci
wiem o czym pisze
Posty: 74
Rejestracja: 2009-12-12, 22:32
Lokalizacja: Toruń

Post autor: vinci » 2010-03-23, 20:54

Da sie sprawdzic zwykłym woltomierzem elektronicznym tylko musisz wiedziec w jakim przedziale powinno byc u ciebie wskazanie i wtedy mozesz okreslic czy sonda działa własciwie
nie ma złych dróg...są źli kierowcy
Obrazek

Awatar użytkownika
GRZECHu
Administrator
Posty: 2365
Rejestracja: 2009-12-06, 19:54
Lokalizacja: z internetu
Kontakt:

Post autor: GRZECHu » 2010-03-23, 22:18

dylson pisze:Da sie sprawdzic czy sonda jest sprawna zwyklym miernikiem czy trzeba do tego uzyc consulta lub pojechac do elektryka?
Serwisówka, dział EC, strona 139 lub 154: Heated Oxygen Sensor.

Nie powinno napięcie przekorczyć 1V, powinno spadać poniżej 0.35V (wahać się od 0.35-0.6) przy aucie pracującym na 2000 RPM
100nx - sprzedany
MAXIMA A32 - sprzedana
Maxima A33 - sprzedana
rower - w użyciu ;)
--
"Taki ze mnie Maxi Gaz" :)

Awatar użytkownika
dylson
fanatyk nissana
Posty: 2123
Rejestracja: 2009-11-29, 13:53
Lokalizacja: Radomsko

Post autor: dylson » 2010-03-23, 23:05

Zakres dzialanie sondy znam chodzilo mi tylko o to czy da rade sprawdzic to zwyklym miernikiem. Rozumiem, ze trzeba sie podpiac pod wtyczke w miejscu gdzie sonda laczy sie z wiazka samochodu?

Awatar użytkownika
marceli
doświadczony forumowicz
Posty: 219
Rejestracja: 2009-12-09, 08:28
Lokalizacja: Opatów/świętokrz.

Post autor: marceli » 2010-03-24, 23:14

dylson pisze:czy da rade sprawdzic to zwyklym miernikiem.
Cyrkonowa to na 100% tak ,sam tak sprawdzam.Ta druga to nie wiem , ale chyba też....

dylson pisze:Rozumiem, ze trzeba sie podpiac pod wtyczke w miejscu gdzie sonda laczy sie z wiazka samochodu?
Tak.

Awatar użytkownika
dylson
fanatyk nissana
Posty: 2123
Rejestracja: 2009-11-29, 13:53
Lokalizacja: Radomsko

Post autor: dylson » 2010-03-25, 09:05

Dzieki :-)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Eksploatacja pojazdów - porady”