Strona 1 z 1

kolektor wydechowy 200sx vs GTi-R

: 2014-01-10, 11:26
autor: yapko
Mam nadzieje że temat przyda się wszystkim którzy rozmyślają jak zrobić turbo w swoim SR20. Ten topic powinien rozwiać wszelkie wątpliwości i być skarbnicą wiedzy dla wszystkich, tematem do którego odsyła się podczas wielu dywagacji, organoleptycznym dowodem i łopatologicznym wytłumaczeniem
Tytułem wstępu napiszę, że obydwa kolektory są własnością osób związanych z NissanZone.pl. Kolektory wydechowe są pasowane na zdjęciach do silnika SR20DET Red Top z Nissana 180sx RPS13. Silnik z Primery jest bardziej ogólnodostępny, ale jeżeli ktoś będzie chciał zdjęcia pasowania kolektorów wydechowych z 200sx i GTi-R'a na bloku przednionapędowego Nissana to spróbuje zrobić.

Zastosowane części:
Silnik SR20DET z 200sx
kolektor wydechowy 200sx ( seria, żeliwo, czysty metal)
kolektor wydechowy GTiR ( seria, żeliwo, owinięty bandażem termo)
turbina T28 z 200sx
nazewnictwo uproszczone, bez większych szczegółów

Kolektor wydechowy 200sx na silniku 200sx pasuje bardzo dobrze.
Turbina schodzi w dół silnika. Zwracają uwagę nierówne odległości runnerów od głowicy do wejścia gorącej strony turbiny. W kolektorze ( co nie do końca widać na zdjęciach, przepraszam) są dwa scroole łączące się przed samym wyjściem kolektora. Kanał 1 cylindra łączy się z 4, a 2 z 3. Dzięki temu scroole mają równą pojemność mimo różnych długości.
Kolektor posiada wyjście na EGR przy 4 cylindrze ( licząc od rozrządu)
Turbina jest odsadzona od bloku bardziej niż w przypadku kolektora z GTi-R
Aktuator wastegate i zimna strona turbo od strony rozrządu
Elbow i wydech w strone dzwonu skrzyni
Obrazek
Obrazek



Kolektor z GTi-R na silniku 200sx pasuje bardzo dobrze. Różnice polegają na umiejscowieniu turbiny na nich
Obrazek

Flansza przy głowicy jest identyczna z kolektorem 200sx. Kolektor z 200sx posiada większą powierzchnię podparcia, ze względu na większe odsadzenie od bloku. Flansza przy turbinie też jest identyczna ( na wyjściu też widać dwa łączące się scroole).
Obrazek
Kolektor GTi-R sam w sobie jest wyższy.
Runnery są bardziej zawinięte do góry i opadają w dół.
Kanały 1 i 4 oraz 2 i 3 także się łączą
Kolektor nie posiada wyjścia na EGR
Powierzchnie przylg flanszy głowicy i turbiny tworzą kąt rozwarty dzięki czemu turbina schodzi w dół, jednak jest bardziej przysunięta do bloku.
Obrazek
Wyjście kolektora jest przesunięte w stronę rozrządu względem kolektora z 200sx
Obrazek
Turbiny w GTi-R mają aktuator wastegate i zimną stronę turbiny od strony dzwonu skrzyni, a wydech w stronę rozrządu. Cięgło aktuatora jest przy bloku, a nie na zewnątrz

Podsumowując :
Bez sensu jest zakładać kolektor z GTi-R'a do 200sx i odwrotnie, z 200sx do GTi-R/Primera.
Turbiny są odwrócone względem siebie ( to akurat nie problem). Założenia konstrukcyjne tych samochodów jednak determinują nam wkładanie kolektora GTi-R do Primery.

Kolektor z 200sx w Primerze to :
Zawinięty wydech pod skrzynie
Strona ssąca turbiny w stronę rozrządu i alternatora, a tam brak miejsca na filtr powietrza
Brak miejsca na wentylatory ( o ile się zmieści turbina, nawet T25)
Łatwiejszy dostęp do aktuatora i jego cięgła

Proszę o opinię i uwagi. Będę edytował pierwszy post z uwzględnieniem waszych editów. Ten temat ma być jak najbardziej czytelny :)
Pozdro

: 2014-01-23, 07:07
autor: Ryba
Szczerze nie zwróciłęm, do tej pory uwagi na ten temat. Yapko chce pochwalić !! Super robota !!

Z pewnością takie rzeczy się przydadzą na przyszłość, ja niebawem założę temat o budowie sr20DET i liczę, żę będzie to miało choć minimalny charakter jak twój post wyżej :D

: 2014-02-04, 11:48
autor: Coobcio
Dodam jeszcze że są róznice w kolekotrach od GTI-R i od np. Avenira albo Bluebirda.
GTI-R ma najgrubsze kanały ze wszystkich kolektorów jakie występowały w SR20DET :)