FORUM NISSAN ZONE
Klub zrzeszającym miłośników marki nissan. Dzielimy się informacjami na temat nissana, udzielamy porad, organizujemy spoty lokalne jak również zloty ogólnopolskie. Łączny nas wspólna pasja do marki.

Przeniesienie napędu - [P11/WP11] Jaki olej do skrzyni biegów

jarkk - 2009-12-05, 10:25
Temat postu: [P11/WP11] Jaki olej do skrzyni biegów
Jaki olej koledzy wlewają do skrzyni biegów i jak często go wymieniają? W instrukcji przeczytałem, że powinno się to robić co 60 kkm.
_____________________________________________________________________________________

Wlałem mineralny z Fuchsa - jest OK, jak przymrozi trochę gęstnieje, odradzam eksperymenty trzymaj sie tego co o parametrach w książce napisali.
_____________________________________________________________________________________

Jakiś czas temu wymieniałem olej w skrzynie biegów- wysłali mnie do serwisu bym stosowny olej zakupił. Tam poprosiłem o olej do skrzyni biegów i dali mi jakiś typ Castrola (nalewają sami - trzeba było mieć własny kanister), a za 5 l zapłaciłem jakieś 190 zł. Póki co jestem zadowolony.
Wczesnej nie wiem czym ta skrzynia była zalana ale był efekt że na przymrozku dźwignia biegów chodziła wolniej - jakby była zamrożona (po jakiejś chwili pracy silnika chodziła normalnie). Teraz ten objaw zanikł - na nowym oleju.
_____________________________________________________________________________________

ja wlałem Mobil`a, 75W90 albo 80W90 - oba są zalecane na nasz klimat (temp. od ponad -30 do ok +40
samo 80W to bardziej na mrozyniż na gorące dni (od poniżej -30 do zaledwie +30)
_____________________________________________________________________________________

ja zalalem mobila shc 75w90 GL4 ktos pisal ze ten olej jest ok do nissanow
_____________________________________________________________________________________

ja ostatnio zalałem skrzynie olejem Valvoline DuraBlend 75W90 i jest OK...
_____________________________________________________________________________________

Czy ktos slyszal moze o oleju Fuchs Titan Gear Syn 75W/90? Chce zmienic olej w skrzyni i na chwile obecna mam do wyboru dwa jego rodzaje: w/w oraz Castrol Manual EP 80W/90. Obydwa spelniaja norme GL-4, dodatkowo Fuchs spelnia rowniez norme GL-5.
Nie wiem jakim olejem skrzynia byla zalewana wczesniej.
_____________________________________________________________________________________

śmiało możesz lać tego Fuchsa
_____________________________________________________________________________________

Ja jeżdżę na:
Panolin SUPER DUTY SPECIAL
SAE 75W-90, API GL-4/5


Doczytałem, że temp. krzepnięcia -49°C, po trzech latach jazdy wszystko OK, w zimie lewarek pracuje płynnie jak w lecie
_____________________________________________________________________________________

Ja dzis zalałem do swojej Neste 75w90 ful syntetyk,poprawa odczuwalna luzniej wchodza biegi no i jak piszą koledzy wyzej u mnie terz wsteczny zaczoł wchodzic za pierwszym razem.
_____________________________________________________________________________________

To jaki będzie najlepszy olej do Primery 1.8 ? Rozumiem że tylko GL-4 wchodzi w grę, ale 75W90 czy 80W90 a może 75W80 ?
_____________________________________________________________________________________

Skrzynię masz pewnie takiego samego typu jak w Almerze N16 z silnikiem 1.8, a do tej
oryginalny nissanowski olej to syntetyk 75W-80 o klasyfikacji jakościowej GL-4, jako zamiennik Nissan na Europę dopuszcza syntetyk 75W-90 o klasyfikacji GL-4. Dopuszczalny jest olej który posiada klasyfikację GL-4/5, ale GL-5 już nie.
_____________________________________________________________________________________

a co powiecie na amerykanski olej "sunoco" 75W-90 GL-5 ?? stosował ktos ten olej?? nadaje sie??
_____________________________________________________________________________________

Poczytaj kilka postów wyżej, do Primery/Almery wymagana jest klasa jakościowa GL-4 a nie GL-5 i w przypadku olejów przekładniowych "wyższa" klasa jakościowa wcale nie oznacza że olej jest lepszy.
Po prostu znaczenie ma stop z jakiego wykonane są synchronizatory, co przy zastosowaniu nie odpowiedniej klasy jakościowej może prowadzić do ich korozji chemicznej, tyle teoria bo w praktyce tak źle nie ma, ale lepiej stosować tę klasę którą zaleca producent.
_____________________________________________________________________________________

Ma byc 75w90 GL4 pelen syntetyk - wszystko inne co sie leje to na wlasna odpowiedzialnosc
Może też byc klasy GL 4/5 samo GL5 odpada.
_____________________________________________________________________________________

źródło: NKP

ice - 2009-12-12, 11:14
Temat postu: Re: Jaki olej do skrzyni biegów
jarkk napisał/a:

Ma byc 75w90 GL4 pelen syntetyk - wszystko inne co sie leje to na wlasna odpowiedzialnosc
Może też byc klasy GL 4/5 samo GL5 odpada.
źródło: NKP

No właśnie ale valwolina olej GL-4 to półsyntetyk to samo tyczy się Totala. Czy ma to jakiś znaczenie ?

Maniek-ol - 2009-12-12, 20:41

Największe znaczenie ma oznaczenie klasy GL-4. Nie radzę lać oleju w klasie GL-5.
and_pec - 2009-12-15, 10:09

Należy zaznaczyć, że olej klasy GL-5 nie jest "lepszy" od oleju klasy GL-4 - obydwie klasy
przypisane sa różnym zastosowaniom. Oleje klasy GL-5 dla zapewnienia wysokiej odpornosci na naciski miedzyzebne posiadaja około dwukrotnie wieksza ilosc dodatków oznaczanych jako EP (Extreme Pressure) w porównaniu z olejami GL-4
Dodtki przeciwutleniające (antykorozyjne)zawarte w GL5 mogą powodować rozpuszczanie elementów skrzyni nie odporne na nie. Dlatego nie należy ich stosować w skrzyniach nie przytosowanych do tego typu oleju

waichwaich - 2009-12-30, 14:44

Ile trzeba oleju do skrzyni w 2.0 dt ? i jaki polecacie ? parametry podejrzewam ze takie jak ktoś juz wyżej pisał 80W90 GL4 ?
Sznurek - 2009-12-30, 17:36

według serwisówki nissana primery P11.144 :


manualna skrzynia :

CD20T - oznaczenie skrzyni : RS5F32A - 3,6-3,8 litra

QG16DE QG18DE SR20DE - oznaczenie skrzyni : RS5F70A - 3 litry


Automatyczna CVT : 8.1 litra

Maniek-ol - 2009-12-30, 19:13

Sznurek napisał/a:
według serwisówki nissana primery P11.144 :


manualna skrzynia :

CD20T - oznaczenie skrzyni : RS5F32A - 3,6-3,8 litra

QG16DE QG18DE SR20DE - oznaczenie skrzyni : RS5F70A - 3 litry


Automatyczna CVT : 8.1 litra



SR20DE - 3,5 - 3,7 l

Sznurek - 2009-12-30, 20:24

Czyli co w serwisówce jest błąd ?


waichwaich - 2009-12-30, 20:55

O kurcze to jednak trochę go wchodzi :/ myślałem że ze dwie litry a tu prawie cztery ale trzeba będzie się za to wziąć w niedalekiej przyszłości pytanie tylko czy da się go wymienić samemu czy trzeba go czymś odessać ?
Maniek-ol - 2009-12-30, 21:26

Sznurek, masz rację , te pojemności które podałem dotyczą P11 przed liftem
hary7 - 2010-01-06, 20:09

Witam. Nie polecam oleju MOBIL Mobilube1 SHC Fully Synthetic Supreme Performance Gear Oil SAE 75W90 API GL-5 or GL-4
Nie wiem czy to "or" oznacza łamanie "/" ale stary olej był ciemno wiśniowy i biegi o niebo lepiej wchodziły niż na tym Mobilu. Mobil który opisałem ma kolor piwa (taki bursztynowy) W tej chwili dopóki skrzynia się nie rozgrzeje to biegi chodzą baaardzo ciężko i nawet potrafią zazgrzytać :( a olej kosztował ponad 40 zł /litr
Wymiana jest prosta (łatwa) Do odkręcenia korków potrzebne są kwadratowe końcówki do kluczy nasadowych. Jedna 3/8" i druga 1/2" około metr wężyka 8mm i lejek taki żeby ten wężyk natknąć. Na dole(z boku) skrzyni odkręcamy kluczem 1/2" śrubę i olej wycieka następnie od przodu auta mniej więcej w połowie wysokości skrzyni odkręcamy śrubę 3/4" i nią też wlewamy świeży olej. Poziom oleju powinien być równy z dolną krawędzią gwintu śruby. Jak będzie delikatnie wypływać to nic się nie stanie,ale za dużo tego oleju nie może być w skrzyni (jak o 1/10 litra przeholujemy to pal licho ale już 2/10 i więcej może szkodzić skrzyni )

Sznurek - 2010-03-20, 22:39

Przymiarkę robię do wymiany oleju w skrzyni bo jeszcze nie wymieniałem :-)

chcę zalać Valvoline Durablend Gear Oil GL-4 75/90

jakie są wasze opinie ?

[ Dodano: 2010-03-27, 12:23 ]
Dobra zalałem ten olej ;-)

Truszczu - 2010-05-03, 20:00

Ja zalałem pełen syntetyk valvoline synpower 75w-90 i jak na razie wielki pozytyw :) Biegi chodzą o wiele lepiej.
NadiR - 2010-11-07, 22:54

Zamierzam zmienić oliwę u siebie i zastanawiam się nad wlaniem pełnego syntetyku Valvoline Synpower gl-4/5. 75w-90, czy wlać Durablend Gl-5 75w-90? p10 ga16de
Cenowo mam rabat na Valvoliny bo tym handluję, ale tak czy siak cena jest 2x wyższa w przypadku synpower, a nie chcę skrzyni zaszkodzić.

ice - 2010-11-08, 08:20

NadiR z tego co pamiętam to tam jest GL-4, wiec GL-5 odpada bo skona skrzynia. Możesz zalać GL-4/5.
Lej tego Valvoline Synpower gl-4/5. 75w-90
Między nami ile za olej ;) ?

NadiR - 2010-11-08, 10:19

ice napisał/a:
NadiR z tego co pamiętam to tam jest GL-4, wiec GL-5 odpada bo skona skrzynia. Możesz zalać GL-4/5.
Lej tego Valvoline Synpower gl-4/5. 75w-90
Między nami ile za olej ;) ?



synpower jest gl4/5 nie samo gl 5 :)

synpowera za ok 50 mogę juz Tobie sprzedać za litr :)

johny_fellow - 2010-11-10, 22:39

ice napisał/a:
NadiR z tego co pamiętam to tam jest GL-4, wiec GL-5 odpada bo skona skrzynia
Jakoś ja mam w obecnym, miałem też w 100NX'ie olej właśnie klasy GL-5, i nic złego się nie działo. Skrzynia działa miodzio.
ice - 2010-11-11, 19:06

johny_fellow napisał/a:
ice napisał/a:
NadiR z tego co pamiętam to tam jest GL-4, wiec GL-5 odpada bo skona skrzynia
Jakoś ja mam w obecnym, miałem też w 100NX'ie olej właśnie klasy GL-5, i nic złego się nie działo. Skrzynia działa miodzio.

I oby działała jak najdłużej ale z tego co wiem to są to dwa różne oleje, które mogą prowadzić do chemicznego uszkodzenia metalu z jakiego wykonywane są synchronizatory.

damianio - 2010-11-12, 11:29

Można zalać hipolem 80W90??
GL-4 spełnia i po taniości jest
z tym ze mineralny

hary7 - 2010-11-12, 17:51

Instrukcja mówi że powinien być pełen syntetyk. Jeśli nalejesz mineralnego to możesz mieć ciężko zmieniać biegi przy ujemnych temperaturach otoczenia.
Dombek100 - 2010-12-24, 09:18

Witam forumowiczów. W nowym roku zamierzam zainwestować trochę kasy w samochód i bede wymieniał m.in olej w skrzyni biegów. Proszę poradźcie czy ten:
http://www.caroil.com.pl/...modity&item=160
"Syn Power TDL 75W90 1 l" to jest właśnie ten którym większość użytkowników sie zachwyca. Jestem juz taki ze jak coś kupuję to chce wiedzieć za co płace np. trochę więcej. Kilka postów wcześniej osoby które zalały ten olej bardzo go sobie chwaliły.
Moje zaniepokojenie wzbudza jedynie krótki zapis w opisie tego oleju, a mianowicie specyfikacja API GL-3/4/5, MT-1. GL-3??? CO to jest? Czy jak zaleję ten olej to nie uszkodzi mi skrzyni? Wszyscy wcześniejsi użytkownicy zalewali Syn Power 75W90 ale o specyfikacji gl-4/5. Czy valvoline wprowadził nowy produkt na rynek? A ewentualnie jaki inny olej polecacie z własnego doświadczenia. Pozdrawiam jeszcze raz wszystkich forumowiczów. i Wesołych Świąt!

Anazar - 2011-10-17, 16:18
Temat postu: GL-4 GL-5
Wszyscy doszli do wniosku że w N16 zmienia się olej w skrzyni.
W niektórych skrzyniach niektórych aut nie zmienia się aż do jej padnięcia.

Mam Olej Motula na butelce napisane że żgodny z:
GL-4, GL-5, MIL-L-2105 D

Jak to zjawisko wyjaśnicie :?: Prawie wszystko co wyżej niektórzy piszą wyklucza taką możliwość
skoro GL-5 musi na 100% zawierać jakiś dziwne substancje żrące.


OPIS =
http://maxol.com.pl/info/20.pdf
http://maxol.com.pl/info/21.pdf


Wszędzie różnice GL-5 i GL-4 są jednakowo opisane i nie ma nigdzie wzmianki o żrących metale subsancjach.

Niech ktoś kto podtrzymuje informacje o żrącym działaniu GL-5 znajdzie jakieś potwiedzenie:
bo to wygląda na razie na jakiś MIT.


Motul to francuski olej więc w brytyjsko-francuskiej almerce N16 powinien się sprawdzić :mrgreen:

Maniek-ol - 2011-10-17, 19:09

Kiedyś mój brat wlał olej GL-5 i po trzech miesiącach skrzynia skonała , a był wymagany GL-4. W serwisie nissana powiedziano mi , że musi być GL-4 , bo GL-5 ma jakieś dodatki chemiczne , które rozpuszczają powłokę synchronizatorów. W zwykłym opisie mnie będzie opisanego składu chemicznego oleju. Sam kiedyś doświadczyłem gdy wlałem Elf-a w klasie GL-4+. Przyszły upały i zaczęły bardzo ciężko biegi wchodzić. Tak wiec nie kombinował bym z innym olejem jak GL-4.
Chemik - 2012-07-03, 18:24

Jeśli pisze nie tu to poprawcie mnie,bo widze że to do p11,ale nie znalazłem tematu do p10,bo już ogłupiałem,jutro wymieniam skrznie i jaki wkońcu ten olej,5 lat miałem zalanego mobilem mobilube gxa 80w,czy to odpowiedni olej czy moge go wlać do nowej skrzyni,?wczesniej przed zalaniem tego mobila wlał mi mechanior jakiegoś 75w..i nie pamiętam jak dalej,ale biegi nie chciały praktycznie wchodzić,no i wyczytałem w haynesie źe musi być gl4 80w,wiec takiego mobila zalałem,a teraz znów wymiana skrzyni jak pisałem w moim temacie w prezentacjach,i tyra mi to głowe jaki ten olej,bo widze wiekszosc leje 75w90,a w haynesie jest 80w tylko.więc jaki wkońcu?
Sajmooon - 2012-07-05, 09:54

Witam mam pytanie czy ktoś mi jest w stanie powiedzieć ile oleju wchodzi do skrzyni biegów Nissana Primery P11.144 z silnikiem 1.6 w sumie pilna sprawa z góry dziękuję za pomoc ;)
sergiej - 2012-07-05, 12:51

do sunnego wchodzilo 2,9 litra wiec tu tez podejrzewam podobnie ...ale wieczorkiem postaram sie sprawdzić
Sajmooon - 2012-07-05, 15:54

dzięki bardzo tak orientacyjnie wtedy już wiem :) ale za szczegółowe informacje będę bardzo wdzięczny :)
jswistow - 2014-02-12, 21:33

Witam
Dziś przyszła pora i u mnie na wymianę oleju w skrzyni, co prawda rok temu był wymieniony na
TOTAL TRANSMISSION FE 75W90 API GL-4; API GL-5 lub API MT-1.(taki olej zaleca total na swojej stronie) ale były problemy:przy niskiej temperaturze a już po przymrozkach był problem z przełączaniem biegów, zwłaszcza z 1 na 2,nawet potrafiło zazgrzytać co było czuć na lewarku
Znalazłem taki olej jak RAVENOL MTF-1 75W-85 API GL-4/5, spełnia on normę nissana KE91699942 co odpowiada oryginalnemu olejowi NISSAN MT-XZ GL-4+ (PASS) 75W-90,
Pierwsze zaskoczenie było takie że posiada on kolor czerwony,jak ATF, ale skoro spełnia normy więc go zalałem,po pierwszej przejażdżce wielkie zaskoczenie (na plus oczywiście)
Biegi wchodzą gładko na nierozgrzanym jak i rozgrzanym oleju,wystarczy popchnąć palcem lewarek, żadnych zacięć itp.skrzynia pracuje cicho, wszystko na 5+
Polecam
;)

małyOLN - 2014-02-19, 18:17

Jest jakaś znacząca różnica między syntetykiem a półsyntetykiem ? :)
Maniek-ol - 2014-02-19, 21:39

Olej to tylko w klasie GL-4. Żadnych GL-4+ czy GL-4/GL-5. Chyba , że chcecie skrzynie wymieniać.
małyOLN - 2014-02-19, 21:46

Zamówiłem Ravenol-a 75W90 GL-4, lecz to półsyntetyk. Mam nadzieje że będzie dobrze się spisywał i nie będzie problemów. :)
Maniek-ol - 2014-02-19, 21:50

małyOLN, będzie dobry.
wod2u - 2014-02-20, 10:59

Maniek-ol napisał/a:
Olej to tylko w klasie GL-4. Żadnych GL-4+ czy GL-4/GL-5. Chyba , że chcecie skrzynie wymieniać.

Ja tam 50tys. na Motulu GL-4/5 mam zrobione i nic się nie dzieje także nie ma co przesadzać.

Maniek-ol - 2014-02-20, 15:54

Kiedyś wlałem GL-4+ i przy pierwszym ociepleniu nie mogłem biegów wbijać. Gość w serwisie powiedział mi , że tylko GL-4.
jswistow - 2014-02-20, 19:40

cytat z artykułu poświęconego olejom przekładniowym

Synchronizowane skrzynie biegów wymagają zwykle olejów o klasie API GL-4 i SAE od 80W po xxW-90.
Częstym przypadkiem jest zalecenie używania oleju ATF w klasie min. Dexron IID lub GM typ A, Suffix A
itp., ewentualnie olej silnikowy - SAE 0W-40, 5W-50, 10W-40, 20W-50; czasami można używać
mieszanin olejów silnikowych i przekładniowych. Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w
których producent zaleca tylko GL-4 może powodować korozję chemiczną stopów metali kolorowych, np.
brązowych synchronizatorów.
Wyjątek stanowią oleje spełniające jednocześnie wymagania GL-4 i GL-5.

Gaweł - 2014-02-28, 11:37

Wyjaśnię dlaczego:

Klasyfikacja API generalnie określa wymagania oleju dla przekładni a nie skrzyń biegów.
Skrzynia biegów ma zarówno przełożenia (przekładnie) jak i synchronizatory.

I jakiś olej może jak najbardziej podlegać pod klasyfikację API GL-5 w kwestii przełożeń, ale kompletnie nie nadawać się do synchronizatorów (ze względu na dodatki, które ścierają mosiężne synchra, a których brak w olejach klasyfikowanych jako GL-4).

Złota zasada dla skrzyń zsynchronizowanych wygląda tak:
Jeśli olej ma napisane GL-4 - kupujemy
Jesli olej ma napisane GL-4+ lub GL-4/GL-5 - kupujemy - gdyż jeśli podane są obie klasyfikacje, to pierwsza dotyczy właśnie skrzyń synchronizowanych, a druga przekładni hipoidalnych.
I najważniejsze:
Jeśli olej ma napisane tylko GL-5 - patrzymy dokładnie w kartę produktu i sprawdzamy czy posiada aprobatę danego producenta pojazdów (np. Valvoline RPC 75W80 GL-5 posiada rekomendację Renault i wyskakuje w dobieralni Valvoline'a do Clio II z lat 01-09, jednocześnie będąc klasyfikowanym jedynie jako GL-5). Jeśli nie ma tam aprobaty naszego producenta - NIE WOLNO GO STOSOWAĆ bo prawdopodobnie uszkodzi synchronizatory.

doman65 - 2014-10-29, 07:07

witam a co powiecie na midlanda warto go wlać do skrzyni czy polecacie jakiś inny?ile wchodzi do n15 2,0 diesel?pozdro.
wodzirej - 2014-12-05, 12:49

midland - dobry olej.

Ja mam u siebie w pełni syntetycznego millersa i jest bdb :)

zuh - 2014-12-17, 11:18

Widzę, że w p11 i P11.144 są różne pojemności olejów. A jak wygląda sprawa ze skrzynią P10? Ile tam wchodzi oleju? Mowa o silniku SR20
janusz - 2014-12-17, 11:41

Zuhu, wg strony Millersa wychodzi, że 3,6L, czyli tyle samo co w P11.
bombel - 2014-12-17, 11:46

Tyle samo wchodzi. Mniej więcej 3,5 l. Wszystko zależy od tego czy wszystko zlejesz przed zalaniem nowego
zuh - 2014-12-17, 13:23

Dzięki. Skrzynia nie ma nic oleju. Skrzynia z buugy, była rozebrana i umyte wszystkie części w środku.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group