Strona 1 z 1

Słownik autodetailigu

: 2014-11-11, 21:42
autor: bombel
Słownik zapożyczony stąd: http://www.autoestetyka.pl/index.php?op ... &Itemid=98

1. Auto Detailing–holistycznie pojęty proces przywracania lub utrzymania idealnego stanu samochodu przy użyciu specjalistycznych produktów i akcesroiów zaprojektowanych i przeznaczonych oddzielnie do każdego z etapów detailingu. Pielęgnacja, ochrona i konserwacja odnosi się zarówno do zewnętrznych jak i do wewnętrznych elementów auta. Auto Detailing, mimo znakomitych efektów, nie opiera się na magicznych sztuczkach, lecz na osiągnięciach nauki i techniki w dziedzinie estetyki samochodowej. W skład podstawowych działań AD wchodzą: mycie, głębokie oczyszczanie (dekontaminacja lakieru), polerowanie(korekta lakieru), zabezpieczanie i konserwacja lakieru(woskowanie, aplikacja sealantu, glasscoating), oczyszczanie i konserwacja komory silnika, elementów zewnętrznych (zderzaków, spojlerów, klamek, lusterek, uszczelek, ościeży, lamp, szyb) i wnętrza auta. Auto detailing występuje często zamiennie pod pojęciem car detailing oraz auto spa. Nie należy mylić go z usługami standardowego oczyszczania, jakie oferują myjnie samochodowe, często nadużywające nazw profesjonalnej usługi.

2. AIO - All In One - produkt typu "wszystko w jednym". Istnieją różne kombinacje cleanera, sealantu i wosku, czyli wariacje na temat czyszczenia, polerowania, ochrony i nadawania połysku. Może być nakładany ręcznie lub maszynowo. Zalety: pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Wady: Nie zapewnia tak doskonałych rezultatów jak wykonanie każdego procesu osobno.

3. APC- AllPurposeCleaner, wielozadaniowy środek czyszczący do wszelkiego rodzaju zabrudzeń, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz auta. Ma skoncentrowaną formułę, dlatego używamy go po stworzeniu roztworu z wodą o odpowiednim stężeniu.

4. Cleaner–produkt używany po myciu i glinkowaniu karoserii, a przed woskowaniem. W zależności od stopnia ścierności może być również używany do usuwania bardzo drobnych defektów, jednak nie zastąpi procesu polerowania, które wykonuje się przed jego użyciem w przypadku występowania bardziej widocznych zarysowań. Główną jego funkcją jest dokładnie oczyszczanie lakieru i przygotowanie go do nałożenia warstwy zabezpieczającej. Niweluje pozostałości zabrudzeń nie usuniętych podczas dekontaminacji, przebarwienia, oksydację, tłuszcz,, a także pozostałości past polerskich. Część z cleanerów posiada właściwości wspomagające wiązanie się wosku z lakierem, przez co mogą wydłużyć czas działania warstwy ochronnej.

5. Dekontaminacja – proces polegający na dogłębnym oczyszczaniu powierzchni lakieru z zalegających na nim zanieczyszczeń. Najczęściej w celu jego wykonania przeprowadza się glinkowanie.. (patrz: „glinka”).

6. Glinka - masa konsystencją przypominająca plastelinę. Służy do oczyszczenia lakieru z przylegających do niego zanieczyszczeń, bez ingerowania w strukturę lakieru. Usuwa zabrudzenia zarówno pochodzenia organicznego(m.in. smoła, szczątki owadów, ptasie odchody, żywice) jak i nieorganicznego(m. in. pył przemysłowy, drobinki metali) . Sprawia że lakier jest bardzo gładki. Musi być stosowana razem z preparatami nadającymi ,,poślizg" - lubrykantami. Im bardziej agresywna glinka, tym skuteczniejsze działanie. Uwaga: użyta na karoserię niedokładnie oczyszczoną z powierzchniowego brudu może szybko ulec zabrudzeniu oraz spowodować zarysowanie lakieru.

7. GritGuard– separator brudu mający za zadanie oddzielenie zanieczyszczeń (np. piasku) zawieszonych w wodzie. GritGuard może mieć formę separatora wewnętrznego, umieszczamygo wtedy na dnie wiadra, lub jako separator zewnętrzny, wyglądem przypomina podstawkę pod wiadro (patrz: „Mycie na dwa wiadra”).

8. IPA - IsopropylAlcohol– mieszanina alkoholu izopropylowego z wodą destylowaną. Używamy go po polerowaniu, aby przeprowadzić inspekcję lakieru,czyli sprawdzić, czy powierzchnia jest wygładzona, a lakier jednolity. Wyciąga z rys wszystkie olejki i wypełniacze, które pozostały po środkach polerskich.

9. LSP - Last Stage Protection / Last Step Product, produkt wieńczący dzieło auto detailingu. W zależności od używanej serii kosmetyków samochodowych, może mieć formułę sealantu, politury, wosku, ich mieszaniny, lub jest to quickdetailer.

10. Lubrykant - środek do stosowania z glinką (,,pod glinkę"). Nadaje poślizg, wspomaga proces czyszczenia glinki, zapobiega zarysowaniu lakieru. Rolę lubrykantu może też pełnić quickdetailer, woda z szamponem lub sama woda.

11. Spray&Wipe- środki typu: spryskaj i wytrzyj czyli np. quikdetailery. Usuwa lekkie zabrudzenia, nadaje połysk, idealny do pielęgnacji auta po pełnym procesie detailingu. Aplikowanie tego produktu nie wymaga użycia wody. Co więcej, można go używać w pełnym świetle słonecznym.

12. Politura - środek, który służy do odżywienia lakieru, nadania mu głębokiego, mokrego połysku (wet look). Politura z dodatkiem polimerów przedłuża trwałość produktu. Wzmacnia efekty wizualne, jednak nie gwarantuje usunięcia defektów, a jedynie je maskuje. Wymaga co pewien czas ponownej aplikacji w celu utrzymania efektu.

13. Sealant - produkt syntetyczny, zawierający polimery (występuje przeważnie w postaci płynnej), zwany również woskiem syntetycznym. Chroni samochód przed działaniem promieni UV, nadaje połysk. Nakładany aplikatorem z mikrofibry po polerowaniu samochodu w celu utrzymania, czy wzmocnienia efektu lśnienia.

14. Wosk- produkt na bazie składników naturalnych (popularnej carnauby, czyli najtwardszego i najpopularniejszego wosku pochodzenia roślinnego). Wieńczy proces pielęgnacji samochodu. Dzięki niemu lakier uzyskuje połysk oraz głębię koloru., Zabezpiecza przed wpływem czynników atmosferycznych i zanieczyszczeniami wynikającymi z użytkowania samochodu. Rodzaje wosków: naturalne (carnauba-mają ograniczoną wytrzymałość, topią się przy temperaturze około 70-80°C), hybrydowe(połączenie wosków naturalnych i syntetycznych), sytnetyczne (sealant-zapewnia lepszą ochronę niż woski naturalne).

15. Mikrofibra– typ mikrowłókna, które jest 10-krotnie cieńsze od jedwabiu. Kształt, wielkość i kombinacja włókien są wybierane dla uzyskania odpowiedniej wytrzymałości i chłonności materiału. W pielęgnacji samochodu używamy: ręczników absorbujących z mikrofibry, gąbek do mycia, ściereczek do polerowania.

16. QD - QuikDetailer - zawiera mieszankę polimerów, emulgatorów, środków powierzchniowo czynnych i olejów smarowych. Jest to produkt typu spray&wipe. Produkt nie wymaga użycia wody. Lekko zabrudzoną powierzchnię spryskujemy quickdetailerem i wycieramy ściereczką z mikrofibry. Właściwie nałożony detailer pozwala zaoszczędzić pieniądze, które wydałbyś na częste korzystanie z myjni i redukuje wnikanie szkodliwych cząsteczek w fakturę lakieru.

17. Mycie na dwa wiadra–technika mycia samochodu bazująca na utrzymaniu w czystości rękawicy/gąbki do mycia, a tym samym zminimalizowanie ryzyka zarysowania powierzchni samochodu. W jednym wiadrze mamy roztwór ciepłej wody z szamponem, natomiast w drugim pojemniku jest woda do płukania rękawicy/gąbki z brudu, z umieszczonym GritGuardem.

18. Inspekcja lakieru–faza wstępna auto detailingu. Pierwszym elementem jest pomiar warstwy lakieru na każdym elemencie samochodu, określenie rodzaju lakieru (twardość, typ) i jego stanu. Kolejnym krokiem jest użycie imitatora światła dziennego, co pozwala zlokalizować rysy, hologramy, etc.

19. Korekta lakieru – najtrudniejszy i najbardziej złożony proces poprawy stanu lakieru. Polega na wyrównaniu powierzchni lakieru przy użyciu maszyny polerskiej, padów i past polerskich. Na podstawie inspekcji określamy grubość warstwy lakieru, którą należy „ściągnąć” (zwykle 1-3-mikrony), co pozwoli dobrać odpowiednie produkty. Korekta powinna być wykonana przez profesjonalistę, w przeciwnym razie istnieje ryzyko zniszczenia i potrzeba lakierowania pojazdu.

20. Pasty polerskie – są podstawowym produktem koniecznym do przeprowadzenia procesu polerowania i służą zarówno do usuwania defektów powierzchni, jak i do nadania jej połysku i klarownego wyglądu. W większości wypadków składają się z wody, olejów, rozpuszczalników, środków powierzchniowo czynnych, a także barwników i aromatów. Różnice w zastosowanych składnikach oraz ich proporcje determinują cechy past. A te dzieli się głównie ze względu na stopień ścierności.

21. Pad – aplikator służący do nakładania produktu ściernego, wykonany z mikrofibry, gąbki lub wełny. W zależności od sposobu polerowania rozróżnia się pady do użytku ręcznego oraz maszynowego. Oprócz różnic w zastosowanym materiale, dzieli się je ze względu na stopień ścierności.

22. Glasscoating – jeden z najnowocześniejszych i najlepszych sposobów na zabezpieczenie powłoki lakierniczej samochodu przed wszelkimi czynnikami zewnętrznymi. W procesie tym zostaje nałożona warstwa płynnego produktu, wykorzystującego nanotechnologię, który po aplikacji ulega utwardzeniu tworząc bardzo wytrzymałą i lśniącą powłokę, silnie przylegającą do lakieru. Powłoka zwana jest również płynnym szkłem lub zabezpieczeniem kwarcowym. Jest odporna na czynniki takie jak promieniowanie UV, detergenty, kwaśne deszcze oraz zanieczyszczenia środowiskowe.

Re: Słownik autodetailigu

: 2019-02-13, 12:52
autor: Frigsu
Fajne podsumowanie, na pewno się przyda :)