Strona 1 z 2

Budżetowe TURBO

: 2013-10-02, 19:18
autor: Arias
Do moderatora:

Przepraszam, za zakładanie nowego tematu, po prostu nie chciałem zaśmiecać "Kompedium", gdzie są zawarte informacje na temat "konkretnych" projektów. Jeżeli uznasz, że ten temat powinien się zawierać w tamtym, proszę o przeniesienie i z góry przepraszam za chaos.

Teraz do rzeczy, przeszperałem pełno prezentacji, ale nigdzie nie jest wypisane wszystko co do śrubki. Chodzi mi o skład budżetowego turbo do SR20, oparte o używane części z różnych samochodów z potencjałem do 250KM, co by mój DEH żywotności nie stracił. Podam poniżej przykład o co mniej więcej mi chodzi.

Turbina: T25, T28
Intercooler i orurowanie : Iveco Daily
Kolektor wydechowy: Pulsar GTI-R
Elektronika: SMT6
Przewody olejowe i wodne: Saab / custom

Wtryskiwacze konieczne ?? 200SX, Subaru ??
Skrzynia biegów: ze zwykłej p11 2.0 ??


Prosiłbym o wypowiedzi ludzi, którzy w domowych warunkach uturbili sobie SR20, właśnie takim budżetowym sposobem.

: 2013-10-02, 20:24
autor: bombel
Arias budżetowo to mozesz kupić kolektor z GTi-Ra, turbo T25, węże doprawadzające wode i olej do turbo, spływ oleju w misce, kibel rury, ICka za 200 PLN, wtryski 200sx i obowiązkowo jakiegoś ecumastera do wystrojenia. Obstawiam koszt części na jakies 3 tys plus robocizna z 1000 pln. Na takim setupie będzie w miarę bezpiecznie ale wyciągniesz z 200 KM max. Zaraz zacznie Ci brakować wskażnika doładowania, egt i blowoffa i kolejne 1000 pójdzie. Potem na zlocie objedzie Cie jakies VE i bedziesz chciał więcej. Wstawisz T28 podkrecisz doładowanie i silnik pojdzie na złom.

Uwierz mi, że jak chcesz wydawać pieniadze na soft turbo, to wstaw VE i odpuść, a jak nie to zacznij od rozebrania silnika, wstawienia tłoków z 200sxa lub GTi-Ra, odprężenie silnika i dobre graty jakościowo, czyli 10-15 tyś PLN minimum.

Piszę to z doświadczenia, a nie żeby Cię zniechęcić. Ci co robili turbo budżetowo to już nie mają turbo. Ucz się na błedach, ale cudzych :)

: 2013-10-02, 20:41
autor: radziejwwl
Nie ma budżetowego wg mnie , Sam do tego chciałem podejsc w ten sposob i temat rzeka. Wtryski są ważne , pompa też do wymiany , głupie uszczelki pod kolektory turbine itp tez cos tam kosztuja. Do kolektora jest Down Pipe. Sprzęgło nie koniecznie musi wytrzymać. Zegary musisz doliczyć bo to jest Twój podgląd na stan samochodu i pierwsze oznaki awari tam zobaczysz. Orurowanie tez robione od podstaw i w miare z głową troszke kosztuje (nierdzewka w sumie) To takie kroki pierwsze ktore ja zauważyłem .

: 2013-10-02, 20:56
autor: BaSsGrU
a ile kosztuje silnik det ??

: 2013-10-02, 21:18
autor: Arias
bombel pisze:Ci co robili turbo budżetowo to już nie mają turbo


Dział prezentacji mówi co innego.

Widzę, że nie dowiem się tego w taki sposób jaki chciałem ,więc napiszę co ja wiem :)

Turbo: T25 wydaje mi się, że nawet nie ma się co oglądać, T28, albo TD04 - dobra używka 700-800zł

Intercooler: Iveco Daily, orurowanie z Saaba Turbo - 300zł

Kolektor: GTI-R nawet u nas w dziale za 100zł chodzą, downpipe to formalność

Instalacja woda olej - custom to już na bogato 400zł

Elektronika, ze strojeniem - 600zł przy używce

Wskaźniki komplet - 200zł

Silnik jest świeżo po remoncie, żadnego planowania nie było, nie wydaje mi się żeby do 250km trzeba było aż tak walczyć o odprężenie, kiedyś przy okazji by się pewnie założyło uszczelkę odprężającą pod głowę. VE nie wchodzi w gre, w ogóle mi się nie podoba kultura pracy tego zestawu, dla mnie dupy nie urywa 200KM Turbo o wiele ciekawiej chodzi. Chcę zacząć od soft turbo i później sukcesywnie wymieniać komponenty gdy budżet pozwoli. To są plany przyszłościowe, równie dobrze może się stać tak, że wsadzę ciekawsze wałki do DEHa, co by wyrwać ze 180KM przy paru innych modach i kupie drugie auto dla siebie do zabawy w weekendy.

: 2013-10-02, 21:24
autor: yapko
za DETa trzeba liczyć 4k

Kolektor z Avenira/Bluebirda może być tańszy niż z GTi-R
T25 spokojnie wystarczy żeby seryjne sprzęgło nie wytrzymało

Konkrety :
T25 600zł z wężami wodnymi
Kolektor 400zł
Downpipe 250zł
orurowanie turbo->ic->przepustnica 400zł
Blow-off chinol 250zł
Intercooler 200zł z Iveco ( jest ich pewnie z 6 odmian i nie ma pewności czy jest szczelny)
Pompa paliwa Walbro 320zł
Wtryski z 200sx 300zł z Subaru 440cm3- 400zł , 550cm3-800zł
Węże olej 200zł
Ecumaster 500zł uzywka
--------------------------
suma 3500

Dodaj do tego
Nowy olej 150zł
filtr oleju 40zł
filtr powietrza ( stożek ) 150zł
uszczelka miedzy głowice i kolektor 80zł
uszczelka między kolektor i turbo 35zł
złączki silikonowe do dolotu 250zł
2x tarcza do szlifierki kątowej 10zł :D
opaski/cybanty 40zł najtaniej / obejmy SGB 250zł
Cement do wydechu 15zł

Dobra wiadomość na koniec. Skrzyni nie ruszaj. Powinna znieść 350Nm dostając wpierdziel
Arias pisze: Intercooler: Iveco Daily, orurowanie z Saaba Turbo - 300zł

Kolektor: GTI-R nawet u nas w dziale za 100zł chodzą, downpipe to formalność

Instalacja woda olej - custom to już na bogato 400zł

Elektronika, ze strojeniem - 600zł przy używce

Wskaźniki komplet - 200zł
Jak chcesz przenieść orurowanie z innego samochodu do budy p11 ? impossible

Szukaj nie popękanego kolektora. Znam miejsca gdzie spawają żeliwo...

Jeżeli wystroisz sobie samemu to 600zł trzeba liczyć bez benzyny

Komplet zegarków bez czujników może tyle kosztować. Termopara do EGT to koszt 120zł

No offence- odpowiadam na Twoje pytania :)

: 2013-10-02, 21:25
autor: BeNeK
Do tego wydajna pompa paliwa , wtryski , wydech na pewno trzeba było by powiększyć , jakiś zawór upustowy . A zegary EGT , temperatura i ciśnienie oleju oraz woda , jak załatwisz mi takie zegary za 200zł z czujnikami i szerokopasmówką to "biere z miejsca" ;)No i po drodze wychodzą na pewno inne wydatki których tutaj nie liczymy . No i T28 w dobrym stanie raczej za 700zł nie kupisz , minimum to 1000+ .

: 2013-10-02, 21:34
autor: vixo
yapko, jak ja lubię jak mówisz o skrzyni :mrgreen:
yapko pisze:Skrzyni nie ruszaj. Powinna znieść 350Nm dostając wpierdziel

: 2013-10-02, 21:35
autor: radziejwwl
Za zegary własnie dałem pi razy oko 750 , wiec za 200 to kupisz nie wiem drugie od primy chyba .. Nie jest to po złości a dla uświadomienia

: 2013-10-02, 21:49
autor: yapko
vixo pisze:yapko, jak ja lubię jak mówisz o skrzyni :mrgreen:
yapko pisze:Skrzyni nie ruszaj. Powinna znieść 350Nm dostając wpierdziel
Wiem, bo kilka już zabiłem :D
Dla przypomnienia jeszcze dodam że 3 bieg jest najsłabszym ogniwem.
radziejwwl pisze:Za zegary własnie dałem pi razy oko 750 , wiec za 200 to kupisz nie wiem drugie od primy chyba .. Nie jest to po złości a dla uświadomienia
Taaaa, ale dodaj że z moimi zniżkami :P

: 2013-10-02, 22:03
autor: Arias
EGT jest potrzebne tylko do strojenia, nie stroił bym sam smt6 używka to koszt rzędu 200-300zł często na alledrogo bywa, zegary turbo, ciśnienie i temp oleju z głupiego auto guage tyle wyjdzie, wystarczą to nie ma być wyścigówka, tylko samochód konstrukcją i osiągami zbliżony do fabrycznych 2.0 Turbo na podobnych podzepołach, jak gumowe węże, później sukcesywnie ulepszany

: 2013-10-02, 22:06
autor: radziejwwl
Sorry ale jesli Egt jest Ci potrzebne tylko do strojenia , to zostan przy N/A . To nie jest fabryczny silnik Turbo tylko dołożone t do silnika N/A , musisz wiedziec co sie z nim dzieje na bieżąco

: 2013-10-02, 22:16
autor: yapko
EGT potrzebne jest z głośnym warningiem podczas codziennej jazdy. Bedziesz mieć pewność że nie ugotujesz silnika za szybko.
Hipotetycznie załóż taką sytuacje, że jedziesz po autostradzie w DE przez 2 minuty z V=180 kph... Przy strojeniu nie robi się takich prób. Nie przewidzisz wszystkich sytuacji na drodze.
O ile AFR może być tylko przy strojeniu to EGT jest wypadkową powiązaną z AFR. Lepiej wydać te kilkaset złotych, a nie tysiaka na remont.
Ecumaster jest na tyle prosty że samemu można stroić jak ma się już go podłączonego ( chociaż ja tego nie robie)

Jak idziesz budżetowo po po co Ci zegar Oil Pressure ?

: 2013-10-03, 02:12
autor: lewy
ja nie dawno zrobilem podobnie jak kolega pisze to się zamknąłem jakoś w 4tys
na tip top nie jest bo chce dokupić rury porządne i kolanka
dodatkowo wstawiłem wydech kwasówka 2,5cala.tez myślę nad odparzeniu silnika,moze ktoś ma wszystkie graty do tego?

: 2013-10-03, 07:18
autor: bombel
Arias nie jesteś jeszcze gotowy :)
lewy pisze:ja nie dawno zrobilem podobnie jak kolega pisze to się zamknąłem jakoś w 4tys
na tip top nie jest bo chce dokupić rury porządne i kolanka
Już w pierwszym poście napisałem, że się da za tyle, ale czy już nie brakuje Ci mocy?

: 2013-10-03, 10:50
autor: lewy
troszkę :P ale tak na ulice stykanie mi to na razie :)

: 2013-10-03, 14:14
autor: Arias
mi chodzi tylko, żeby napis GT na klapie nabrał nowego blasku, żeby mi nie podskakiwały cholerne 2.0 TSI ]:->

: 2013-10-03, 14:19
autor: rz
tsi? to ten soft nie moze byc taki soft ;)

: 2013-10-03, 14:21
autor: Szymeq
yapko pisze:O ile AFR może być tylko przy strojeniu to EGT jest wypadkową powiązaną z AFR. Lepiej wydać te kilkaset złotych, a nie tysiaka na remont.
Potwierdzam w 1000000% EGT to konieczność ... inaczej nie spaliłbym 2x tłoków ...

: 2013-10-03, 15:05
autor: Arias
Dobra, dobra EGT + Boost + temp oleju :)

: 2013-10-03, 17:25
autor: Seboo991
Arias, A ja Ci proponuje poskładać wszystko na softa -czyt. 200koni max a potem stopniowo ulepszać cały układ. Prościej się modyfikuje/poprawia jeśli to już się ma ;)

: 2013-10-03, 18:03
autor: bombel
To z 7 kafli budżetowo trzeba liczyć widzę, a jak z wytrzymałością takiego SR20DE? Do ilu wytrzyma bez kucia? :->
NIe ma reguły. Myślę, że 250 KM zniesie

: 2013-10-03, 19:42
autor: Pawel18PL
Ja tam nie miałem EGT i projekt żył, żyje i ma się dobrze(a jak wiele osób widziało auto nie było oszczędzane), a target miałem podobny jak kolega. Wszystko o czym piszecie w kwestii usterek jest dla mnie osobiście wynikiem strojenia. Ile wasze strojenie trwa zazwyczaj? Moje tylko w trybie świni trwało parę dni, a sama konwersja MAF->MAP ponad dzień ciągłej jazdy... Wszystko się da jak ma się odrobinę smykałki do dłubania i jakieś zdroworozsądkowe myślenie. Do kosztów też myślę, że można nieco taniej. Przykład wtryski yapko piszesz, że 200-400zł. Ja za swoje 370cc dałem 150zł i za 440 z Sobaru też 150zł i w obu przypadkach zapłaciłem jeszcze odrobiną cierpliwości i nie napalania się. Ta sama historia z orurowaniem całość mnie wyniosła 200zł ;](polecam sklepy z częściami do jelcza czy stara). Zegarki można sobie na początek darować, BOV`a też (DVek z Saaba Coobcio pewnie ma masę i za grosze odda). Ja za kolegę trzymam kciuki i w razie czego powinienem mieć jeszcze jeden komplet 370 w garażu które oddam na potrzeby projektu.

: 2013-10-03, 19:57
autor: szopen
Dużo zależy od użytkownika, jak będziesz katował na booscie po autostradzie , to wcześniej czy później ci tłoki do miski spłyną. Chyba lepiej zaiwestować jak Yapko lub ja w silnik z Avenira, ( z Bluebirda są już trochę za stare a z gtira przeważnie cena wywalona w kosmos) - jakoś obydwa nasze silniki znoszą chłostę na 1/4 mili i na co dzień i jakoś nic nie klęka. Za 3000 - 3500 kupisz kompletny silnik i drugie tyle wyniesie cię poskładanie tego do kupy z wydechem i intercoolerem włącznie. Sorry ale przy projektach turbo oszczędzanie na czym kolwiek kończy się zawsze tak samo - kaboom!

: 2013-10-03, 20:32
autor: Arias
Jak gdzieś tam pisałem, to są plany. Fajnie, że się konwersacja rozwinęła w bardziej prawidłowym jej kierunku :) Rozumiem obiekcje tych co są już "po" i dziękuję za wsparcie jakiekolwiek by nie było :)

Mam nieco jaśniejszy wzgląd na sprawę, wnioski z pewnością wyciągnę. A czy będzie Turbo, czy tylko wzmocnione N/A to się okaże.

W tym roku jak budżet da to chcę ogarnąć konserwację nadwozia i wnętrza, dołożyć resztę poli, ulepszyć hamulce. Na wiosnę koła z porządną gumą i zawias jakieś coiloversy albo coś. W każdym razie dziękuję za wypowiedzi.

: 2013-10-03, 20:36
autor: bombel
Pawel18PL, ale Ty miałeś kompresor, gdzie moc jest rozwijana liniowo, a w turbo jest to pird****, które powoduje zniszczenie

: 2013-10-03, 20:42
autor: Pawel18PL
bombel pisze:Pawel18PL, ale Ty miałeś kompresor, gdzie moc jest rozwijana liniowo, a w turbo jest to pird****, które powoduje zniszczenie
Taa szczególnie jak przy 1,5krpm dasz w palnik i przy smarowaniu z dupy masz 0,6b na korbach po primo. Po drugie może zrobimy test i zobaczymy komu szybciej napompuje przy 5krpm boost przy nagłym bucie(w SC to jedynie czas potrzebny na zamknięcie BOV`a a w turbo to te spaliny muszą ruszyć turbem plus do tego klapka od wg się musi zamknąć i bov się musi zamknąć - obstawiam że 4x szybciej będzie w SC). Po trzecie w turbie jednak na niskich obrotach jeździsz na podciśnieniach jedynie, a w SC w całym zakresie możesz jeździć na doładowaniu...

: 2013-10-03, 20:56
autor: Arias
BTW Kompresor też mi chodzi po głowie :P w P11 miejsca na M62 jest :) Przewaga jego w tym, że można go wyłączyć, dobra nie rozwijam już tematu :P

: 2013-10-03, 21:08
autor: BeNeK
Potwierdzam , u Pawła moment ładowało max boost . Aż się dziwiłem :shock: Sekundka na pedale gazu i od razu wskakuje 0.6b , to było zajebiste 8-)

: 2013-10-03, 21:22
autor: yapko
Pawel18PL - zgadzam się. Podałem ceny typowe i w jakiś sposób uśrednione.

Każdy ma swój łeb i nie co przekonywać o swoich racjach. Można posłuchać wskazówek, ale to nie jest przykaz i konieczność.
Zgadzam się że teoretycznie nie trzeba zegarów i BOVa, ale z zegarami łatwiej się stroi, a BOV daje dzwięk jakiego oczekujemy po turbo
Rodzi się pytanie o jakość kupowanych części po okazyjnych cenach. Czasem ma się szczęście, czasem nie...

Ciągnąc OT turbo vs SC to turbo generuje więcej momentu obrotowego. Przyrost momentu w ciągu jednostki czasu jest większy niż w kompresorze. Mam swoją teorie na temat rozłożenia momentu obrotowego w funkcji obrotów, ale to już inna dyskusja.

Tak jak napisał Szopen - zakup silnika z Avenira jest mniej ryzykowny, co nie oznacza że pewny. Szopen jeździ na codzień i był też kilka razy na zawodach, ja bywam regularnie na jakiejś ćwiartce i nasze silniki zachowują się tak samo :)